فروم مارکتینگ تکنیکی است که من شخصا ابداع کرده ام و استفاده های زیادی از آن برده ام. به کمک این تکنیک من توانسته ام با کمترین میزان فعالیت، ماهانه ۲۰۰۰ کلیک از گوگل روانه سایت خودم کنم!
بنابراین قصد دارم گزیده مهم ترین نکات این تکنیک را در این محتوای آموزشی برای شما عزیزان ارائه کنم. با من همراه باشید…
آها قبل از اینکه سراغ آموزش بریم بگم من کی هستم؟ من محمد نصیری مدیر و موسس سایت وبین سئو یکی از برترین سایت های آموزش سئو پیشرفته ایران که در سال 97 راه اندازی شد. من فعالیت در فضای وب و کسب درآمد اینترنتی را از سال 91 با یک فروشگاه اینترنتی چاپ تیشرت و ماگ شروع کردم و همون موقع طعم شیرین فروش اینترنتی رو چشیدم.
فروم مارکتینگ چیست؟
فروم مارکتینگ یک اصطلاح ابداعی توسط شخص خود من می باشد به همین دلیل اگر کسی بخواهد تعریفی برای آن ارائه کند، طبیعتا آن شخص خود من هستم. از نظر من فروم مارکتینگ یعنی:
جذب مخاطب های جدید به سایت خود به وسیله ایجاد یک جامعه کاربری فعال در قالب انجمن یا فروم.
محمد نصیری
حال اگر بخواهم بعد از این تعریف پیچیده و باکلاس(!) یک تعریف ساده و خودمانی از فروم مارکتینگ برای شما بگویم، باید بگویم که فروم مارکتینگ یعنی این که شما یک فروم یا انجمن بسازید و از طریق آن ورودی گوگل جذب کنید!
اما آیا این کار به همین سادگی امکان پذیر است؟ بله به همین سادگی امکان پذیر است!
روند کار و این که چگونه می توان به همین سادگی(!) ورودی گوگل برای انجمن جذب کرد را در بخش آخر این مقاله توضیح می دهم، اما اکنون نوبت به روش طراحی و تاسیس انجمن است.
پس بخش بعدی را بخوانید..
طراحی فروم موردنیاز
اولین کار برای اجرای تکنیک فروم مارکتینگ، راه اندازی یک فروم یا انجمن یا سیستم پرسش و پاسخ است. یکی از برجسته ترین نکات در آموزش بازاریابی اینترنتی رایگان همین فروم مارکتینگ است که در حال یادگیری هستید پس حتما کاغذ و قلم همراه خود داشته باشید. توجه داشته باشید که انجمن با سیستم پرسش و پاسخ تفاوت هایی دارد.
معمولا فعالیت در انجمن ها و فروم ها، صرف و نحو و مدل خاص خود را دارد و معمولا ساختار سایت های انجمنی اندکی پیچیده است. برعکس در سیستم های پرسش و پاسخ ارتباطات در سطح ساده تری است و معمولا ساختار سایت ساده تر است.
منظور من در این تکنیک از کلمه «فروم» ترکیبی از این دو است.
در واقع من به فضایی اشاره دارم که ساختاری فوق العاده ساده داشته باشد و در عین حال ارتباط افراد در آن به سطوح عمیق تری رسیده باشد و این ارتباطات یک بار مصرف نباشد!
به همین دلیل برای ساخت انجمن، به هیچ عنوان مواردی مانند vBulletin یا bbpress و … را پیشنهاد نمی کنم.
من شخصا از اسکریپت Question2Answer استفاده می کنم که نیازهای ابتدایی را برآورده می کند اما بد نیست کمی پیشرفته تر باشد!
اگر می خواهید فروم مارکتینگ موفق و پیشرفته ای داشته باشید، به شما توصیه می کنم از قالب های وردپرس مخصوص پرسش و پاسخ مانند قالب QAEngine استفاده کنید.
گام به گام اجرای تکنیک فروم مارکتینگ
برای اجرای تکنیک فروم مارکتینگ، کافیست گام به گام مراحل زیر را دنبال کنید :
1- پیکربندی تنظیمات اولیه
قبل از هر چیزی لازم است تنظیمات اولیه انجمن خود را پیکربندی کنید. منظور من از تنظیمات، موارد زیر است :
- تنظیمات مربوط به SEO
- بهینه سازی برای موبایل
- بهینه سازی سرعت
- طراحی ساختار مناسب انجمن
- تنظیمات مربوط به تجربه کاربری
هنگامی که این تنظیمات را پیکربندی کردید، انجمن شما آماده استفاده است.
بهینه سازی این تنظیمات برای دریافت ورودی از گوگل ضروری است و هرچقدر فروم شما بهینه تر باشد، ورودی بیشتری بر روی کلمات مختلفی دریافت می کنید.
3- شخصیت سازی کاربران اولیه
طبیعتا از روز اول، کاربری در فروم شما حضور ندارد، بجز خودتان!
پس برای اینکه بتوانید استارت کار را بزنید، نیاز دارید که حداقل ۵ شخصیت مجازی و غیرحقیقی ایجاد کنید.
یک کاغذ بردارید و ۵ شخصیت برای خود بسازید و نام، سطح سواد، جنسیت، نحوه بیان و … آنها را بنویسید.
این کاغذ فوق العاده برای شما ضروری است و به شما در مراحل بعدی کمک زیادی می کند.
3- تولید محتوا
اکنون نوبت به تولید محتوا می رسد، تولید محتوایی که سبب می شود کاربران به سمت سایت شما سرازیر شوند. اگر نکات تولید محتوا را نمی دانید حتما به صفحه آموزش تولید محتوا وبین سئو سر بزنید و نکات طلایی تولید محتوا را یاد بگیرید.
نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در ابتدای کار، کسی برای شما محتوا تولید نمی کند، چون کاربری ندارید!
پس تنها راه این است که خودتان محتواهای اولیه را از زبان شخصیت های ساختگی تولید کنید.
اصطلاحا باید شهر ارواح (Ghost Town) خود را به کمک راه اندازی چند تاپیک ساختگی، رونق ببخشید تا اگر کاربری وارد فروم شما شد، با یک انجمن خالی و بدون سکنه مواجه نشود.
توجه کنید که محتوای شما باید کاملا سئو شده باشد.
بد نیست وبینار «گلادیاتور محتوا» و دوره «توربو آموزش تولید محتوا» را هم تهیه کنید و ببینید.
4- جامعه سازی
یکی از مهم ترین گام های تکنیک فروم مارکتینگ، جامعه سازی در انجمن می باشد.
شما به تنها چیزی که برای بقای انجمن خود نیاز دارید، کاربر فعال است و این شما هستید که می توانید یک مخاطب را به کاربر و سپس به یک کاربر فعال تبدیل کنید.
کارهای مختلفی می توان برای این تبدیل انجام داد. به عنوان مثال می توانید برای ثبت نام و عضویت افراد، هدیه ای ارزشمند تعیین کنید.
همچنین می توانید برای هر پست گذاشتن و یا پاسخ دادن در انجمن، امتیازی تعریف کنید و اگر امتیازات کاربری به حد مشخصی رسید، به او خدماتی را بصورت رایگان عرضه کنید.
این طور فعالیت های تشویقی بسته به خلاقیت شما می تواند متفاوت باشد و نتیجه آن داشتن یک انجمن پر رونق برای شماست.
5- برداشت از انجمن
در گام آخر تکنیک فروم مارکتینگ، شما می توانید از انجمن خود برداشت داشته باشید.
البته منظور من بیشتر برداشت معنوی است تا برداشت مالی!
شما می توانید در لابلای تاپیک ها، به محصولات و خدمات خود لینک بدهید، می توانید بنرهای تبلیغاتی در انجمن خود قرار دهید و کسب درآمد کنید، یا می توانید به کمک افیلیت مارکتینگ از سایت خود درآمد داشته باشید.
تمامی این کارها در صورتی میسر می شود که ۴ گام قبلی را به خوبی اجرا کنید.
بنابراین تکنیک فروم مارکتینگ را دست کم نگیرید!
منبع : سایت وبین سئو برترین سایت آموزش سئو حرفه ایران