آخرین خبرها

وب 3 چه تفاوتی با اینترنت نسل اول و دوم دارد

یکی از بحث ها و موضوعات داغ این روزها در شبکه های اجتماعی، خبرگزاری ها، وبینارها و … موضوع وب 3 است. همه می خواهند بدانند که وب 3 چیست، چه نقشی در آینده ما ایفا می کند و چه تفاوتی با نسل های دیگر اینترنت دارد.

Web 3 با محوریت اینترنت غیر متمرکز، در دنیای وب انقلاب بزرگی ایجاد خواهد کرد. در اینترنت نسل ۳ کاربران کنترل کامل اطلاعات خود را خواهند داشت.

وب نسل سوم به منظور ایجاد تغییرات بنیادی در توسعه و ساخت وب سایت‌ها، الگوی جدیدی برای تعامل با وب را بوجود می‌آورد. در واقع web3 مرحله جدیدی از تکامل اینترنت است.

تغییرات ایجاد شده توسط وب ۳ باعث می‌شود که اتفاقات جدید و بهتری در اینترنت ایجاد شود. متخصصان علوم کامپیوتر و اینترنت بر این باورند که این تغییرات ایجاد شده در اینترنت باعث هوشمندتر شدن آن و ساده شدن زندگی کاربران می‌شود.

مقایسه وب نسل اول، نسل دوم و وب نسل سوم

وب ۳ از کجا شروع شد؟ وب ۱ چه کمبود‌هایی داشت و توسعه آن چه نیازی را از کاربر رفع کرد؟ اول با توضیح مختصری از وب ۱ شروع می‌کنیم.

اینترنت نسل اول

نسخه اولیه اینترنت پیش از شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های استریم و پخش ویدئو وجود داشت. در واقع حتی قبل از وجود گوگل در اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، نسل اول اینترنت وجود داشت. در آن زمان اینترنت تنها زیر نظر موتور جستجوگر AltaVista و Netscape، شرکت خدمات کامپیوتری آمریکایی بود و فقط برای تبلیغات شرکت‌های خاص استفاده می‌شد.

هم اکنون نیز بیشتر وب سایت‌های تجارت الکترونیک به دلیل اینکه مبتنی بر مفاهیم ساده‌ای هستند، ماهیت اینترنت نسل اول را دارند. این وب سایت‌ها محصولات خود را به کاربران ارائه می‌کنند و از علاقه مندان پول می‌گیرند و وب سایت‌هایی بسیار روان و سریع هستند که پایین‌ترین سطح تعامل را با کاربران دارند.

 اینترنت نسل دوم

در راستای پیشرفته‌تر شدن وب ۱، نسخه اینترنت وب ۲ بوجود آمد. به این اینترنت “read-write” نیز می‌گفتند. در نسل دوم اینترنت، کاربران تنها نقش خواننده و بازدیدکننده را نداشتند. آن‌ها می‌توانستند خودشان محتوا تولید کرده و آن را در وب سایت آپلود کنند و با اینترنت تعامل داشته باشند.

اینترنت نسل دوم تقریباً از سال ۲۰۰۳ شروع شد. این اصطلاح توسط Dale Dougherty ابداع شد. Dale Dougherty در آن زمان معاون و رئیس شرکت O’Reilly Media بود.

وب۲ با سرعت زیادی سراسر جهان را فراگرفت. اینترنت نسل دوم پس از حدود یک دهه، بازاریابی و عملیات تجاری را متحول کرد. به عنوان مثال اینفلوئنسر‌های اینستاگرام می‌توانند با ارسال یک عکس، برندی را ساخته و با برند دیگری رقابت کنند. همچنین می‌توانند با یک نقد منفی، برند دیگری را به نابودی بکشانند.

مخاطبان می‌توانند در مورد یک محصول نظرات خود را ارائه کنند و این نظرات در هنگام خرید بر روی عملکرد دیگر افراد تاثیر بسیاری می‌گذارد. طبق یک نظرسنجی، ۹۰ در صد مشتریان قبل از خرید آنلاین، نظرات را مطالعه می‌کنند. ۸۸% از کسانی که نظرات را می‌خوانند، بسیار به آن نظرات اعتماد دارند.

هدف اصلی اینترنت نسل ۲ این بود که اینترنت را دموکراتیک‌تر کرده و آن را بیشتر در اختیار کاربران قرار دهد.

 اینترنت نسل سوم

پس از نسل دوم اینترنت، دنیا به سمت نسخه جدید‌تری از اینترنت حرکت کرد. هر بار که مثلاً محصول X را از وب سایتی مانند آمازون می‌خرید، الگوریتم وب سایت اطلاعات دیگر مشتریانی که محصول X را خریداری کرده‌اند، بررسی می‌کند. بر اساس این اطلاعات، وب سایت محصولاتی را به شما پیشنهاد می‌کند که این مشتریان در کنار محصول X آن را خریداری کرده‌اند.

بنابراین وب سایت بر اساس دیگر کاربران تشخیص می‌دهد که انتخاب‌های دیگر شما چه چیز‌هایی می‌تواند باشد و از اطلاعات دیگر کاربران استفاده می‌کند تا چیز‌هایی را برای شما به نمایش درآورد که آن را دوست دارید. در واقع خود وب سایت در حال آموزش، یادگیری و هوشمند شدن است.

اجزای وب 3 چیست + مزایای وب 3 با توجه به هر یک از اجزای اضافه شده به آن

از اجزای اصلی اینترنت نسل سوم:

·         وب معنایی

·         هوش مصنوعی

·         هویت سه‌بعدی مجازی (Virtual 3D identity)

·         حضور فراگیر

۱- وب معنایی

یکی از مهم‌ترین اجزای وب۳، متادیتای معنایی است. این وب هوشمند نماد‌ها، کلمات کلیدی، متن‌ها و معنای آن‌ها را درک می‌کند. به عنوان مثال شبکه web 3 دو نقطه با یک پرانتز را به عنوان ایموجی “لبخند” درک می‌کند و آن را به عنوان خنده و علامت خوشحالی و یا رضایت تفسیر می‌کند.

این تنها مثال کوچکی از وب معنایی در اینترنت غیر متمرکز نسل سوم بود. در واقع فناوری web 3 ارتباطات، تراکنش‌ها و تبادل اطلاعات بین موجودیت‌ها را آسان می‌کند.

طرح وب معنایی در واقع ایده‌ی اصلی برنرز لی (Tim Berners-Lee) بود. او یکی از دانشمندان علوم کامپیوتر است که به عنوان مخترع شبکه‌ی جهانی وب شناخته می‌شود.

برنرز لی، اینترنت آینده را به شکل دنیایی تصور می‌کرد که در آن ماشین‌های هوشمند به طور خودکار عملیات طولانی و زمان بر را انجام می‌دهند.

۲- هوش مصنوعی

نسل سوم اینترنت با کمک هوش مصنوعی به وب سایت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند داده‌ها را فیلتر کرده و تنها اطلاعاتی که برای کاربران مطلوب است را به آن‌ها نشان دهند.

در حال حاضر، نسل دوم اینترنت نظرات کاربران را برای درک کیفیت یک محصول یا خدمات دریافت می‌کند. مثلاً در وبسایت Rotten Tomatoes که کاربران می‌توانند به لیستی از فیلم‌ها رأی بدهند. در این حالت فیلم‌هایی با رتبه بالاتر به عنوان «فیلم‌های خوب» در نظر گرفته می‌شوند.

چنین فهرست‌هایی به کاربران کمک می‌کند که بدون بررسی محصولات و «داده‌های بد» به «داده‌های خوب» برسند.

اما هوش مصنوعی در نسل سوم اینترنت مکانیزم یادگیری سریعی دارد. در این نسخه جدید از اینترنت، هوش مصنوعی می‌تواند بین داده‌های خوب و بد، افراد واقعی و ربات و مهم‌تر از هر چیز بین اخبار جعلی از گزارش‌های واقعی تمایز قائل شود.

۳- هویت سه‌بعدی مجازی

وب۳ آینده اینترنت را از وب ساده دوبعدی به یک دنیای ۳ بعدی واقعی تغییر می‌دهد. طراحی سه بعدی به طور گسترده‌ای در وب سایت‌ها، بازی‌های آنلاین، تجارت الکترونیک، صنعت املاک و غیره استفاده می‌شود.

با وجود اینکه هنوز این مفهوم به طور کامل در بین بسیاری از افراد جا نیفتاده است اما این واقعیت وجود دارد که هزاران نفر در سراسر جهان در حال حاضر در این فضا در حال تعامل هستند. به عنوان مثال در بازی آنلاینی مانند World of Warcraft، کاربران بیشتر از دنیای واقعی به فکر سلامت آواتار‌های آنلاین خود هستند.

۴- حضور فراگیر

اگر به زمانیکه وب ۱ منتشر شد فکر کنید، متوجه می‌شوید که در آن زمان شما تنها می‌توانستید از نقاط ریموت مثل کامپیوتر خانگی یا دستگاه‌های درون کافی‌نت به اینترنت دسترسی پیدا کنید.

در اینترنت نسل دوم، اینترنت با سرعت زیادی به گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های هوشمند قابل حمل، منتقل شد. اما وب نسل سوم مختص مکان و دستگاهی خاص نخواهد بود. اینترنت آینده در همه جا قابل دسترسی خواهد بود.

این تکنولوژی بر روی تمام ابعاد زندگی تاثیر خواهد گذاشت و بر روی دستگاه‌های بیشتری قابل پیاده‌سازی است. در واقع شبکه‌ای نامرئی از اطلاعات، پروتکل‌های ارتباطی و مکانیزم‌های تراکنشی است که در تمام نقاط سیاره‌ی زمین در دسترس خواهد بود.

همچنین ببینید

دیتابیس ابری، راهکاری نوین برای مدیریت داده‌ها

امروزه داده‌ها بخشی از دارایی‌های ارزشمند سازمان‌ها محسوب می‌شوند و انتخاب راهکاری هوشمندانه برای ذخیره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *