شاید باور کردنش برایتان آسان نباشد، اما حتما لازم نیست که یک متخصص سئو باشید تا بتوانید یک محتوای سئویی خوب بنویسید. فقط باید آخرین به روزرسانیهای گوگل را بدانید و فهم خوبی از تجربه کاربری داشته باشید. در ادامه ۵ نکته سئویی مهم در سال ۲۰۲۱ را برای شما شرح دادهایم که بدون نیاز به داشتن دانش عمیق از سئو میتوانید از آنها استفاده کنید.
۱- سعی کنید بفهمید مردم چه سوالاتی را از گوگل میپرسند
همیشه تولید محتوا براساس یک کلمه کلیدی کوتاه برای بهبود سئو کافی نیست. به خصوص در حال حاضر که گوگل BERT را بهبود داده است. BERT که مخفف (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) است، یک سیستم درک زبان است که از هوش مصنوعی برای این کار استفاده میکند.
حالا BERT سرچهای کاربران را بیشتر از قبل درک میکند و مطالب مرتبطتری را به آنها نشان میدهد. حالا دیگر غلطهای املایی را بیشتر درک میکند، حتی مفهوم کلمات غلط را هم درک میکند و مهم تر از همه اینکه کلمات کلیدی بلند مثل سوالاتی که مردم میپرسند را هم بیشتر از قبل درک میکند.
تصور کنید کلمه کلیدی «یادگیری سئو» را سرچ میکنید. این کلمه در مقایسه با یک کلمه کلیدی طولانی مثل «یادگیری سئو چقدر طول میکشد؟» بسیار پررقابت و سخت است. حالا اگر دقیقا در مطلبتان جواب این سوال را که میزان جستجوی کمی هم ندارد بدهید، احتمالا تمام آنهایی که این کلمه را سرچ میکنند روی سایت شما کلیک خواهند کرد.
در مرحله کیوورد ریسرچ، کلمات کلیدی کوتاه و عمومیتر را جستجو کنید. گوگل خودش سوالات مرتبط را پیشنهاد میدهد. حالا صفحاتی که در رتبههای بالاتر هستند را بررسی کنید و سعی کنید در محتوای خودتان بهتر، شفافتر و مستقیمتر به آنها جواب بدهید.
نکته: این سوالها یا کلمات کلیدی بلند میتوانند عنوان مقاله شما یا یکی از سرفصلهای آن باشند!
۲- لینک سازی داخلی و خارجی انجام دهید
اثرگذاری لینک سازی داخلی و خارجی در سئو همچنان به قوت خودش باقیست و از واجبات است. الگوریتم گوگل محتوای لینک شده را بررسی میکند. اگر امکان اضافه کردن لینک به مطلبتان دارید که چه بهتر! اگر هم ندارید، سعی کنید مطلب که بیشترین ارتباط را تحت عنوان «مقالات مرتبط» یا «بیشتر بخوانید» و… اضافه کنید. به عکس زیر که یکی از مطالب آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس است دقت کنید:
چند نکته:
لینک های داخلی
- لینکهای تصادفی غیرمرتبط که ارزش افزوده برای مخاطب ایجاد نمیکنند را اصلا اضافه نکنید
- با اضافه کردن لینک داخلی معقول یک تجربه کاربری عالی به مخاطب میدهید
- لینک های داخلی به افزایش رتبه صفحات دیگر هم کمک میکنند
- با لینک سازی خوب، کاربر بیشتر از یک صفحه در سایت شما بازدید میکند که در نهایت نرخ پرش (Bounce Rate) را کاهش میدهد
لینک های خارجی
- فقط در صورت لزوم لینکهای خارجی اضافه کنید
- فقط به صفحاتی که امتیازهای اعتبار دامنه بالایی دارند لینک بدهید
- اگر از اطلاعات و دادههای سایت دیگر استفاده کردهاید و یا لینک خارجی برای مخاطب شما ارزش افزوده ایجاد میکند، لینک خارجی را اضافه کنید
- با اضافه کردن لینکهای خارجی، گوگل و بقیه موتورهای جستجو میفهمند که مقاله شما در مورد چیست
3- سئو مبتنی بر موجودیت
در حال حاضر گوگل اهمیت بیشتری به موجودیت کلمات میدهد. فرض کنید که کاربر کلمه «سیمین» را در گوگل جستجو میکند. حالا گوگل به صورت خودکار چند موجودیت مختلف از این کلمه از جمله نام خواننده، مکان، نام نویسنده و.. را به کاربر پیشنهاد میدهد تا بتواند موجودیت مرتبط را انتخاب کند و دقیقترین صفحات را ببیند.
کلمات کلیدی در خدمت سئو مبتنی بر موجودیت یا (Entity Based SEO)، درواقع هویت یک مقاله را تعریف میکنند. اگر شما در تمام متنتان به موجودیت کلمه اشاره داشته باشید، به گوگل کمک بیشتری برای درک مطلبتان میکنید و رتبه بهتری هم خواهید گرفت. پس قبل از آنکه کیوورد ریسرچ را شروع کنید، به دنبال موجودیت مناسب بگردید و سپس کلمات کلیدی هدفتان را پیدا کنید.
۴- یوآرال URL هایتان را بهینهسازی کنید
هر سال باید مطالب وبلاگ خود را مرور کنید و ببینید آیا یوآرال های شما بهینه هستند یا نه. یوآرالهای کوتاهتر تجربه کاربری بهتری به مخاطبتان می دهند. بهینهسازی یوآرال حتی استراک گذاری در شبکههای اجتماعی را هم آسانتر میکند چون اگر کوتاه باشد میتوانند کلش را ببینند و بفهمند که دقیقا چیست و اگر هم خیلی بلند باشد ترجیح میدهند به خاطر ملاحظات امنیتی یا احتمال بهدردنخور بودن، روی آن کلیک نکنند.
چند نکته:
- از اعداد مربوط به تاریخ استفاده نکنید
- تا جایی که امکان دارد یوآرال را کوتاه کنید
- از حروف امگلیسی بزرگ استفاده نکنید. حروف بزرگ موتورهای جستجو را سردرگم میکند
- به جای زیر خط از خط فاصله استفاده کنید
۵- روی تجربه کاربری تمرکز کنید
سئو و تجربه کاربری ارتباط تنگاتنگی دارند. گوگل در ژوئن ۲۰۲۱ فاکتور رتبه بندی Core Web Vitals را معرفی کرد که بر رتبهبندی صفحات اثر چشمگیری دارد. بر این اساس، باید مطمئن شوید که محتوای شما به راحتی خوانده میشود و کاربر پسند و سازگار با موبایل است. از تصویر، ویدئو و اینفوگرافیک اسفاده کنید. سرعت سایتتان را بهبود بدهید و حتما آن را رسپانسیو کنید.
تجربه کاربری بهتر به مخاطبتان کمک می کند تا آن چیزی که به دنبالش هستند را راحتتر پیدا کنند، گوگل این را میبیند و در نهایت ترافیک سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.
جمع بندی
اگر به دنبال کسب درآمد خانگی با تولید محتوا هستید، باید بدانید که دنیای سئو و بازاریابی محتوا دنیایی پیوسته و به سرعت در حال تغییر است. به عنوان یک تولید کننده محتوا، همیشه اطلاعاتتان را در زمینه بازاریابی محتوا و سئو بهروز نگه دارید و محتواهایتان را مرتبا بهینه کنید.