آخرین خبرها

مقایسه سواحل شمال و کیش

یکی از بهترین سفرهای گردشگران، سفر به دریا است که برای آنها بسیار دلنشین و جذاب خواهد بود. افراد کمی می‌توان پیدا کرد که علاقه‌مند به دریا نباشند. سواحل شمال و کیش از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری است. اما تفاوت‌هایی که بین سواحل شمال و کیش وجود دارد باعث شده تا هرکدام طرفداران خاص خود را داشته باشند. طرفداران سواحل شمال می‌توانند با کمترین قیمت هتل ونوس پلاس چالوس را از سایت ایران هتل آنلاین رزرو نمایند و سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنند. در این مطلب به مقایسه سواحل شمال و کیش می‌پردازیم.

ویژگی‌ سواحل شمال

  • سواحل شمال زیستگاه ارزشمندترین ماهی‌های دنیا می‌باشد.
  • جهت جریان و عمق زیاد آب در کرانه‌های ایران، باعث شده تا حرکت آب در این منطقه کند شود و منجر به تجمع آلودگی‌ها در سواحل شمال شود.
  • سواحل شمال مکان مناسبی برای زیستگاه بهترین ماهی‌های خاویاری جهان است.
  • اصلی‌ترین رودهایی که به سواحل شمال مرتبط است می‌توان به رودخانه هراز، رود اترک و سفیدرود اشاره کرد.

ویژگی‌ سواحل کیش

  • سواحل شنی سفید رنگ کیش، یکی از بی‌خطرترین سواحل جهان است.
  • در سواحل زیبای کیش، تفریحات آبی بی‌نظیری برای گردشگران فراهم شده است. تفریحاتی همچون غواصی، پیاده‌روی، ماهیگیری، پاراسل، اسکی روی آب، قایق‌رانی، مشاهده مرجان‌ها و… بخشی از این تفریحات به‌شمار می‌رود.
  • در دریای زلال و آبی رنگ جزیره، می‌توان مرجان‌ها را در کف دریا مشاهده کرد. مرجان‌ها زیبایی منحصر به فردی به کف دریا بخشیده و باعث تصفیه آب دریا می‌شوند، به همین دلیل آب آن بسیار شفاف و زلال است.
  • ساحل آرام و مرجان‌های کف دریا، زیستگاه مناسبی برای انواع ماهی‌ها در این جزیره زیبا می‌باشند.

مقایسه سواحل شمال و کیش از ابعاد مختلف

از نظر آب و هوا

رطوبت و گرمای سواحل کیش بیشتر از سواحل شمال است که دلیل آن شدت تابش نور خورشید در سواحل کیش می‌باشد. سواحل شمال کشور در بیشتر ایام سال، روزهای ابری و نسبتا سردی را دارد در حالی‌که سواحل کیش، تقریباً هوای بسیار گرمی را در اکثر ایام سال تجربه می‌کند و در تابستان شدت گرما به حدی است که نفس کشیدن را برای افراد سخت‌تر می‌کند و این نکته در مقایسه سواحل شمال و کیش بسیار حائز اهمیت است.

به همین دلیل رطوبت هوا در سواحل کیش بسیار بیشتر است. چرا که بخار آب در هوا، ناشی از تبخیر آب دریا بوده و شدت این تبخیر باعث شده تا هوای بسیار شرجی و گرمی در این منطقه به وجود آید. پیشنهاد می‌شود افرادی که قصد سفر به کیش را دارند؛ فصل زمستان و پاییز را برای سفر انتخاب نمایند و با بهترین قیمت هتل مارینا پارک کیش را رزرو نموده تا از اقامت و هوای مطبوع سواحل کیش نهایت لذت را ببرند.

سواحل شمال نیز دارای آب و هوای شرجی است اما به دلیل ابری بودن سواحل شمال و هوای خنکی که از سمت کوهستان به این منطقه می‌وزد؛ باعث جابه‌جایی هوا شده و تعادل بسیار خوبی را در سواحل شمال به وجود آورده است. به همین خاطر کسانی که آب و هوای گرم و شرجی، برای آنها قابل تحمل نیست؛ سواحل شمال را برای سفر انتخاب می‌کنند.

از نظر موقعیت جغرافیایی

در مقایسه سواحل شمال و کیش به این موضوع می‌رسیم که سواحل شمال مربوط به دریاچه خزر است و این دریاچه به اصطلاح دریا گفته می‌شود. سواحل کیش نیز مربوط به خیلج فارس بوده و یک خلیج مهم در کشور می‌باشد. می‌توان گفت دریاچه خزر هیچ راه خروجی ندارد و با کشورهایی که دور تا دور آن قرار گرفته‌اند، احاطه شده است. اما خلیج فارس با آب‌های آزاد جهان در ارتباط بوده و همین تفاوت، در نوع زیست ماهی‌های این آب‌ها تاثیرگذار می‌باشد.

از نظر رنگ آب دریا

در مقایسه سواحل شمال و کیش، می‌توان گفت تمام افرادی که به این سواحل سفر می‌کنند؛ این سوال پیش می‌آید که چرا رنگ آب دریای شمال با دریای جنوب متفاوت است؟ زیرا رنگ آب‌های سواحل کیش بسیار زلال و آبی است و آب سواحل شمال کدر به نظر می‌آید. هرچند که آب دریا به صورت کلی شفاف و درخشان است و با انعکاس تابش نور خورشید و تلفیق آن با آسمان آبی، تصویری زیبا و درخشان برروی سطح دریا به وجود می‌آید و این زیبایی در خلیج فارس و سواحل کیش بیشتر و شفاف‌تر است.

ممکن است دلیل کدر بودن آب سواحل شمال این باشد که رودخانه‌های زیادی به دریاچه خزر جاری می‌شوند و تعداد این رودخانه‌ها نسبت به رودخانه‌هایی که به خلیج فارس منتهی می‌شوند؛ بیشتر است. بنابراین طبیعی است که این رودخانه‌ها آلودگی بیشتری را به سواحل شمال منتقل کرده و باعث کدر شدن آب سواحل شمال شده است.

اما آب‌های جنوب به ویژه سواحل جزیره کیش، شفافیت و درخشانی بسیار زیادی دارد که با مقایسه سواحل شمال و کیش می‌توان به‌راحتی آن را مشاهده کرد. دلیل آبی بودن آب سواحل کیش، دور بودن جزیره از دهانه رودخانه‌ها می‌باشد. ساحل زیبای مرجانی و بدون ماسه کیش، تاثیر زیادی در رنگ زیبای آب‌های خلیج فارس دارد.

از نظر نمک موجود در آب

آب سواحل شمال و کیش به یک اندازه شور نیستند. آب دریای شمال به نسبت شوری کمتری دارد و این باعث شده تا مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد. علاوه بر آن، وارد شدن کودهای کشاورزی به سواحل شمال، باعث شده تا آلودگی صنعتی بیشتری در سواحل شمال وجود داشته باشد. نمک کمتر و کودهای کشاورزی وارد شده به دریاچه خزر، باعث آلودگی بیشتر آب آن نسبت به آب‌های سواحل کیش شده است.

آب‌های سواحل کیش در واقع به دلیل وجود نمک‌های محلول در آن، باعث شوری بیشتر دریا شده و در مقایسه سواحل شمال و کیش، می‌توان گفت میزان رسوبات دریایی در خلیج فارس بیشتر از دریاچه خزر است که یکی از دلایل شفافیت آب‌های سواحل کیش می‌باشد.

از نظر زیستگاه ماهیان

هر فردی با یک بار امتحان، به‌راحتی متوجه طعم و مزه متفاوت ماهیان سواحل شمال و کیش خواهد شد. بنابراین می‌توان یکی از دلایل مقایسه سواحل شمال و کیش را تفاوت در طعم و مزه‌ ماهی‌های این دریاها دانست. ماهی‌های سواحل شمال، دارای استخوان بیشتری بوده و ماهی‌های سواحل کیش، دارای گوشت بیشتر و استخوان کمتری بوده و طعم و مزه‌ی بهتری دارند.

از نظر سلامت ماهیان سواحل شمال و کیش، می‌توان به این نکته اشاره کرد که فاضلاب‌های صنعتی در حجم بیشتری وارد خلیج فارس می‌شوند و باعث شده میزان جیوه در ماهی‌های جنوب بیشتر باشد و از سمت دیگر سواحل شمال نیز بستری برای پسمانده‌های کشاورزی و کودهای شیمیایی کشاورزی است.

به طور کلی استفاده از ماهیان سواحل شمال و کیش، ممنوعیتی ندارند اما ماهی‌های سواحل شمال نسبت به کیش، سالم‌تر می‌باشند. زیرا آب‌های سواحل شمال، اکسیژن بیشتری نسبت به آب‌های کیش دارند. عمق دریاچه خزر بیش از هزار متر است و عمق خلیج فارس حدود ۵۰ تا ۶۰ متر می‌باشد و این تفاوت عمق آب، نکته قابل توجه‌ای در مقایسه سواحل شمال و کیش است.

هرچه عمق دریا کمتر باشد، دمای آب بالاتر رفته و هرچه عمق دریا بیشتر باشد از دمای کمتری نیز برخوردار است. به دلیل سرد بودن آب سواحل شمال، ذرات آب متراکم‌تر بوده و اکسیژن بیشتری در آب‌های سرد وجود دارد. این موضوع رابطه مستقیمی با شرایط آب و هوایی، عمق و موقعیت جغرافیایی سواحل شمال دارد. ماهی‌های دریاچه خزر، سازگاری خوبی با محیط زیست خود داشته و به همین خاطر بهترین ماهی‌های دنیا شناخته می‌شوند که می‌توان بهترین خاویار جهان را در دریاچه خزر صید کرد.

همچنین ببینید

7 رستوران برتر اهواز که قبل از سفر به این شهر باید بشناسید

آشنایی با بهترین جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌های شهر، ازجمله مهم‌ترین اقدامات بعد از خرید بلیط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *