آخرین خبرها

علت سیاه شدن لب و روش های درمان آن

در این مقاله می‌خواهیم به علت سیاه شدن لب و روش‌‌های درمان آن بپردازیم. چرا که این مشکل علاوه‌بر اینکه از لحاظ ظاهری خوشایند نیست، ممکن است ناشی از وجود یک مسئله جدی‌تر در بدن باشد که باید رفع شود.

اگر شما هم با تغییر رنگ لب‌ و سیاه شدن آن مواجه هستید، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

تغییر رنگ لب نشانه چیست؟

رنگ لب‌ها با توجه به نژاد و رنگ پوست از صورتی روشن تا تن قهوه‌ای متفاوت است. اما تغییر رنگ لب‌ها می‌تواند اطلاعاتی را در مورد سلامت بدن در اختیار ما قرار دهد.

طبق نتایج برخی از تحقیقات، ظاهر بافت پوست صورت می‌تواند اطلاعاتی را در مورد بافت‌های زیر پوست به ما بدهد. این تغییرات اغلب نشان‌دهنده مشکلاتی مثل کمبود ویتامین، دهیتراته شدن بدن، قرارگرفتن در برابر نور خورشید و وجود برخی بیماری‌ها باشد.

علت سیاه شدن لب

سیاه شدن لب‌ها علت‌های گوناگونی دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

آلرژی

علت سیاه شدن لب‌ها می‌تواند وجود آلرژی یا حساسیت باشد. برخی از رنگ‌ها و مواد موجود در لوازم آرایشی، عطرها و خمیردندان باعث ایجاد آلرژی می‌شوند.

کافئین

کافئین یک ماده ادرار آور است که مصرف زیاد آن منجر به کاهش آب بدن و به‌دنبال آن خشکی و تیرگی لب‌ها می‌شود. علاوه‌بر این عطر و طعم آن نیز می‌تواند رنگ رنگدانه‌های لب را تغییر دهد.

ملاسما (لک صورت)

ملاسما باعث فشردگی بر روی پوست می‌شود که با افزایش ملانین و سیاه شدن لب‌ها همراه است. این مشکل معمولا به‌علت قرارگرفتن طولانی مدت در برابر نور آفتاب ایجاد می‌شود.

لوازم آرایشی بی‌کیفیت

استفاده از محصولات آرایشی بی‌کیفیت می‌تواند باعث تیرگی لب‌ها و ایجاد لکه‌های سیاه روی آن شود. برخی از افرادی که بیش از 12 ساعت در روز از رژ لب استفاده می‌کنند با این مشکل مواجه می‌شوند.

مسمومیت

برخی از فلزات سمی مثل نقره، جیوه، مس و مواد التهاب‌آور مانند مواد قلیایی قوی باعث سیاه‌ شدن لب‌ها می‌شوند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث سیاه‌ شدن لب‌ها می‌شود و به‌علت تنباکوی موجود در آن است. علاوه‌بر این سیگار کشیدن باعث خشک شدن لب و در نتیجه کبود شدن آن می‌شود.

کمبود اکسیژن

کمبود اکسیژن یکی دیگر از علت‌های کبود شدن لب‌هاست. برای مثال وقتی که هوا سرد است، جریان خون در سطح پوست کم می‌شود. چراکه بدن برای حفظ گرمای اندام‌های درونی از جمله قلب، جریان خون را به‌سمت درون بدن هدایت می‌کند.

در این حالت اکسیژن در مویرگ‌های پوست لب کاهش پیدا می‌کند و لب‌های شما کبود می‌شود.

بارداری

در زمان بارداری به‌علت تغییر هورمون‌های بدن ممکن است که رنگ پوست نیز تغییر پیدا کند. در این حالت رنگ لب‌ها بعد از پایان بارداری به حالت قبل بر می‌گردد.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین B12 باعث کبود شدن لب‌ها می‌شود. در این صورت یا لکه‌هایی تیره روی لب‌ها خواهید داشت یا اینکه لب‌ها تیره‌ و لکه‌دار می‌شود.

معمولا اگر علت سیاه شدن لب‌ها کمبود ویتامین باشد، پزشک به شما مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B12 از جمله ماهی، مرغ و قارچ را توصیه می‌کند.

مصرف داروها

بعضی داروها از جمله داروهای ضد مالاریا و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند با ایجاد هیپرپیگمانتاسیون، رنگ لب‌ها را تغییر دهد. در این حالت نیز پس از پایان دوره مصرف دوباره به حالت قبل بر می‌گردد.

مشکلات پزشکی

برخی مشکلات پزشکی مثل بیماری آدیسون باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون می‌شود. این بیماری به‌علت وجود نقص در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود و گاهی منجر به تیره شدن پوست و لب‌ها می‌شود.

اگر تیره شدن لب‌های شما با علائمی از جمله تنگی نفس، کاهش انرژی و تغییر خلق‌وخو همراه باشد، احتمال اینکه به این بیماری مبتلا باشید وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان تیرگی و سیاه شدن لب

تیرگی لب‌ها عارضه‌ای است که می‌تواند ناشی از یک مشکل در داخل بدن یا ناشی از مشکلات بیرونی مثل قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر نور خورشید باشد.

اگر در تهران هستید زمان سیاه شدن لب در ابتدا باید به متخصص پوست تهران مراجعه و علت سیاه شدن لب را بررسی کنید. اگر علت، مشکلاتی مثل خشکی بدن و دهیدراته شدن لب‌ها باشد می‌توان با رفع خشکی و مراقبت‌های پوستی آن را رفع کرد.

در صورتی که این مسئله به‌علت بیماری‌های دیگر باشد نیز باید برای درمان آن بیماری اقدام کرد. در ادامه به برخی از روش‌های موثر در درمان سیاهی لب‌ها اشاره می‌کنیم:

درمان تیرگی لب با لیزر

رفع سیاهی لب با لیزر یکی از روش‌هایی است که برای درمان سیاهی لب انجام می‌شود. در این روش پرتوهای لیزر لایه‌های مرده پوست را از بین می‌برد.

با از بین‌ رفتن لایه‌های مرده پوست، پوست‌های تازه جانشین آن شده و رنگ لب‌ها اصلاح می‌شود. این روش بسیار سریع جواب می‌دهد و برای انجام آن باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

استفاده از لایه‌بردار برای رفع سیاهی لب‌ها

تجویز برخی از لایه‌بردارها یکی از روش‌هایی است که توسط متخصص پوست برای رفع سیاهی لب‌ها توصیه می‌شود.

کرم رفع سیاهی لب

کرم‌های دارویی از ترکیبات شیمیایی خاصی ساخته می‌‌شوند که استفاده از آن‌ها بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود.

در صورتی که احساس می‌کنید لب‌های شما تیره شده است و از این وضعیت ناراضی هستید با مراجعه به پزشک علت و درمان آن را پیگیری کنید. گاهی مشکل شما با یک اقدام ساده مثل نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز رفع می‌شود.

از بین بردن سیاهی لب‌ها در خانه

اگر برای تشخیص علت کبودی لب و درمان آن به پزشک مراجعه کردید و منشا این مشکل مسائلی مثل کمبود آب بدن یا قرارگرفتن در برابر نور خورشید باشد، می‌توانید برای رفع سیاهی لب‌ها از روش‌های خانگی زیر استفاده کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون یک مرطوب‌کننده طبیعی است که حاوی مواد مفید فراوانی برای پوست است. برای رفع سیاهی پوست لب، قبل از خواب چند قطره روغن زیتون را به لب‌ها مالیده و ماساژ دهید. از ترکیب شکر و روغن زیتون نیز می‌‌توانید استفاده کنید.

لیمو، عسل و گلیسرین

لیمو ترش از تولید ملانین جلوگیری می‌کند و ترکیب آن با عسل می‌تواند به بهبود سیاهی لب‌ها کمک کند. برای این کار کمی آب لیموترش تازه را با مقداری عسل و گلیسرین ترکیب کرده و روی لب‌ها قرار دهید.

راه‌های جلوگیری از تیره شدن لب‌ها

برای اینکه لب‌های شما رنگ طبیعی و حالت شاداب خود را حفظ کند، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید. این کار در طولانی‌مدت رنگ لب‌های شما را تغییر می‌دهد.
  • در هنگام بیرون رفتن از منزل و قرار گرفتن در مقابل نور خورشید از کرم ضد آفتاب برای لب‌های خود استفاده کنید.
  • از مصرف مواد غذایی مضر خودداری کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • لب‌ها را مک نزنید.
  • از مصرف بیش از حد قهوه و کافئین خودداری کنید.
  • از لوازم آرایشی بی‌کیفیت و تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.

در این مقاله به علت سیاه شدن لب‌ها و روش‌های درمان و پیشگیری از آن اشاره کردیم. رنگ لب‌های هر فرد با توجه به ژنتیک و رنگ پوست آن از صورتی روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر است.

درصورتی که با تغییر رنگ ناگهانی لب‌های خود نسبت به قبل مواجه شدید، برای بررسی علت آن بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

همچنین ببینید

علت یبوست چیست؟ عوارض شایع و راه های درمان یبوست

عارضه یبوست و خشکی مدفوع یکی از شایع ترین عارضه های گوارشی است که افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *