آخرین خبرها
استراتژی مدیریت ریسک فارکس

مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس

مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس نقش بسزایی در بقا و یا سقوط ناگهانی در بازار جهانی فارکس دارد. بدون داشتن مدیریت ریسک و حتی با استفاده از بهترین سیستم تجاری دنیا نیز نمی‌توانید در بازار فارکس موفق شوید.

مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس به چه معناست؟ مدیریت ریسک در فارکس نقش بسزایی در بقا و یا سقوط ناگهانی در بازار جهانی فارکس دارد. بدون داشتن مدیریت ریسک و حتی با استفاده از بهترین سیستم تجاری دنیا نیز نمی‌توانید در بازار فارکس موفق شوید. مدیریت ریسک ترکیبی از ایده‌های مختلف می‌باشد که هدف اصلی از آن کنترل ریسک تجاری است تا اندازه لات، هجینگ معامله، ساعات و روزهای معامله و … تا حدودی محدود شوند و از ضرر جلوگیری کنند. برای آشنایی با جزئیات بیشتر مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس، در ادامه با کارشناسان مستراسکلپر همراه ما باشید.

مدیریت ریسک و توقف ضرر در بازار فارکس به چه معناست؟

به بیشترین مبلغی که یک معامله‌گر در طول معامله ضرر می‌کند، ریسک گفته می‌شود. تریدرهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار فارکس را دارید، بر روی بیش تر از سه درصد سرمایه خود ریسک نکنید. به طوری که اگر شرایط معامله به گونه‌ای پیش رفت که با ضرر و زیان برای شما همراه بود، بیش از سه درصد نباشد.

مدیریت ریسک نه تنها در بازار فارکس بلکه در هر تجارت و هر کسب و کاری، از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. معامله‌گران در بازار فارکس با استفاده از مدیریت ریسک می‌توانند با آرامش خاطر و بدون استرس، معاملات خود را آغاز کنند.

کارشناسان در حوزه فارکس، توصیه می‌کنند پیش از ورود به بازار فارکس، حتما استراتژی معاملاتی خودتان را داشته باشید و آن را در حساب دمو بروکر مورد نظرتان مورد بررسی قرار دهید. حتما معاملات خود را با به کارگیری مدیریت ریسک امتحان کنید تا بتوانید به دانش و مهارت کافی در این زمینه برسید. همواره به یاد داشته باشید که فارکس بازار پرریسکی است و هزاران اتفاق پیش بینی نشده‌ای ممکن است در آن اتفاق بیافتد. این مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس است که می‌تواند به بقای شما در فارکس و جلوگیری از سقوط ناگهانی‌تان در این بازار کمک کند.

اگر تصمیم دارید در بازار فارکس سرمایه‌گذاری کنید و از طریق معامله در این بازار بین‌المللی به درآمد دلاری برسید، اما نمی‌دانید چگونه باید وارد این بازار شوید، توصیه می‌کنم مقاله “چگونه در فارکس ثبت نام کنیم” را مطالعه کنید.

اهمیت مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس چیست؟

مدیریت ریسک در بازار فارکس از کلیدی‌ترین مفاهیم برای حفظ سرمایه در بازار فارکس به شمار می‌رود. درحقیقت بسیاری از معامله‌گران این مفهوم را درک می‌کنند، اما اعمال آن برایشان دشوار است.

بروکرهای فارکس از مزیت‌هایی شامل اهرم برخوردار می‌باشند و همین موضوع بسیاری از تریدرها را به اشتباه می‌اندازد که باید ریسک‌های بزرگی داشته باشند تا بتوانند پول‌های درشتی را نیز به دست آورند.

این موضوع شاید در حساب‌های آزمایشی جواب بدهد و یا حداقل آسان به نظر برسد، اما واقعیت این است که با ورود به دنیای واقعی بازار فارکس و معامله با استفاده از پول‌های واقعی، همه چیز نیز تغییر می‌کند. در چنین شرایطی مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.‌ اما سوالی که برای بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس وجود دارد، این است که مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس را چگونه باید انجام دهند.

توقف ضرر

یکی از شکل‌های مدیریت ریسک، کنترل ضرر و یا توقف ضرر می‌باشد. به این معنی که شما در یک معامله باید بدانید که چه زمانی باید جلوی ضرر را بگیرید. برای اینکار نیز می‌توانید از توقف کامل و یا توقف ذهنی استفاده نمایید. توقف کامل زمانی می‌باشد که شما در هنگام شروع معامله، حد ضرر خود را در یک سطح معین تنظیم می‌کنید. در حالی که توقف ذهنی زمانی است که تعیین می‌کنید چه مقدار فشار و یا حداکثر افت سرمایه در زمان معامله تعیین گردد.

تعیین حد ضرر خود یک دانش در دنیای بازار فارکس به شمار می‌رود، اما نکته اصلی این موضوع است که شما باید برای مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس، به صورت منطقی ریسک معامله خود را محدود کنید. همینطور پس از تعیین حد ضرر در ذهن و یا در پلتفرم تجاری، به آن پایبند باشید. بسیاری از معامله‌گران پس از تعیین حد ضرر به دام تغییر آن می‌افتند و حد ضرر آن‌ها بیشتر و بیشتر می‌گردد.

در صورتی که این موضوع را درک کنید، می‌توانید به شیوه‌ای موثر، جلوی ضررهای خود را در این بازار بگیرید، در غیراینصورت ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهید.

مدیریت ریسک و سرمایه

استفاده از لات در اندازه های صحیح

بروکرها در زمینه استفاده از اهرم معاملاتی، تبلیغات زیادی دارند، به طوری که معامله‌گران را ترغیب می‌کنند تا فقط در یک معامله میزان سرمایه اولیه خود را دو برابر کنند. به طوری که شرایطی را فراهم می‌کنند تا شما با 300 دلار حساب باز کنید و سپس با استفاده از اهرم 1:200 در معاملات مینی لات تا سقف 10000 دلار شرکت کنید و اینگونه فقط با شرکت در یک معامله، سرمایه اولیه خود را دوبرابر کنید.

در واقعیت این موضوع صحت ندارد. توصیه می‌کنیم از ابتدای کار و در معاملات خود محافظه کار باشید. استفاده از لات‌های بزرگ با سپرده کم، می‌تواند کل سرمایه شما را با ضرر مواجه کند. از موضوعاتی که در مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس مطرح است، این موضوع می‌باشد که از لات در اندازه‌های کوچک استفاده کنید. اینگونه می‌توانید با منطق و نه از روی احساسات معاملات خود را مدیریت نمایید.

اگر برای شارژ حساب خود در بروکرهای فارکس، با مشکل مواجه هستید و به دنبال بهترین صرافی ایرانی با سرعت بالا و کمیسیون کم می‌باشید، می‌توانید از خدمات صرافی irpay استفاده کنید.

محدود نگه داشتن حدود خطر

با اینکه استفاده از لات در اندازه‌های کوچک کار درستی برای مدیریت بهتر معاملات است، اما باز کردن لات‌های بسیار نیز کمک کننده نیست. ضمن اینکه بسیار مهم است شما رابطه میان جفت ارزها را به خوبی درک کرده باشید.

برای درک این موضوع تصور کنید اگر شما جفت ارز EUR/USDو سپس جفت ارز USD/CHF را خریداری نمایید، اینگونه اقدام به خرید 2 لات از دلار آمریکا نموده‌اید و به عبارتی دیگر در یک جهت قدم برداشته‌اید.

در جهت مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس بهتر است که حدود خطر را محدود نگه دارید، چراکه در مثال بالا و با تمرکز بر روی دلار، در صورتی که قیمت دلار کاهش پیدا کند، میزان ضرر شما دو برابر خواهد شد.

مدیریت ریسک در ترید

سخن آخر

مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس به این معنی می‌باشد که شما ریسک را تحت کنترل خود درآورید. توجه داشته باشید هر چه شما کنترل بیشتری بر روی ریسک داشته باشید، میزان انعطاف پذیری شما در مواقع لزوم نیز بیشتر می‌گردد.

فرصت‌ها در بازار فارکس دارای اهمیت فوق‌العاده بالایی می‌باشند. درحقیقت معامله‌گران باید بتوانند از فرصت‌هایی که در بازار فارکس به دست می‌آید، بیشترین استفاده را داشته باشند. شما با مدیریت ریسک، درواقع تضمین می‌کنید که حتی اگر موضوعی خارج از برنامه پیش برود، شما آماده ادامه دادن و توقف ضرر هستید. لازم است درنظر داشته باشید که استفاده صحیح از مدیریت ریسک و توقف ضرر در فارکس، اصلی‌ترین تفاوت یک معامله‌گر احساسی و عجول و یک معامله‌گر حرفه‌ای می‌باشد.

اگر تصمیم دارید ضمن حفظ سرمایه در بازار فارکس، از طریق معامله در این بازار بین‌المللی به سوددهی نیز برسید، توصیه می‌کنیم در کانال VIPمستراسکلپر عضو شوید. از طریق کانال مستراسکلپر می‌توانید سیگنال‌های فارکس تضمینی با وین ریت 90 درصد را دریافت نمایید و از این طریق با معامله در فارکس به سوددهی برسید.

همچنین ببینید

دیتابیس ابری، راهکاری نوین برای مدیریت داده‌ها

امروزه داده‌ها بخشی از دارایی‌های ارزشمند سازمان‌ها محسوب می‌شوند و انتخاب راهکاری هوشمندانه برای ذخیره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *