آخرین خبرها

همه چیز درباره شبکه لایتنینگ

با نگاهی به نمودار قیمت بیت‌ کوین (تبدیل) به راحتی می‌توان فهمید سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین امرزوه به یکی از رایج‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است، اما تا مدتی پیش در پرداخت‌های روزانه، سرعت کند تراکنش‌ها و کارمزد نسبتاً بالای بیت‌کوین باعث شده بود این رمزارز در مقیاس خریدهای کوچک‌تر و بلادرنگ با مشکلات متعددی روبرو شود و نتواند خود را به عنوان ارز رایج زندگی روزمره مردم مطرح کند.

شبکه لایتنینگ به‌عنوان راهکاری خلاقانه به میدان آمده است تا این مشکلات بیت‌کوین را حل کرده و تجربه‌ای بهتر برای کاربران این رمزارز ایجاد کند. در ادامه مقاله به تشریح مشکلات اصلی بیت‌کوین و چگونگی حل آن به‌وسیله شبکه لایتنینگ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مسائل و مشکلات بیت‌کوین و نحوه حل آن به‌وسیله شبکه لایتنینگ

معامله‌گری بیت‌کوین در بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال توانسته است سرمایه‌گذاری سوددهی را برای بسیاری از معامله‌گران این بازار به وجود آورد، اما هر پدیده‌ای با هر میزان از کارایی و کیفیت با مشکلات و مسائلی نیز مواجه می‌شود که ممکن است در ابتدای کار به چشم نیاید، ولی در ادامه با استفاده هر چه بیشتر از پدیده موردبحث دیده می‌شود و نیازمند ارائه راهکارهایی برای حل آن مسائل هستیم.

مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین چیست و چه مشکلاتی ایجاد می‌کرد؟

تا پیش‌ازاین هر شبکه بلاک‌چین از میان سه عنصر توزیع‌پذیری، امنیت و مقیاس‌پذیری تقریبا‌ً مجبور بود دو مورد را برگزیند. ازآنجاکه توزیع‌پذیری و امنیت برای پول مهم‌تر به نظر می‌رسید در بیت‌کوین تأکید بیشتری روی این دو گزینه انجام شد. در نتیجه مقیاس‌پذیری بیت‌کوین ممکن است چندان با انتظاراتی که کاربران دارند مطابقت نداشته باشد.

مقیاس‌پذیری به معنی پاسخ شبکه بلاک‌چین به تقاضاهاست که در این مورد نرخ تعداد تراکنش‌های ممکن روی شبکه بیت‌کوین به‌عنوان یکی از عوامل مقیاس‌پذیری موردتوجه قرار می‌گیرد. تعداد تراکنش‌های ممکن روی شبکه Visa که شبکه‌ای رایج برای انتقال پول در کشورهای مختلف جهان است ۶۵۰۰۰ تراکنش در دقیقه است درحالی‌که تعداد تراکنش‌های ممکن روی بلاک‌چین بیت‌کوین تنها ۷ تراکنش در دقیقه است که این تعداد باتوجه‌به تراکنش‌های لازم برای تبدیل بیت‌کوین به ارزی رایج بسیار کم به نظر می‌رسد.

مقیاس پذیری بیت کوین

در زیر به برخی از مسائل پیش‌آمده به‌خاطر مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین می‌پردازیم:

سرعت پایین تراکنش: اختلال در خریدهای بلادرنگ

فرض کنید بخواهید یک خرید را با بیت‌کوین انجام دهید. حداقل ده دقیقه از زمان واردکردن موارد پرداخت باید بگذرد تا تراکنش به طور کامل انجام شود و پاسخ آن برسد. این امر می‌تواند برای خریدهای بلادرنگ مشکلات زیادی ایجاد کرده و باعث سردرگمی‌هایی در سیستم خرید شود. بنابراین اگر می‌خواهیم از بیت‌کوین به‌عنوان یک پول رایج و واقعی استفاده کنیم باید فکری برای سرعت تراکنش پایین بیت‌کوین کرده و تا  حد امکان این زمان را کاهش دهیم.

کارمزد بالا: انگیزه پایین برای خرید‌وفروش‌هایی با قیمت پایین

مشکل این است که کارمزد خرید در شبکه بیت‌کوین فارغ از مبلغی که جابه‌جا می‌شود ثابت است. فرض کنید می‌خواهید یک نوشیدنی سفارش دهید و هزینه آن را با بیت‌کوین انجام دهید. مبلغ کارمزد نسبت به مبلغ خرید شما آن‌قدر بزرگ است که به احتمال فراوان از پرداخت با بیت‌کوین منصرف می‌شوید.

بیت‌کوین اگر می‌خواهد به‌عنوان یک پول رایج برای پرداخت‌های روزانه مورداستفاده قرار گیرد باید مشکل کارمزد سنگین انتقال برای خریدهای کوچک را نیز حل کند در غیر این صورت استفاده از آن هرگز نمی‌تواند به امری رایج در زندگی روزمره تبدیل شود و خواه‌ناخواه حداقل از خریدهای کوچک و روزانه کنار گذاشته می‌شود و در این صورت باید رواج بیت‌کوین به‌عنوان یک واحد پول اصلی را فراموش کنیم.

تغییرات قیمتی در زمان طولانی تراکنش باتوجه‌به نوسانات بالا: عدم پایداری و اطمینان

بیایید در نظر بگیریم که می‌خواهیم معامله‌ای با بیت‌کوین انجام دهیم. تا زمانی که زمان طولانی انجام تراکنش سپری شود احتمال این که قیمت بیت‌کوین نوسان شدیدی کرده باشد اصلاً دور از ذهن نیست.

یکی از دلایل به‌وجودآمدن استیبل کوین‌ها هم همین بود تا افراد در زمان تراکنش از نوسانات شدید بیت‌کوین مصون بمانند. باتوجه‌به این نوسانات بالا و بازه زمانی زیاد تراکنش ممکن است خریدار یا فروشنده پس از انجام معامله باتوجه‌به نوسان بیت‌کوین احساس ضرر و زیان کند که این امر هم می‌تواند به رواج بیت‌کوین به‌عنوان ابزار رایج خریدوفروش ضربه بزند.

ساختار شبکه لایتنینگ و نحوه حل مشکلات

ساختار شبکه لایتنینگ یک ساختار لایه دومی است که می‌خواهد تراکنش‌های کوچک‌تر و معمول میان افراد را در لایه‌ای پایین‌تر، با سرعت خیلی بیش‌تر و کارمزد بسیار کمتر انجام دهد و پس از اتمام بازه تعیین شده جمع حسابی مبادلات انجام شده را به‌عنوان یک تراکنش واحد در شبکه اصلی بیت‌کوین ثبت کند و با این کار بتواند تا حد زیادی مشکلات مقیاس‌پذیری بیت‌کوین را حل کرده و از بروز آن‌ها تا حد خوبی جلوگیری کند.

اگر بخواهیم ساختار شبکه لایتنینگ را خیلی ساده با مثالی توضیح دهیم، می‌توان آن را به شکل یک حساب دفتری میان دو کاسب بازار که مبادلات زیادی با هم دارند توضیح داد. این کاسب‌ها میزان اعتباری را برای مبادلاتشان تعیین می‌کنند و هر روز اقدام به واریز و پرداخت پول به یکدیگر نمی‌کنند بلکه مبادلاتشان را در دفترشان ثبت کرده و در زمان معین کار را از طریق همان دفتر و گاهی موارد چک و سفته پیش می‌برند. تنها در انتهای بازه زمانی معین است که حساب و کتاب دفتر را انجام می‌دهند و مجموع دادوستدها را محاسبه کرده و مبالغ حاصله را به حساب یکدیگر واریز می‌کنند.

حتی ممکن است در تصویر بزرگ‌تر یکی از کاسب‌ها از طریق حساب دفتری‌اش با کاسب دیگر، مبادله‌اش با فرد سوم را نیز تنظیم کرده و کاسب دوم به‌عنوان واسط این مبادلات عمل کند که در شبکه لایتنینگ هم به همین صورت عمل می‌شود. نحوه کار شبکه لایتنینگ بیت‌کوین در اینفوگرافیک زیر خیلی روشن‌تر و به‌صورت تصویری توضیح داده شده است.

اینفوگرافیک نحوه کار شبکه لایتنینگ بیت‌ کوین

معایب شبکه لایتنینگ

به طور کامل مشکل کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین را حل نمی‌کند

همان‌طور که اشاره شد یکی از مشکلات کار با شبکه بیت‌کوین کارمزد بالای تراکنش‌ها آن است که شبکه لایتنینگ سعی دارد این مشکل را حل کند اما با وجود تلاش‌های شبکه لایتنینگ ‌مواردی از این کارمزدها وجود دارد که این شبکه راهکاری برای آن ندارد

کارمزد باز کردن و بستن کانال ارتباطی میان دو طرف

باز شدن و بسته‌شدن کانال ارتباطی میان دو طرف روی شبکه اصلی بیت‌کوین انجام می‌شود بنابراین نیازمند کارمزدی معادل کارمزد شبکه بیت‌کوین است پس شبکه لایتنینگ این بخش از کارمزد را نمی‌تواند حذف کند.

کارمزد مسیریابی شبکه لایتنینگ

گفته می‌شود کارمزد مسیریابی شبکه لایتنینگ که جدای از کارمزد شبکه بیت‌کوین است بسیار پایین است و این امری مطلوب است، اما این پایین بودن کارمزد می‌تواند انگیزه نودها به‌عنوان میانجی را در شبکه لایتنینگ کاهش دهد و باعث مشکلات خاص خود شود.

نیاز به همیشه آنلاین بودن باعث احتمال آسیب‌پذیری بیشتر نودها می‌شود

همواره به دارندگان ارزهای دیجیتال هشدار داده می‌شود برای نگهداری‌های طولانی‌مدت از کیف‌پول‌های سرد استفاده کنند که امنیت‌ بسیار بالایی دارد. اما این نیاز به آنلاین بودن همیشگی در شبکه لایتنینگ در طیف روبروی کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات امنیتی و قرارگرفتن در مسیر حملات آلوده‌کننده شود.

سخن آخر

مدتی است راهکارهای لایه دوم در ارزهای دیجیتال برای حل مسائل مختلف این ارزها رایج شده است. در این مقاله به ساختار شبکه لایتنینگ بیت‌کوین پرداختیم.

همچنین ببینید

دیتابیس ابری، راهکاری نوین برای مدیریت داده‌ها

امروزه داده‌ها بخشی از دارایی‌های ارزشمند سازمان‌ها محسوب می‌شوند و انتخاب راهکاری هوشمندانه برای ذخیره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *