آخرین خبرها

انواع دستگاه لیزر فایبر مارکینگ و شناخت نکات ایمنی کار با دستگاه

در این مقاله سعی بر ان داریم تا شما را با تنوع دستگاه های لیزر فایبر آشنا کنیم تا در زمان انتخاب دستگاه اطلاعات کامل تری داشته و براساس نیاز انتخاب کنید همچنین به نکات ایمنی قابل توجه این شیوه از حک پرداخته ایم تا در هنگام استفاده از این دستگاه رعایت کنید

اصولا دسته بندی دستگاه حکاکی لیزری از چندین نظر قابل اجرا خواهد بود.

تنوع دستگاه حکاکی لیزری از لحاظ استراکچر :

  1. دستگاه حکاکی لیزری میز دار ( جز پرطرفدارترین ها )
  2. دستگاه حکاکی لیزری روی میزی
  3. دستگاه حکاکی لیزری کابین دار ( کابین محافظت اپراتور در برابر اشعه )
  4. دستگاه حکاکی لیزر پرتابل

تنوع دستگاه های لیزر فایبر مارکینگ از لحاظ درجه کیفی قطعات دستگاه :

دستگاه حکاکی لیزری شرکت شایا حک از سورس های معتبر Raycus و IPG استفاده میکند که در تمام دنیا سورس های ریکاس از درجه بندی های متفاوتی تولید و ارائه می شود .

بالاترین درجه کیفی سورس ریکاس QB می باشد و دو سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش توسط شرکت شایا حک ارائه می شود.

این نکته مهم را در نظر بگیرید که فقط درجه یک بودن سورس اهمیت ندارد بلکه قطعات دیگر مانند گالوانومتر ، لنز و مین برد نیز باید از درجه کیفی بالایی برخوردار باشد تا عملکرد دستگاه به درستی و با کیفیت باشد.

عموما دستگاه های لیزر فایبر فلزات در توان های متفاوت تولید می شود.

دستگاه فایبر مارکینگ با توان های 20 وات تا 100 وات تولید و ارائه میشود.

دستگاه حکاکی لیزر 30 وات و 50 وات از پرطرفدارترین توان های این شیوه حکاکی محسوب میشود که توانایی حکاکی روی تمام فلزات و برخی غیر فلزات را دارا می باشد. (البته برای حکاکی روی مس به دلیل بازتاب اشعه و شکیل نبودن حک استفاده از این شیوه توصیه نمی شود. )

موارد استفاده دستگاه حکاکی لیزر فایبر

به علت نحوه عملکرد این دستگاه موارد استفاده از دستگاه لیزر فایبر بسیار زیاد است ،به همین دلیل یکی از پر طرفدار ترین شیوه های حکاکی در سال های اخیر شده است . اما

صنایع قابل اجرا به طور گسترده در صنایع کلیدهای تلفن همراه، کلیدهای پلاستیکی شفاف، قطعات الکترونیکی، مدار مجتمع (IC)، لوازم الکتریکی، محصولات ارتباطی، لوازم بهداشتی، قطعات ابزار، چاقو، ساعت، عینک، جواهرات، لوازم جانبی خودرو، سگک چمدان، پخت و پز استفاده می شود. ظروف، محصولات فولادی ضد زنگ.

مواد قابل اجرا : انواع فلز (از جمله فلز کمیاب)، پلاستیک مهندسی، مواد آبکاری، مواد پوشش داده شده، مواد پاشش، پلاستیک و لاستیک، رزین اپوکسی و مواد دیگر.

نکات ایمنی کار با دستگاه لیزر فایبر مارکینگ

از آنجایی که این دستگاه لیزر فایبر مارکینگ توسط نور اشعه کار میکند و نوع این اشعه از نوع لیزر صنعتی کلاس IV ( چهار ) میباشد جهت کار با این دستگاه حتما نیاز به استفاده از عینک محافظ در برابر اشعه می باشد.

در تمام مراحل انجام حکاکی و برش از نگاه به اشعه باید پرهیز شود و بدون استفاده از عینک هیچ گونه کاری انجام داده نشود. این شیوه از حک با سطح قطعه تماس مستقیم ندارد و با تابش اشعه حکاکی و برش را انجام میدهد پس در هنگام تابش از تماس پوست با اشعه ( قرار دادن دست زیر اشعه لیزر ) جدا خودداری کنید.

مورد بعدی که از نکات حائز اهمیت کار با دستگاه لیزر میباشد ، قرار دادن دستگاه در محیط جداگانه ، بدون آینه و سیستم های کامپیوتری دیگر در کنار آن و ترجیحا اتاقی که دارای قفل باشد که رفت و آمد غیر به اتاق قرارگیری دستگاه لیزر حک میسر نباشد.

رعایت نکات ایمنی کار با دستگاه حکاکی لیزر فایبر

  • قبل از استفاده برای تامین برق دستگاه، حتما از ولتاژ صحیح 24 ولت اطمینان کامل حاصل کنید. (داشتن چاه ارت و استابیلایزر جهت مراقبت دستگاه در برابر نوسانات برقی از نکات اصلی راه اندازی دستگاه لیزر فایبر مارکینگ میباشد.)
  • همان طور که میدانید پرتوهای نوری شامل فرابنفش UV، نور مرئی VS، و فروسرخ IR میباشند که طول موج لیزر فایبر و CO2 در پرتوی فروسرخ قرار دارد. استفاده نکردن از عینک محافظت در برابر اشعه به مرور زمان آسیب جدی به چشم اپراتور وارد میکند ، در هنگام استفاده از دستگاه فایبر لیزر مارکینگ چشم یا پوست خود را در معرض تابش لیزر قرار ندهید.
  • راه اندازی دستگاه حکاکی لیزر فایبر توسط کارشناسان متخصص انجام می شود وبدون هماهنگی با شرکت فروشنده اقدام به نصب و راه اندازی دستگاه نکنید.
  • دستگاه لیزر (سورس ) را جابه جا و یا باز نکنید، لوازم جانبی قابل تعویض برای آن موجود نیست هر گونه تعمیر و نگهداری فقط در شرکت Raycus قابل انجام است.
  • فیبر خروجی لیزر جزء کلیدی اما بسیار حساس دستگاه حکاکی لیزر فایبر  است. در طول حمل و نقل و بهره برداری، شعاع خمش فیبر خروجی نباید از 15 سانتی متر عبور کند در غیر این صورت دستگاه لیزر فایبر ممکن است آسیب ببیند. (عدم جابه جایی بعد از نصب و راه اندازی دستگاه از نکات مهم این امر است ).
  • در صورت نیاز به جابه جایی مجدد دستگاه لیزر فایبر مارکینگ شایا حک بعد از نصب و راه اندازی حتما با شرکت شایا حک تماس گرفته و هماهنگی های لازم را انجام دهید.

همچنین ببینید

سریع‌ترین روش ارسال مرسولات به خارج از کشور

به دنیای مدرن خوش آمدید، جایی که مرزها معنایی ندارند و مردم می توانند به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *