بعضی افراد تا اسم کمپین تبلیغاتی را میشنوند، سریع جبهه میگیرند و میگویند بدترین انتخابی بود که برای رشد کسبوکارشان انجام دادند. اگر نمیخواهید شما هم اسیر این ماجرا شوید و با برگزاری کمپین، فروش بالاتر و تجربۀ بهتری را رقم بزنید، ادامۀ متن را بخوانید. برایتان ۹ اشتباهی را آوردهایم که لازم است در حین اجرا از آنها دوری کنید؛ چون همۀ تلاشهایتان برای موفقیت کمپین را از بین میبرد.
۱) نمیدانید چرا به سراغ کمپین تبلیغاتی رفتهاید
اگر هدف از انجام تبلیغات را ندانید، هر نتیجهای که از آن بگیرید، آن چیزی نیست که به دنبالش بودید. برای جلوگیری از این اتفاق، مشخص کنید چرا میخواهید به سراغ انجام کمپین تبلیغاتی بروید. با توجه به نوع کسبوکارتان ممکن است افزایش فروش، معرفی محصول یا سرویس جدید، بالابردن آگاهی از برند و جذب مشتری جدید ازجمله اهدافی باشد که برای آن تبلیغ میکنید.
۲) میخواهید همه تحتتأثیر تبلیغ شما قرار بگیرند
حقیقت این است که هرچقدر تبلیغ شما جذاب باشد، باز هم کسانی هستند که با دیدن آن هیچ حسی ندارند و حتی ممکن است فکر کنند بدترین تبلیغی است که دیدهاند. بنابراین، بهجای اینکه بخواهید کار خارقالعادهای آماده کنید که دهان همه با دیدنش باز بماند، مخاطب هدف خود را پیدا و پرسونایی برایش طراحی کنید. سپس، با توجه به آن به سراغ بقیۀ مراحل طراحی کمپین بروید.
۳) تبلیغ را در جای اشتباه منتشر میکنید
بهترین تبلیغ را هم که بسازید، اگر در جای اشتباهی قرار بگیرد، هیچ بازخوردی نمیگیرد. کانالهایی را که میتوانید برای کمپین خود به سراغشان بروید، شناسایی کنید. بعد از مشخصکردن مزایا و معایب هریک و بررسی اهداف و پرسونای خود، یکی از آنها را که مخاطبان هدف شما در آن حضور پررنگتری دارند، انتخاب و برای کمپین استفاده کنید.
۴) پیامتان آن چیزی نیست که میخواهید بگویید
اینروزها هیچکس حوصله و تمرکزی برای دیدن و شنیدن محتواهای طولانی و حوصلهسربر ندارد. پس باید از زدن حرفهایی که هیچ سروتهی ندارد دوری کنید و در مدت ۳ تا ۸ ثانیه به سراغ همان چیزی بروید که میخواهید بیانش کنید. اما این کار را بهشکلی انجام دهید که مخاطب را به خواندن ادامۀ محتوا کنجکاو کند و مشتاق شود که بداند دربارۀ چه چیزی صحبت میکنید. بهکارگرفتن خلاقیت و نکتههای روانشناسی مانند ترس ازدستدادن محصول یا سرویس در این مرحله به شما کمک زیادی میکنند.
۵) هیچ درخواستی از مخاطب نمیکنید
محتوای کمپین علاوه بر جذابیت و خلاقیت به کالتواکشن هم نیاز دارد؛ یعنی درخواستی از مخاطب کنید که او مشتاق شود به شما و کسبوکارتان کمک کند. با توجه به نوع کمپین ممکن است ثبتنام، اشتراکگذاری محتوا با دیگران، خرید محصول یا خدمت و بازدید از سایت ازجمله فراخوان به عملهایی باشند که میتوانید استفاده کنید.
۶) برنامهریزیتان برای بودجه اشتباه است
اگر نمیخواهید در حساسترین مراحل اجرای تبلیغ دچار کمبود بودجه شوید، باید برایش برنامهای جدی بچینید. ابتدا برآوردی از هزینهها داشته باشید و سپس، دستبهکار شوید.
۷) از نتایج کمپین استفادهای نمیکنید
فقط اجرای کمپین کافی نیست و باید بررسی کنید این کارها چه نتایجی به دنبال داشته و به آن هدفی که میخواستید، رسیدهاید یا خیر. این آگاهی به شما کمک میکند برای بهینهسازی کمپینهای بعدی اطلاعات کافی داشته باشید و کارایی را برای دفعات بعد افزایش دهید.
در حین اجرای کمپینهای آنلاین میتوانید از A/Bتست هم استفاده کنید تا دو گزینۀ متفاوت را پیش روی افراد بگذارید و سپس، بررسی کنید مخاطبان بیشتر بهسمت کدام میروند.
۸) بهزور میخواهید محصول یا سرویس خود را بفروشید
درست است که افزایش فروش یکی از اهداف کمپین تبلیغاتی است، اما نباید این کار را به هر قیمتی انجام دهید. قبل از رقمزدن فروش باید ارتباط نزدیکی با مخاطب برقرار کنید که حس خوبی از شما گرفته و اعتماد میانتان شکل بگیرد. برای این کار میتوانید اول روی افزایش آگاهی از برند و وفادارسازی مشتریان کار کنید و در ادامه، به سراغ فروش بیشتر بروید.
۹) به حس ششم بیشتر از متخصص اعتماد میکنید
اگر هنوز جواب سؤال «کمپین تبلیغاتی چیست؟» را بهطور دقیق نمیدانید و نمیخواهید تبلیغتان به سود نرسد، بهجای اعتماد به حس ششم به سراغ مشاور و متخصص این حوزه بروید؛ افرادی که بهصورت تخصصی روی این موضوع تمرکز میکنند و اجازه نمیدهند بودجۀ خود را در مسیر و شرایط اشتباه هزینه کنید. استفادهنکردن از نظرات تخصصی میتواند تأثیرات جبرانناپذیری هم به کسبوکار وارد کند.
از صباویژن برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی خود کمک بگیرید
مشکلاتی که بیان کردیم فقط چند مورد از مسائلی بودند که کسبوکارهای کوچک و بزرگ با آن مواجه میشوند. بعضیاوقات تنها یک مورد از آنها همۀ تلاشهای تبلیغ را از بین میبرد. گاهیاوقات هم چند مورد از آنها باعث میشوند که نتوانید نتیجۀ دلخواهتان را از کمپین بگیرید. برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی خود میتوانید با صباویژن همکاری کنید و بدون درگیرشدن با جزئیات تخصصی، بهترین تجربه را از تبلیغات آنلاین برای کسبوکارتان رقم بزنید. البته حتماً دربارۀ این مفهوم در ویپدیا بیشتر بخوانید تا راحتتر و بهتر تصمیم بگیرید.