آخرین خبرها

سازه های سبک فولادی ال اس اف؛ راهکار ساخت و ساز سبک

سیستم ساخت و ساز LSF یا سازه های سبک فولادی ال اس اف یک سیستم ساختمانی است که برای اجرای ساختمان‌ها استفاده می‌شود و مورد تایید مهندسان عمران در بسیاری از کشورها است. استفاده از این نوع سازه قدمت زیادی دارد و با توجه به مزایای فراوان آن رشد چشمگیری داشته است. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از پروژه‌های ساختمانی سبک با استفاده از ساختار LSF اجرا می‌شود.

سازه ال اس اف چیست؟

سازه های سبک فولادی ال اس اف به دلیل عدم استفاده از مصالح سنگین وزن عملکرد بهتری در برابر زلزله دارند و جزو بهترین گزینه‌ها در ساخت و ساز ساختمان در مناطق زلزله خیز محسوب می‌شوند. در بدترین حالت و در شدیدترین زلزله‌ها، قطعات عمودی این سازه‌ها پیچ شده و بر خلاف سازه های سنتی، آوار ندارند. همچنین استفاده از عایق‌های حرارتی و صوتی مدرن در این صنعت، این سازه را در راس سازه های ساختمانی مناسب برای مناطق خاص قرار داده است.

برتری LSF و ترجیح آن نسبت به سازه های معمولی به دلیل مقاومت بالای آن در برابر زلزله، افزایش قابلیت اطمینان و دوام ساختمان، سبکی سازه، سرعت فوق العاده اجرا و کاهش هزینه‌های ساخت می‌باشد. در بین همه این عوامل، هزینه ساخت یکی از مهمترین موارد است و موارد مختلفی بر میزان آن تأثیر می‌گذارد. مواردی مانند: نوع کاربری (مسکونی، اداری و …)، نقشه معماری، متریال استفاده شده در پوشش سازه ( ورق کامپوزیت و…)، متراژ، تعداد طبقات، ارتفاع طبقات و … عواملی هستند که در کاهش قیمت یا افزایش دادن تاثیر دارند.

ویژگی‌های سازه های سبک فولادی ال اس اف

سازه های سبک فولادی ال اس اف ویژگی‌های بسیار زیادی دارند در ادامه به اختصار چند مورد را بررسی میکنیم:

مقرون به صرفه بودن

یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها بدون کاهش کیفیت سازه در صنعت ساخت و ساز بسیار مهم است. راه حل‌های مقرون به صرفه باید کیفیت خوبی را ارائه دهند، حتی اگر به صرفه جویی در هزینه کمک کنند. ساخت سازه فولادی سبک برای این کار ایده آل است، مواد و روش ساخت مقرون به صرفه را ارائه می‌دهد و در عین حال اطمینان حاصل می‌کند که سازه نهایی از کیفیت عالی برخوردار است. کاهش زمان ساخت، استفاده از سازه های اسکلت فلزی را مقرون به صرفه تر می‌کند و راه‌های دیگری نیز برای صرفه جویی وجود دارد. دوام و این واقعیت که فولاد قابل بازیافت است هر دو به صرفه جویی بیشتر کمک می‌کنند.

مقاومت در برابر حوادث طبیعی و زلزله

استفاده از سازه های سبک فولادی ال اس اف از راهکارهای اصلی سبک سازی ساختمان است که البته طراحی سازه باید باتوجه به ملاحظات سازه‌ای و معماری انجام پذیرد، سازه های سبک فولادی ال اس اف مزیت‌های فراوان دارند از جمله:

  • مقاومت بیشتر در برابر عوامل جوی مختلف
  • سبک بودن
  • قابلیت عایق بودن در برابر رطوبت، صدا و الکتریسته

زمان ساخت سریع

ساخت سریعتر هنگام استفاده از سازه های فولادی سبک امکان پذیر است. قطعات فولادی از پیش مهندسی شده ساخت ساختمان‌ها را آسان تر می‌کنند و آماده استفاده در محل می‌شود. ساخت و ساز را می‌توان به طور قابل توجهی سرعت داد و حتی پروژه‌های بزرگتر را می‌توان بسیار سریعتر در مقایسه با استفاده از مصالح سنتی و روش‌های ساخت و ساز تکمیل کرد. نیازی به اندازه گیری و برش در محل نیست زیرا همه چیز پیش ساخته است و مدیران پروژه حتی زمان بیشتری دارند تا توجه خود را به سایر مواردی که نیاز به کمک آنها دارد معطوف کنند.

ماندگاری

دوام یکی دیگر از مزایای عالی ساخت قاب فولادی است. فولاد بسیار بادوام است و مطمئنا برای مدت طولانی دوام می‌آورد. علاوه بر این، با وجود دوام آن، بسیار سبک تر از چوب است. دوام فولاد به این معنی است که نیاز به نگهداری بسیار کمی دارد که باعث کاهش هزینه برای صاحبان ساختمان می‌شود. همچنین به ساختمان‌ها کمک می‌کند تا در برابر بادهای شدید و سایر شرایط نامطلوب از جمله آتش سوزی و حتی زلزله مقاومت کنند. همچنین در برابر پوسیدگی و آفات مقاوم است و برای ساختمان‌های بادوام تر گزینه ای عالی است.

تطبیق پذیری

ساختار فولادی نیز تطبیق پذیری را ارائه می‌دهد. فولاد را می‌توان به هر شکلی قالب گیری کرد و به روش‌های مختلف در ساخت و ساز استفاده کرد. به دلیل دوام آن برای هر نوع ساختمانی مناسب است و می‌توان از آن برای ساخت هر چیزی از ساختمان‌های خانگی گرفته تا آشیانه‌های هوایی استفاده کرد. ساخت اسکلت فولادی سبک را می‌توان برای منازل مسکونی و ساختمان‌های تجاری یا صنعتی استفاده کرد و نه تنها ساخت ساختمان‌های جدید بلکه بازسازی ساختمان‌های موجود را نیز آسان می‌کند.

دوستی با محیط زیست

ساختمان‌های اسکلت فلزی سبک گزینه ای سازگار با محیط زیست هستند. فولاد بازیافتی ترین محصول جهان است و مصرف انرژی و انتشار CO2 در صنعت فولاد در چند دهه اخیر کاهش یافته است. ساختمان‌های فولادی نیز می‌توانند بهره وری انرژی عالی را ارائه دهند، به ویژه هنگامی که با راه حل‌های دیگر ترکیب شوند. اتصالات بدون هوا بین قطعات فولادی یک فضای کاملا مهر و موم شده برای ساختمان ایجاد می‌کند. مزایای اسکلت فلزی سبک در ساخت و ساز، فولاد را به انتخاب ایده آل برای شرکت‌های ساختمانی و توسعه دهندگانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند در زمان و هزینه صرفه جویی کنند و ساختمان‌های بادوام بسازند.

همچنین ببینید

خرید دوربین لامپی

دوربین لامپی به دوربین مداربسته‌ای گفته می‌شود که از نظر ظاهری شبیه به لامپ‌های قدیمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *