آخرین خبرها

بایدها و نبایدهای سشوار کشیدن برای موهای سالم

بیشتر مواقع استفاده نادرست از سشوار باعث می‌شود موها آسیب ببینند و زیبایی آن‌ها از بین برود. ممکن است چندساعتی بعد از سشوار کشیدن موهای شما زیبا و براق باشد؛ اما این زیبایی موقتی است و سلامت موهای شما به‌تدریج از بین خواهد رفت.

متخصصان پوست و مو بر این باورند که استفاده دائمی و مکرر از سشوار به موها آسیب وارد می‌کند. البته افراد باید طرز صحیح استفاده از آن را یاد بگیرند تا آسیب کم‌تری به مو وارد شود. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

نکات مهم برای استفاده صحیح از سشوار

با کمک راهنمای خرید سشوار، می‌توانید محصولی مناسب و ایمن برای موهای خود خریداری کنید. برای استفاده درست از این محصول نیز لازم است به نکات مهمی توجه داشته باشید تا کم‌ترین آسیب به مو وارد شود. این موارد عبارت‌اند از:

  • رعایت فاصله مناسب سشوار با مو
  • استفاده از محصولات مراقبتی و مقاوم به حرارت
  • شروع سشوار کشیدن با کم‌ترین درجه
  • استفاده از سری مناسب سشوار

رعایت فاصله مناسب سشوار با مو

بهتر است سشوار را در فاصله 18 تا 20 سانتی‌متری از موهای خود قرار دهید. رعایت این فاصله باعث می‌شود حرارت به‌صورت مستقیم به مو برخورد نکند و در نتیجه این موضوع، آسیب کم‌تری به آن وارد شود.

توجه داشته باشید که اگر فاصله بین سشوار و موها کم بود، لایه‌های محافظ روی سطح سر آسیب جدی می‌بینند و ریزش موی شدید ایجاد می‌شود. همچنین نباید حین استفاده از سشوار آن را ثابت نگه دارید، بلکه بهتر است دستگاه را حرکت دهید.

استفاده از محصولات مراقبتی مقاوم به حرارت

بهترین کار پیش از سشوار کشیدن، استفاده از محصولات مراقبت از مویی است که قابلیت مقاومت در برابر حرارت دارند. این‌ کار باعث می‌شود حرارت زیاد سشوار، آسیبی به موهای شما وارد نکند.

شروع سشوار کشیدن با کمترین درجه

زمانی که می‌خواهید از سشوار استفاده کنید، در مرحله اول باید درجه آن را روی کم‌ترین حالت ممکن قرار دهید تا مو برای تماس با حرارت بالا آماده شود. اگر از همان ابتدا درجه سشوار را در بالاترین حد خود قرار دهید، تارها دچار شوک می‌شوند و آسیب جدی به آن‌ها وارد خواهد شد.

استفاده از سری مناسب سشوار

این راه‌کار برای افرادی مناسب است که موهای فر دارند. با کمک این سری در زمان استفاده از سشوار، فر موها حفظ می‌شود و از ایجاد وز یا تخریب در تارها جلوگیری خواهد شد. این سری ظاهری شبیه سردوش آب حمام دارد.

نبایدهای استفاده از سشوار

برای استفاده از سشوار بهتر است تمرکز خود را روی نبایدها معطوف کنید تا با رعایت‌ آن‌ها موهایتان به مرور زمان آسیب نبیند. نبایدهایی که باید رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • عدم استفاده از سشوار روی موهای کاملا خیس
  • عدم سشوار کشیدن با درجه حرارت بالا

سشوار کشیدن با درجه حرارت زیاد

حرارت زیاد در زمان استفاده از سشوار باعث ضعیف‌شدن تارهای مو می‌شود و این موضوع مشکلات بسیاری به‌وجود می‌آورد. همچنین با این کار لایه محافظ و بیرونی آن از بین می‌رود. سشوار با حرارت بالا به‌تدریج باعث ریزش شدید موها می‌شود.

استفاده از سشوار روی موهای کاملا خیس

زمانی که موهای شما خیس است، نباید با حرارت مستقیم سشوار آن‌ها را خشک کنید. در واقع منظور زمانی است که قطرات آب از موهای شما می‌چکد. این کار باعث جذب حرارت زیاد و ایجاد آسیب جدی در موها خواهد شد.

راهنمای انتخاب سشوار مناسب مو

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حین خرید و استفاده از سشوار باید به آن دقت کنید، نوع مو و مدل این محصول است. در واقع باید با راهنمای خرید سشوار آشنا باشید و بهترین محصول را انتخاب کنید. رایج‌ترین مدل‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • سشوار برای موهای رنگ شده: موهای کراتین‌شده یا رنگ‌شده بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند، پس باید برای این جنس موها سشوار سرامیکی استفاده کنید. این محصولات المنت حرارتی سرامیکی دارند و حرارت آن‌ها به ‌طور یکسان توزیع می‌شود و ازاین‌رو میزان آسیب‌ را کاهش می‌دهند. ضمن اینکه مصرف برق این مدل نیز کم‌تر است.
  • سشوار برای موهای صاف: افرادی که موهای صاف و پرپشت دارند، باید از سشوارهایی با قدرت بالا استفاده کنند. این مدل سشوارها در زمانی کوتاه موها را حالت می‌دهند و صاف می‌کنند، در نتیجه نیازی نیست برای مدت طولانی آن‌ها را در معرض حرارت قرار دهید.
  • سشوار برای موهای نازک: این دسته افراد باید از سشوارهایی استفاده کنند که قدرت کم و دمای متوسط دارند. این محصولات کم‌ترین آسیب را به موی نازک می‌رسانند.
  • سشوار برای موهای فر: افرادی که موی فر و مجعد دارند، همواره نگران وز شدن آن‌ها هستند. اگر شما نیز موی فر دارید باید از سشوارهای یونی استفاده کنید. این محصول با آزاد کردن یون منفی، باعث خنثی شدن بار مثبت روی مو می‌شود و به همین دلیل آسیبی به تارها وارد نمی‌کند.

جمع‌بندی

استفاده از سشوار اگر با رعایت اصول مراقبتی و نکات مهم همراه باشد، کم‌ترین آسیب را به مو وارد می‌کند. البته بهترین کار این است که استفاده از سشوار را محدود کنید تا موهای شما همواره سالم باقی بماند و دچار ریزش یا عدم طراوت نشود.

درخصوص نکات مراقبتی نیز باید گفت بهتر است پیش‌از سشوار کشیدن، از محصول مراقبتی مقاومت به حرارت استفاده کنید؛ موهای خیس را در معرض حرارت قرار ندهید؛ کار با سشوار را از کم‌ترین درجه شروع و درصورت نیاز از سری مناسب استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از سشوار مضر است؟

اگر به ‌طور مرتب موها را تحت حرارت سشوار قرار دهید، بعد از مدتی دچار ریزش می‌شوند یا طروات خود را از دست می‌دهند. پس علاوه ‌بر رعایت راه‌کارهای مراقبتی باید استفاده از این محصول را محدود کنید.

چگونه از سشوار استفاده کنیم؟

از بایدهای استفاده از سشوار می‌توان به کم‌کردن حرارت در ابتدای شروع کار، استفاده از محصولات مراقبتی که در برابر حرارت مقاوم هستند، رعایت فاصله سشوار با مو و استفاده از سری مناسب اشاره کرد.

در چه زمان‌هایی نباید از سشوار استفاده کرد؟

زمانی که موی شما خیس است به‌گونه‌ای که قطرات آب از آن می‌چکد نباید از سشوار استفاده کنید. این کار باعث آسیب فراوان در مو خواهد شد. همچنین در ابتدای کار با این محصول بهتر است حرارت آن را کم کنید.

همچنین ببینید

راهنمای جامع برای انتخاب دستگاه یخساز صنعتی

در عصر صنعتی امروز، دستگاه‌های یخساز صنعتی نقش حیاتی در بسیاری از صنایع، از تولید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *