آخرین خبرها

هر آنچه که باید در مورد رژیم غذایی مجاز و غیرمجاز فنچ‌ها بدانید!

فنچ‌ها، پرندگانی ریز نقش و پر سر و صدا هستند که رژیم غذایی متنوعی دارند. این پرندگان تقریباً از همه دانه‌ها و انواع میوه و سبزیجات تغذیه می‌کنند. با این حال ذائقه برخی از آنها با اکثریت متفاوت است از این رو اغلب به پرورش دهندگان توصیه می‌شود تا فنچ را با غذایی، تغذیه کنند که به آن علاقه دارد. البته در این میان موارد ممنوعه‌ای نیز وجود دارد به همین خاطر نیز در ادامه به بررسی مهمترین نکات در خصوص موادغذایی مجاز و غیرمجاز در غذای فنچ‌ ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

اصول تغذیه‌ای را در نظر بگیرید

همانطور که دانه مارکت در مورد غذای فنچ اشاره کرده است، دامنه انتخاب‌ها برای غذای این پرنده گسترده است، اما اصول بسیار ساده‌ای برای تغذیه فنچ وجود دارد: 50٪ از رژیم غذایی فنچ‌ها شامل یک مخلوط متعادل از دانه‌های مختلف و 50٪ دیگر شامل غذاهای تازه مانند میوه و سبزیجات به همراه پلت‌ها و مکمل‌های غنی از پروتئین در زمان‌های لازم است.

البته توجه داشته باشید این نکته به آن معنی نیست که شما باید هر بار، ظرف غذای فنچ را پر کرده و در اختیار او قرار دهید. چراکه روزانه یک تا دو قاشق دانه برای تغذیه هر فنچ کافی است. البته فراموش نکنید که این مقدار دانه نباید محدود به یک یا دو مدل باشد و شما می‌توانید مخلوطی از تخم ارزن، شاهدانه، تخم کتان، جو دوسر و تخم آفتابگردان را در اختیار پرنده خود قرار دهید. ناگفته نماند که شما می‌توانید این نوع دانه‌ها به صورت مخلوط یا جداگانه از فروشگاه‌های معتبری نظیر دانه مارکت خریداری کنید.

میوه‌ها و سبزیجات مجاز در غذای فنچ‌ها

پس از دانه‌ها نوبت به انتخاب میوه و سبزیجات مجاز در غذای فنچ‌ها می‌رسد. جالب است که بدانید فنچ‌ها به خوردن سبزیجات علاقه فراوانی دارند از این رو شما می‌توانید از انواع سبزیجات برگ دار نظیر کاهو، ریحان، گشنیز و اسفناج برای تغذیه این نوع پرنده بهره بگیرید. همچنین سیب زمینی شیرین، کدو سبز، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه و ذرت نیز از جمله سبزیجاتی هستند که می‌توانید آنها را به صورت خرد یا رنده شده در دسترس فنچ خود قرار دهید.

علاوه بر سبزیجات حتماً بخشی از ظرف غذای فنچ خود را از میوه‌های خرد شده‌ای چون سیب، گلابی، کیوی، خیار، خربزه، انگور و شلیل پر کنید. در این میان فراموش نکنید که نباید در مصرف میوه‌ها زیاده روی کنید. از این رو بهتر است روزی یکبار و هر بار به مقدار بسیار محدود از این موادغذایی استفاده نمایید.

از مرکبات دوری کنید

اغلب فنچ‌ها با خوردن انواع مرکبات مشکل دارند و بسیار دیده شده است که فنچ‌ها با خوردن پرتقال یا نارنگی دچار خفگی شده و جان خود را از دست داده‌اند. از این رو مرکبات از جمله موادغذایی غیرمجاز در تغذیه فنچ‌ها هستند و به عنوان یک پرورش دهنده بهتر است به طور جدی از مصرف آنها خودداری کنید.

موادغذایی مجاز برای تامین پروتئین و کلسیم مورد نیاز در بدن فنچ‌ها

از جمله نکاتی که می‌بایست در تهیه غذای فنچ‌ها مورد توجه قرار بگیرد، تامین پروتئین و کلسیم مورد نیاز در بدن پرنده به ویژه در فصل تولید مثل است. موادی که برای تامین آنها می‌توان از مکمل‌های غذایی استفاده کرد و یا از موادغذایی طبیعی در این زمینه بهره گرفت. به طور مثال تخم مرغ آبپز از جمله غذاهایی است که به راحتی پروتئین مورد نیاز در بدن انواع پرندگان زینتی را تامین می‌کند. برای تامین کلسیم نیز استخوان ماهی توسط اغلب پرورش دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موادغذایی غیرمجاز در غذای فنچ‌ها

سیستم گوارشی فنچ‌ها نیز همچون سایر پرندگان، قادر به هضم موادغذایی سرخ شده و ادویه دار نیست. از این رو استفاده از نمک و شکر در غذای فنچ‌ ها و تغذیه این پرندگان با موادغذایی حاوی کافئین، شکلات یا قهوه می‌تواند منجر به مرگ پرنده شود. مارچوبه و آووکادو نیز از جمله موادغذایی ممنوعه در تغذیه فنچ‌ها هستند چراکه به راحتی سبب ایجاد ناراحتی معده در پرنده شما شده و او را دچار مشکلات جدی گوارشی می‌کنند.

آب، مایه حیات

زندگی همه موجودات زنده در کره زمین به وجود آب وابسته است. اما پرندگان زینتی همچون فنچ‌ها از آب علاوه بر نوشیدن، برای شستشو و خنک کردن خود نیز استفاده می‌کنند. از این رو آب سالم و تمیز به ویژه در فصل تابستان باید به مقدار کافی در دسترس پرنده قرار بگیرد. در غیر اینصورت پرنده شما ممکن است به راحتی، به دلیل کم آبی یا احساس گرما تلف شود.

به عنوان یک پرورش دهنده می‌توانید از آب برای تهیه املاح و مکمل‌های غذایی نیز استفاده نمایید. برای این کار تنها کافی است چند قطره از ویتامین مورد نظر خود را با آب مخلوط نموده و در دسترس پرنده قرار دهید. همچنین برای مکمل‌های غذایی پودری نیز باید از آب استفاده کنید. پس از آن نیز می‌توانید ظرف آب را شسته و مجدد در قفس پرنده خود قرار دهید.

در پایان یادآور می‌شویم که برای تهیه غلات ارگانیک و تازه تنها کافی است تا سری به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت بزنید. شما در این فروشگاه به راحتی می‌توانید سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کرده و آن را در اسرع وقت، در سراسر کشور درب منزل خود تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *