آخرین خبرها
تهیه کود مناسب؛ غذای خوب خاک

تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی؛ راهنمای خرید کود خانگی

تهیه کود مناسب؛ غذای خوب خاک

یکی از کارهای لذت بخشی که می‌توانید در منزل انجام دهید، نگهداری گل و گیاه است. برای اینکه گیاهانتان شاداب باقی بمانند باید نکات مهمی را رعایت کنید. یکی از نکات مهم نگهداری گل، فراهم کردن تغذیه گل است. اگر تغذیه گل مناسب و کافی باشد، سبب خواهد شد تا گل به خوبی رشد کند. امروزه افراد دغدغه تهیه کود مناسب را برای گیاهان خود دارند. در این متن قصد داریم تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی را برای شما شرح دهیم.

کود ارگانیک بهتر است یا شیمیایی

گیاهان زمانی به کودها نیاز پیدا می‌کنند که خاک مواد غنی نداشته باشد و یا مواد غذایی خاک شسته شود. همانطور که می‌دانید دو نوع کود ارگانیک و شیمیایی داریم. کود ارگانیک همانند نامش ارگانیک و طبیعی است و منفعت‌های بیشتری نسبت به کود شیمیایی دارد. کود شیمیایی نسبت به کود ارگانیک توانایی جذب سریع در گیاه را دارد ولی ممکن است اثر منفی زیادی روی گیاه داشته باشد. کود طبیعی علاوه بر اینکه برای گیاه مفید است، برای محیط زیست نیز مفید است. به دلیل اینکه کود طبیعی مدت زمان زیادی نیاز به جذب دارد، می‌تواند از نظر اقتصادی نیز برای شما کارآمد باشد.

کود ارگانیک بهتر است یا شیمیایی

روش تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی

روش‌های زیادی جهت تهیه کودخانگی برای گیاهان آپارتمانی است. قصد داریم برایتان روش‌هایی را بیان کنیم تا بتوانید با وسایل خانگی این نوع کود را تهیه کنید و برای گیاهانتان استفاده کنید.

1- نمک

یکی از روش‌های آسان تهیه کود، استفاده از آب و نمک است. شما می‌توانید یه قاشق نمک را با سه لیتر آب حل کنید و درون گلدان بریزید. این محلول دارای مقدار زیادی از منیزیم و سولفور است که مواد مورد نیاز گیاهانتان را تامین می‌کند. می‌توانید از این کود ساده برای تقویت گیاهان خارج یا داخل خانه استفاده کنید.

2- تفاله قهوه

یکی دیگر از روش‌های تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی استفاده از تفاله قهوه است. شما می‌توانید پس از دم کردن قهوه، تفاله آن را نگه دارید و خشک کنید و پای گل‌ها و گیاهانتان بریزید. کود تفاله قهوه دارای میزان قابل توجهی نیتروژن، فسفریک اسید و پتاس است. این کود برای گیاهانی که از محیط اسیدی خوششان می‌آید، انتخاب خوبی به شمار می‌رود.

تفاله قهوه

3- پوست تخم مرغ

یکی دیگر از روش‌های ساده تهیه کود، استفاده از پوست تخم مرغ است. پوست تخم مرغ باعث می‌شود که میزان اسیدی بودن خاک کاهش پیدا کند. پوست تخم مرغ دارای فسفریک اسید و نیتروژن بوده که تمام چیزهای مورد نیاز یک کود ارگانیک را داراست. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که 93 درصد پوست تخم مرغ دارای کلسیم کربنات بوده که این ماده یکی از بهترین چیزهایی است که گیاه برای شادابی نیاز دارد. شاید برایتان جالب باشد که لیموترش خواصی همانند پوست تخم مرغ دارد و می‌توانید به جای پوست تخم مرغ از لیمو ترش استفاده کنید.

پوست تخم مرغ

4- پسمانده‌های سبزیجات

روشی دیگر جهت تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی استفاده از پس مانده‌های سبزیجات است. پس مانده سبزیجات باعث تولیدکمپوست می‌شود. کمپوست به آرامی در خاک نفوذ کرده و مواد مغذی را در خاک آزاد می‌کند. اگر گلدانی در خانه دارید و از کود کمپوست در آن استفاده کنید، باید به شما بگوییم که تا 2 سال نیازی به کود ندارید و گیاهتان شاداب باقی می‌ماند. استفاده از کمپوست علاوه بر منافع زیادی که دارد باعث حفظ رطوبت خاک شده، که سبب ماندگاری گیاهان در طول تابستان‌های گرم و خشک می‌شود.

5- برگ درختان پاییزی

اغلب دیده‌اید که افراد برگ درختان پاییزی را دور می‌ریزند، ولی باید بگوییم بهترین کود برای گلدان‌ها این نوع برگ‌ها است. برگ درختان منبعی از موادی معدنی است که استفاده از آن‌ها در گلدان‌ها یا باغچه‌ها، موجب می‌شود خاک سنگین به خاک سبک تبدیل شده و رطوبت خاک نیز حفظ شود.

برگ درختان پاییزی

6- نخاله استخوان

تهیه این نوع کود علاوه بر اینکه باعث شادابی گیاهان می‌شود، سبب استفاده از دورریزهای آشپزخانه به نحو احسن است. اگر استخوانی از غذایتان باقی مانده است، ابتدا آن را حسابی تمیز کنید. سپس استخوان‌ها را چند ساعتی به همراه مقدار کمی آب بپزید و اجازه دهید تا محتویات ظرفتان کاملاً سرد شود. باید به اندازه‌ای استخوان‌ها را بپزید که نرم شوند تا بتوانید با استفاده از دستگاه مخلوط کن آن را به شکل پوره در بیاورید. در آخر ماده به دست آمده را در سطح زیرین گلدان بریزید. اگر از گیاهان گل‌دار نگهداری می‌کنید، تهیه این کود خانگی برای گیاهانتان بسیار مناسب است.‌

مزایای تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی

اگر با سبک زندگی بدون زباله کمی آشنا باشید، باید بدانید که به جای دور ریختن حجم زیادی از پسماند مواد غذایی در سطل زباله، می‌توانید با خشک کردن آن‌ها یک کمپوست مرغوب تهیه کنید. این نوع کود نیازهای مهم خاک را برطرف می‌کند و از تولید زباله بیشتر جلوگیری می‌کند. حال می‌خواهیم مزایای تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی را برایتان بگوییم:

  1. با تولید کودهای خانگی، دیگر نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی ندارید، چرا که این کودها برای گیاهان و انسان‌ها مضر هستند.
  2. تولید کودهای خانگی هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.
  3. استفاده از کودهای خانگی تمامی نیازهای گیاه را برطرف می‌کند و گیاهی سرسبز خواهید داشت.
  4. تولید این نوع کودها حجم زباله‌ها را کاهش می‌دهد.

مزایای تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی

کلام آخر

همانگونه که دیدید، تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی بسیار ساده است. همانطور که گفتیم تولید این نوع کودها علاوه بر کاهش هزینه‌ها به کاهش زباله‌ها نیز کمک می‌کنند و شیرابه زباله کمتری تولید می‌شود. پس بیاییم علاوه بر پرورش گیاهان با طراوت، به کره زمین نیز کمک کنیم تا محیط زیست کمتر آلوده شود.

 

همچنین ببینید

رتبه زبان آلمانی در سخت ترین زبان های دنیا

یادگیری زبان یکی از بزرگترین لذت های زندگی به حساب می آید، چالشی که درهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *