آخرین خبرها

چگونه میتوان ارز دیجیتال خرید؟

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال روزبه‌روز طرف‌داران بیشتری پیدا می‌کند. طبق آماری که اتاق بازرگانی ایران مدتی قبل منتشر کرد، بیش از 10 میلیون ایرانی در بازار کریپتوکارنسی (رمز ارز) فعال هستند. اما شاید از خود بپرسید که چه‌طور می‌توان ارز دیجیتال خرید؟ بهترین و امن‌ترین راه برای خرید و مبادله رمز ارزها کجاست؟ با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در زمینه خرید و فروش رمز ارزها پاسخ دهیم.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال راه‌های مختلفی وجود دارد. این راه‌ها شامل:

  • خرید از صرافی‌ ارز دیجیتال

بهترین و امن‌ترین راه ممکن برای خرید ارز دیجیتال، صرافی‌ آنلاین است. این صرافی ها که امروزه تعداد آن‌ها بیشتر از همیشه شده، به شما کمک می‌کنند تا رمز ارز موردنظر خود را با بهترین قیمت ممکن بخرید یا بفروشید.

  • خرید از یک شخص

قبل از این‌که صرافی های آنلاین ایجاد شوند، مردم از یکدیگر ارز دیجیتال می‌خریدند. برای مثال گیسو تصمیم داشت که 1 واحد بیت کوین بخرد. او باید شخصی را پیدا می‌کرد که حاضر باشد 1 واحد بیت کوین را به او بفروشد. اگر هر دو طرف یکدیگر را پیدا می‌کردند و بر سر قیمت نیز به تفاهم می‌رسیدند، معامله انجام می‌شد.

معامله به این شکل خطرات زیادی برای هر دو طرف داشت. برای مثال، گاهی یک طرف معامله پول را به‌حساب شخص موردنظر واریز می‌کرد اما این شخص بیت کوین‌ها را به آدرس ولت خریدار واریز نمی‌کرد. یا بالعکس، فروشنده ارزهای دیجیتال را به کیف پول خریدار واریز می‌کرد اما خریدار از دادن پول امتناع می‌کرد و کلاهبرداری صورت می‌گرفت.

  • خرید از سایت‌های آنلاین

بعد از این‌که افراد متوجه ریسک بالای خرید و فروش مستقیم شدند، تصمیم به معامله در سایت‌های آنلاین گرفتند. این سایت‌ها به‌عنوان واسطه مراقب بودند که خریدار و فروشنده کلاهبرداری نکنند. به این صورت که بیت کوین فروشنده در سایت قفل می‌شد و پس از این‌که خریدار پول بیت کوین را واریز می‌کرد، سایت بیت کوین‌ها را به خریدار تحویل می‌داد. در این بین، سایت مقداری کارمزد از هر دو طرف کسر می‌کرد که گاها این کارمزد رقم قابل‌توجهی بود.

معامله در این سایت‌ها نیز ریسک زیادی داشت. اکثر این سایت‌ها مجوز خاصی برای فعالیت نداشتند و مدت فعالیتشان نیز به یک سال نمی‌رسید. همچنین اگر مشکلی برای سرورهای سایت رخ می‌داد یا سایت از دسترس خارج می‌شد، کسی پاسخگوی زیان کاربران نبود. به همین علت، صرافی های آنلاین ایجاد شدند.

خرید ارز دیجیتال از صرافی بهتر است یا فروشگاه؟

با گسترش بازار رمز ارزها، تعداد صرافی های آنلاین نیز افزایش پیدا کرد. این صرافی ها، امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را با بهترین قیمت فراهم می‌کنند. همچنین صرافی های معتبر، تحت نظارت سازمان‌ها و نهادهای امنیتی هستند و از امنیت قابل‌توجهی برخوردارند. صرافی‌ها، به دو دسته بازارهای معاملاتی و فروشگاه ارز دیجیتال تقسیم می‌شوند.

در صرافی های‌ ارز دیجیتالی که به صورت بازار معاملات کار می‌کنند؛ افراد رمز ارزها را از یکدیگر خریداری می‌کنند. این خرید و فروش‌ها به کمک پلتفرم صرافی انجام می‌شود. اگر با بازار بورس آشنایی داشته باشید، می‌دانید که کارگزاری صرفا به‌عنوان یک واسطه عمل می‌کند. به این صورت که سفارش خریدار و فروشنده را به شما نشان می‌دهد و شما قادر به انتخاب قیمت مدنظر خود برای خرید یا فروش هستید.

صرافی های آنلاین نیز تقریبا نقش کارگزاری‌های بورس را ایفا می‌کنند. به این صورت که اگر وارد وب‌سایت یک صرافی بشوید؛ می‌توانید سفارش خرید و فروش افراد را مشاهده کنید. صرافی نیز برای راحتی شما سفارش‌های خرید و فروش را به ترتیب از پایین‌ترین قیمت برای خریدارها و بالاترین قیمت برای فروشنده‌ها مرتب می‌کند. در این حالت، شما به‌عنوان خریدار یا فروشنده می‌توانید بهترین قیمت را برای انجام معامله پیدا کنید.

در صرافی‌هایی که با روش فروشگاه ارز دیجیتال کار می‌کنند؛ قیمت را خود سایت یا فروشگاه تعیین می‌کند. به‌عبارتی در فروشگاه‌ها شما مجبور هستید قیمتی که فروشگاه تعیین کرده است را مبنای خرید یا فروش خود قرار دهید. در حالی که در بازار معاملات، قیمت بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، نه به‌صورت دستوری. فروشگاه‌های ارز دیجیتال، خود تعداد زیادی از ارزهای مختلف را در اختیار دارند و کاربران می‌توانند آن ارزها را خریداری کرده یا ارزهای خود را به صرافی بفروشند. معمولا این نوع از صرافی‌ها، کارمزد خود را از اختلاف قیمت بین خرید و فروش ارزهای دیجیتال به دست می‌آورند.

خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

صرافی‌ ارز دیجیتال به‌صورت کلی به دو گروه صرافی آنلاین ایرانی و خارجی تقسیم می‌شود. اگر بخواهیم خیلی کوتاه اکسچنج‌های (صرافی) ایرانی و خارجی را مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که صرافی های خارجی امکانات بیشتری دارند اما معامله در آن‌ها ریسک بیشتری دارد. به دلیل تحریم‌هایی که علیه سیستم بانکی و دیگر بخش‌های کشورمان اعمال شده است، صرافی های معتبر بین‌المللی تمایلی به ارائه خدمات به کاربران ایرانی ندارند. شاید بپرسید پس چگونه بعضی از افراد در صرافی های خارجی معامله می‌کنند؟

با وجود این‌که صرافی های خارجی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند، اما معامله‌گران ایرانی با استفاده از برنامه‌های تغییر IP، هویت ایرانی خود را پنهان می‌کنند و به‌نوعی تحریم‌ها را دور می‌زنند. این ترفند می‌تواند از لورفتن هویت شما جلوگیری کند، اما در صورت افشا شدن هویتتان به‌عنوان یک معامله‌گر ایرانی خطر بلوکه شدن حساب وجود خواهد داشت. با این حساب، می‌توان نتیجه گرفت که بهتر است برای خرید ارز دیجیتال، از صرافی آنلاین ایرانی استفاده کنید.

خرید ارز دیجیتال از صرافی‌ های ایرانی

با توجه به ریسک قابل توجه صرافی های خارجی، خرید ارز دیجیتال در صرافی ایرانی، منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد. همچنین در اکسچنج‌های ایرانی می‌توانید به‌صورت مستقیم با ریال خرید خود را انجام دهید. درحالی‌که هیچ‌کدام از صرافی های خارجی، از ریال پشتیبانی نمی‌کنند.

برای خرید ارز دیجیتال از صرافی های ایرانی، گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها یک صرافی معتبر را انتخاب کنید. در سال‌های اخیر، صرافی های متعددی ایجاد شده‌اند که بعضا اعتبار بعضی از آن‌ها، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به همین علت، انتخاب یک اکسچنج مناسب که بتواند امنیت دارایی‌های ما را تا حد بالایی تامین کند، سخت است.

با توجه به مقایسه‌ای که در میان صرافی های محبوب و معتبر ایرانی انجام شده، صرافی ارزپایا یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید ارز دیجیتال است. این صرافی، نسبت به دیگر صرافی ها کارمزد کمتری دریافت کرده و سرعت بسیار بالایی در واریز و برداشت رمز ارز دارد.

 

همچنین ببینید

آیا کنسول بازی تلویزیون را خراب می‌کند؟+بهترین روش استفاده

کنسول‌های بازی همچنان به محبوبیت خود ادامه می‌دهند و به بخشی جدایی‌ناپذیر از سرگرمی امروزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *