آخرین خبرها

تاریخچه تاج محل هند: شاهکاری از هنر و معماری

تاج محل هند از زیباترین و اعجاب‌انگیزترین بناهای تاریخی است که در بین آثار ثبت شده یونسکو به چشم می‌خورد. این شاهکار هنری به‌عنوان یکی از عجایب هفت گانه در دنیا معرفی می‌شود و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشد. داستان زیبای این بنای معروف را که در فهرست میراث جهانی یونسکو، عنوان جواهر هنر اسلامی در هند را گرفته درون این مقاله می‌خوانیم.

تاج محل هند در چه زمانی و چرا ساخته شد

برای اینکه با این بنای زیبا آشنا شوید، در قدم اول باید با تاریخچه آن آشنا شوید و بدانید به دست چه کسی ساخته شده است. در قرن هفدهم میلادی شاهکار هنری تاج محل درون شهر آگرا که در ایالت اتر پرادش هند قرار دارد، بنا بنهاده شد.

شاهاب الدین محمد خوان که او را امپراتور مغول شاه جهان نیز می‌نامیدند در سال 1632 دستور ساخت تاج محل را داد. مدت ساخت این بنا حدود 22 سال به طول انجامید و در سال 1653 از آن رونمایی شد و تا امروز پابرجاست.

در آن سال‌ها امپراطور مغول یکی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین پادشاهان وقت بود و این بنا را برای همسر محبوب خود ساخت. او تاج محل را تحت عنوان نماد عشق به بانوی خود تقدیم کرد و آنجا را به‌عنوان آرامگاهش در نظر گرفت. البته باید بدانید تصمیم شاه جهان برای ساخت این بنا از آنجا شروع شد که همسرش فوت کرد . او قبل از مرگش وصیت کرده بود که همسرش با فرد دیگری ازدواج نکند و نام او را جاودانه سازد.

عشق ایرانی و جلوه هنر ایرانی در تاج محل

بنای تاج محل ساخته‌ی عشق است و تاریخچه این حس زیبا به دلدادگی شاه جهان برمی‌گردد. امپراطور مغول پیش از اینکه بر تاج‌وتخت بنشیند، در 15 سالگی برای بار دوم ازدواج کرد. همسر او اشراف‌زاده‌ای ایرانی بود که ارجمند بانو نام داشت. این بانو محبوب دل شاه جهان شد و هنگامی‌که امپراطور بر تخت نشست، او را به جایگاه ملکه اعظم گرکانی رساند. داستان عشق این پادشاه دلداده سبب شد تا بنایی یادبود برای او ساخته شود که جلوه‌ای از اصالت ارجمند بانو را به جاودانگی بکشاند.

تاج محل به دست چه کسانی بنا نهاده شد

در مدت 22 سالی که ساخت تاج محل طول کشید، بیش از 20 هزار کارگر و افراد هنرمند برای آن زحمت کشیدند. طراحان و معماران کثیری از گوشه و کنار دنیا جمع شدند تا یکی از زیباترین آرامگاه‌های جهان را در طول تاریخ بسازند.

نام دقیقی از سازنده این اثر فاخر وجود ندارد و از معماهای آن به شمار می‌رود اما در بین منابع تاریخی از 37 نفر به‌عنوان معماران اصلی آن یاد شده است. گروه بزرگی از معماران جهان برای ساخت تاج محل گرد هم آمدند اما بر اساس دست‌نویس‌هایی که از سده هفدهم میلادی جا مانده، احمد لاهوری، مهندس و اخترشناس ایرانی سرمعمار آن شناخته می‌شود.

اگر با دقت به نوع این بنا نگاه کرده باشید، متوجه می‌شوید که جلوه‌ای از هنر صفوی در آن وجود دارد به‌طوری‌که ترکیب‌بندی معماری به‌کاررفته، آمیخته‌ای از سبک ایرانی اسلامی است.

تاج محل از عجایب هفت‎گانه

در سال 2007 میلادی بر اساس نظرسنجی‌ها و تعیین میزان محبوبیت برخی از بناها، تاج محل توانست به‌عنوان یکی از عجایب هفت‎گانه جدید برگزیده شود. نام این بنا در کنار مجسمه مسیح، چیچن ایتزا، تماشاخانه کولوسئوم، شهر ماچوپیچو، دیوار چین و شهر پترا قرار گرفت.

هرکدام از هفت گانه عجیب جهان که در عصر جدید انتخاب شدند، رویکردی خاص و ارزشی تاریخی دارند. در بین آن‌ها تاج محل علاوه بر شکوه معماری، رویکردی احساسی درون دل خود دارد و در بین آرا جمع شده جهانی 200 میلیون نفر آن را انتخاب کردند.

شرکت‌کنندگانی که در این نظرسنجی نظر مثبت داشتند، انگیزه ساخت تاج محل هند را سمبلی از یک عشق جاودان دانستند. به عقیده بسیاری از آن‌ها، سالانه گردشگران سراسر دنیا برای دیدن این مقبره زیبا و حس کردن عشقی کهن راهی آگرا در هندوستان می‌شوند.

اسرار ناگفته از تاج محل

افسانه‌های زیادی در خصوص این شاهکار نقل می‌شوند که از انواع آن می‌توان به سر به نیست کردن معماران توسط شاه اشاره کرد. گفته می‌شود شاه جهان قصد داشته تا هیچ‌وقت چنین بنایی در دنیا ساخته نشود اما هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد.

درون این مقبره وسیع 1089 اتاق وجود دارند که 22 عدد از آن‌ها تا به امروز به روی هیچ‌کسی باز نشده است. در داخل مجموعه تاج محل 2 مقبره وجود دارند که با سنگ‌های قیمتی و منبت‌کاری ساخته شده‌اند. یکی از آن‌ها برای شاه و دیگری برای همسر اوست؛ اما درواقع آن‌ها دو مقبره نمادین هستند، زیرا در اسلام جسد افراد درون تابوت و قبرهای مزین شده قرار نمی‌گیرند. مزار اصلی این دو نفر درون اتاق‌های مهروموم ‌شده‌ای قرار گرفته که در طبقه همکف مجموعه هستند.

یکی دیگر از اسرار مگوی این شاهکار تاریخی، تغییر رنگ مداوم آن در ساعات متفاوت شبانه‌روز است. آفتاب در هر ساعتی از روز رنگی متفاوت به این بنا داده و سبب شگفتی گردشگران می‌شود. تاج محل در زیر نور ماه به رنگ طلایی، هنگام طلوع آفتاب رنگی صورتی و در زمان غروب نیز سفید شیری می‌شود.

چگونه از تاج محل دیدن کنیم

اگر با خواندن تاریخچه تاج محل هند، علاقه مند به بازدید از آن شدید، باید رهسپار دیار آگرا در هندوستان شوید. هند یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین کشورهای جهان است که هر سال پذیرای گردشگران زیادی است. برای تهیه بلیط هواپیما و رزرو اقامتگاه در این کشور، می‌توانید به وب‌سایت معتبر فلای تودی مراجعه کنید. درون این وب‌سایت امکاناتی برای جستجوی هوشمندانه وجود دارد که کار مسافران را بسیار راحت کرده است.

همچنین ببینید

7 رستوران برتر اهواز که قبل از سفر به این شهر باید بشناسید

آشنایی با بهترین جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌های شهر، ازجمله مهم‌ترین اقدامات بعد از خرید بلیط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *