آخرین خبرها

شیر پروانه‌ای ویفری

شیر پروانه‌ای که با نام‌های شیر پروانه‌ای بدون فلنج، شیر بدنه باریک و ویفر تایپ شناخته شده است،  یکی از ابزار آلات بسیار کاربردی در زمینه شیرها می‌باشد.  از این مدل شیرها برای وصل و قطع کردن  یا کنترل جریان سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد.  در این مدل شیرها به خاطر راحتی نصب،  ارزان بودن و افت فشار کم یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه شیرهای صنعتی است.  این مدل شیرها بر اساس درجه حرارت،  جنس بدنه و فشاری که بر آن‌ها وارد می‌شود مشخص می‌شود.

این شیرها برای اسیدها، بازها، آب  سرد و آب گرم مناسب می‌باشد.  البته زمانی که محصول اولیه آماده شد و بعد از تست کردن تایید نهایی را گرفت، بعد از تولید مجدد همچنان مورد بازرسی و کنترل کیفیت قرار می‌گیرد به همین دلیل این شیرها سریع جایگزین شیر های مشابه خود در بازار شده و توانسته در جایگاه خودشان نقش بسزایی داشته باشند. در ایستگاه‌های نیروی هیدرولیکی،  موتورخانه، صنایع نفت، گاز،  پتروشیمی، لوله‌کشی آب و فاضلاب و نیروگاه‌های حرارتی از شیر‌های پروانه ای بیشتری استفاده می‌شود که مزیت آن‌ها این است که که به جای شیرهای کشویی مورد استفاده قرار گرفته که در نتیجه کاهش هزینه را در بر خواهد داشت. شیر پروانه ای ویفری به خاطر ویژگی‌های مثبتی که دارد اعم از سبکی،  افت فشار کم، قیمت ارزان،  نصب راحت،  لاستیک آب‌بندی دو طرفه بدنه شیر،  عدم احتیاج به واشر آب و ضخامت کم شیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌ است.

البته باید توجه داشت که قیمت این شیرها در بازار عوامل متفاوتی از جمله شرکت‌های تولید‌کننده، مجودی بازار،  نرخ طلا و سایر عوامل بستگی دارد پس برای اطلاع بهتر لازم است قبل از خرید و فروشگاه‌ها پایگاه معتبر مراجعه کرده و از آن قیمت‌های جویا شد.

جنس بدنه این مدل از شیرها،  با توجه به فشار کاری،  درجه حرارت و نوع سیال آن‌ها در جنس‌های مختلفی اعم از استیل،  آلومینیوم،  برنز،  فولاد و غیره ساخته می‌شود.

در زیر خصوصیات،  ویژگی‌ها و مزایای شیر پروانه‌ای ویفری  به صورت مختصر برای شما بیان کردیم.

  • پیچ و مهره که در شیر قرار گرفته و به طور مستقیم و غیرمستقیم با آب در تماس هستند از جنس استیل می‌باشند.
  • تعویض لاستیک آب بندی به راحتی انجام می شود
  • آب‌بندی از دو دیسک
  • قیمت ارزان، سایز کوچک و سبک
  • از آنجایی که این شیرها وزن کمتری دارند اما بسیار راحت نصب خواهد شد و نیاز به تخصص خاصی ندارد
  • قابلیت نصب در حالت‌های عمودی، افقی و تحت زاویه
  • تست نهایی تایید شده طبق استانداردها
  • آب‌بندی آنها طوری صورت گرفته است تا از زنگ زدگی جلوگیری کند

این موارد به صورت کلی در زمینه شبکه آبرسانی کاربرد دارد و می‌تواند در شیر قطع و وصل کن گروه‌بندی شوند.

تفاوت شیر پرواز و لاک چیست؟

شیرهای پروانه‌ای در مدت زمان خیلی قبل تر تولید شده و کاربردهای مختلفی دارد به طوری که برای اولین بار در طول دهه ۱۹۳۰ حضور داشته و تا الان در صنعت قرار گرفته است.  اغلب شیر پروانه‌ها از چدن ساخته شده‌اند به طور کلی چند نوع شیرآلات پروانه‌ای وجود دارد که آن‌ها را به دو نوع اساسی شیرهای لاگ و ویفری می‌توان تقسیم کرد.

در شیرهای پروانه‌ای ویفری وقتی دیسک فلزی چرخانده شود موجب باز یا بسته شدن شیر می‌شود به همین خاطر به آن‌ها پروانه‌ای می‌گویند.  به یک میله متصل هستند زمانی که پروانه کاملاً باز شد دیسک میچرخد و اجازه می‌دهد سیال و یا موارد دیگر به راحتی عبور کنند حتی شما می‌توانید این شیرها را تنظیم کرده و به تدریج آن‌ها را باز کنید تا جریان کمتری خارج شود همچنین با چرخاندن پروانه دیگر جریان قطع می‌شود دلیل این امر این است که پروانه یا همان دیسک همیشه به صورت موازی یا عمود جریان می‌باشد و بدون توجه به موقعیتی که در آن قرار گرفته است، کاهش پیدا می‌کند.

در شیر پروانه‌ای لاگ میتوان یک سر آن را خارج کرد و هیچ تاثیری در طرف مقابل ایجاد نشود. باید توجه داشت که یکی از تفاوت‌های اصلی شیر پروانه لاگ و شیر ویفری این است که در شیر لاگ برای تمیز کردن، تعمیر، تعویض و بازرسی شما نیاز به خاموش کردن کل سیستم نخواهید داشت در حالی که در شیر ویفری باید حتماً سیستم خاموش شود.

به طور کلی می‌توان گفت که عملکرد شیر پروانه‌ای ویفری حفاظت از دیفرانسیل در زمان برگشت جریان در سیستم‌هایی که به صورت یک جهت جریان دارند طراحی شده است و از برگشت جریان جلوگیری می‌کند.

به صورت کلی شیرهای پروانه‌ای ویفری و لاگ در بخش‌های مختلف شیمیایی،  مدیریت فاضلاب،  فرآورده‌های غذایی،  دارویی و غیره استفاده می‌شود.  این شیرآلات با رعایت تمامی استانداردها و با کیفیت عالی  تولید شده است و باید در نظر داشت که شیرهای پروانه‌ای در صنعت جایگزین شیرهای لاگ شده‌اند. همچنین در صنعت نفت شیرهای پروانه‌ای بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند  به خاطر اینکه قیمت ارزان تری دارند و می‌توان از آن‌ها به تعداد بیشتر تهیه کرد.

شرکت ای شاپ صنعت در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق، طراحی و مشاوره پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور فعالیت گسترده دارد. شما عزیزان جهت خرید شیر پروانه ای و یا هر گونه تجهیز دیگر می توانید از طریق کارشناسان مجرب با شماره تلفن های 88746663-021 و 88746664-021 تماس گرفته و از مشاوره تخصصی این مجموعه بهره مند شوید.

همچنین ببینید

سریع‌ترین روش ارسال مرسولات به خارج از کشور

به دنیای مدرن خوش آمدید، جایی که مرزها معنایی ندارند و مردم می توانند به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *