آخرین خبرها

جاذبه های تاریخی مشهد که نباید از دست داد

مشهد، دومین شهر پرجمعیت ایران، عمدتا زائران را از سراسر جهان و ایران جذب می­کند. درست است که این شهر از نظر جذابیت جاذبه­های تاریخی، همانند اصفهان یا شیراز نیست، اما باز هم چیزهایی برای ارائه دارد. این شهر در سال­های اخیر، رشد چشمگیری در زمینه گردشگری داشته است. همین رشد جاذبه­های گردشگری و امکانات اقامتی عالی همانند هتل رز درویشی مشهد باعث جذب گردشگران بیشتری نیز شده است. اگر به مشهد سفر کردید، پس از زیارت حرم امام رضا (ع) به مکان­های دیدنی و تاریخی نام برده شده در این مطلب نیز سری بزنید.

آرامگاه نادرشاه

باغ نادری محوطه­ای بزرگ، سرسبز و تمیز است که آرامگاه نادرشاه افشار در مرکز آن قرار دارد. البته مقبره نادر ابتدا در این مکان نبود. قوام­السلطنه در سال 1296 هجری قمری پیکر نادرشاه را از تهران به این مکان منتقل کرد. در آن زمان، آرامگاهی کوچک و ساده برای نادر ساخته شد که بعدها ساختمان و باغ بزرگی به آن اضافه کردند. در سال 1342، ساخت این عمارت به پایان رسید. به غیر از مقبره، موزه و مغازه صنایع­دستی نیز در باغ وجود دارد. می­توانید هتل رز درویشی مشهد را رزرو کرده و با خیالی آسوده به بازدید از این فضای تاریخی و زیبا بپردازید.

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس یکی دیگر از جاذبه ­های تاریخی مشهد است. بیشتر افراد، این کلیسا را با نام کلیسای مریم مقدس می­شناسند. کلیسای مسروپ در خیابان جانبازان قرار دارد و توسط ارامنه مقیم مشهد در سال 1941 میلادی ساخته شده است. این کلیسا چندان بزرگ نیست و حدود 300 متر مربع مساحت دارد. دو گنبد مخروطی شکل با صلیب­های کوچک روی آنها، نمایانگر کلیسا از دور هستند.

 حمام مهدی قلی بیک مشهد

یکی دیگر از جاذبه­های تاریخی مشهد حمام مهدی قلی بیک است. این حمام که یکی از بزرگ­ترین حمام­های قدیمی مشهد محسوب می­شود، در دوره صفویه ساخته شده است. حمام مهدی قلی بیک به حمام شاه و حمام رضوی نیز شهرت دارد. سقف حمام با طرح های رنگارنگ و زیبا تزئین شده و مساحت آن حدود دو هزار متر مربع است. حمام مهدی قلی خان مانند بسیاری از حمام­های ایرانی، بخش­های مختلفی دارد.

در ساخت این حمام از مصالحی مانند ساروج، آهک، فلز، کاشی و شیشه استفاده شده است. از این حمام اکنون به عنوان موزه مردم شناسی مشهد استفاده می­شود. در این موزه، آثار و وسایلی وجود دارند که نشان‌دهنده سبک زندگی مردم مشهد در گذشته هستند. با رزرو هتل رز درویشی مشهد به راحتی می­توانید از این مکان بازدید کنید.

آرامگاه فردوسی

اگر به مشهد می­روید، باید از آرامگاه فردوسی در توس دیدن کنید. یکی از دیدنی­های مهم مشهد، توس است. توس حدود 30 کیلومتر با مرکز مشهد فاصله دارد و در کمتر از یک ساعت می­توانید به این شهر تاریخی برسید. آرامگاه فرودسی به عنوان یکی از جاذبه ­های گردشگری مشهد، در توس واقع شده است. این آرامگاه پس از حرم امام رضا (ع)، پربازدیدترین مکان استان خراسان رضوی محسوب می­شود. مهدی اخوان ثالث شاعر معاصر نیز در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است.

خانه داروغه

این خانه سنتی زیبا در نزدیکی حرم امام رضا واقع شده و متعلق به اواخر دوره قاجار (1789 تا 1925) است. در این خانه سنتی، به دلیل تاثیر مدرنیته روسیه در اواخر دوره قاجار بر ایران، قسمت­های مدرنی نیز به چشم می­خورد. به عبارتی، این خانه یکی از آخرین خانه­های سنتی ساخته شده در ایران بود که تلفیقی از معماری ایرانی-روسی دارد. داروغه کلمه فارسی به معنای کلانتر است. خانه داروغه نیز متعلق به یوسف خان هراتی، کلانتر مشهد بوده است.

وی در سال آخر سلطنت قاجاریان، ساخت این ملک را آغاز کرد. یوسف خان هراتی آخرین کلانتر مشهد و سپس اولین رئیس نظمیه، نیروی تازه نفس مجری قانون، پس از انقلاب مشروطه ایران بود. اگر قصد بازدید از این فضا را دارید، توصیه می­شود ابتدا هتل رز درویشی مشهد را رزرو کنید تا بتوانید با خیالی آسوده به گشت­وگذار خود برسید.

این مکان تاریخی از آن زمان تا حدود 30 سال پیش، یک خانه شخصی بوده است. سپس از آن به عنوان محلی برای اجتماعات مذهبی استفاده می­شد. پس از مرمت­های انجام شده این ملک به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسیده شد. در نهایت، این خانه جایزه بهترین خانه تاریخی نگهداری شده را از یونسکو دریافت کرد.

روستای تاریخی کنگ

کنگ در فاصله چند کیلومتری از مشهد، روستایی سنتی با معماری بسیار خاص است که سقف خانه‌هایش به عنوان خیابان عمل می‌کنند. کنگ بسیار شبیه به ماسوله است و کاملا ارزش بازدید دارد.

هارونیه

هارونیه در فاصله حدود 600 متری از آرامگاه فردوسی قرار دارد و تنها اثر باقی­مانده از توس قدیم است. بر اساس اسناد و شواهد موجود، این بنای باشکوه قرن پانزدهم با معماری آذری، زمانی مقبره بوده است. هارونیه به طور کامل از آجر ساخته شده و به جز نقش برجسته­های گچ­بری باروک، هیچ تزئینی ندارد.

خانه ملک

خانه ملک، از دیگر جاذبه ­های تاریخی مشهد، متعلق به اواخر دوره قاجار است و در خیابان امام خمینی مشهد قرار دارد. پس از اقامت در هتل رز درویشی مشهد، بازدید از این مکان تاریخی، لذت بخش­تر خواهد بود. در گذشته، این بنا بسیار وسیعتر بوده، اما در حال حاضر تنها قسمتی که باقی مانده، قسمت خارجی آن و شامل دو طبقه است.

طبقه فوقانی خانه ملک، سقف مشبک و منبت کاری شده و شومینه گچی دارد. حمام خانه ملک تنها نمونه حمام شخصی عصر خود در مشهد است. امروزه از این خانه به عنوان مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی استفاده می­شود. خانه ملک به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

هتل رز درویشی مشهد

این هتل سه ستاره، واقع در خیابان امام رضا مشهد و در مجاورت حرم امام رضا است. از این هتل مشهد می­توان به راحتی و در مدت زمان کوتاهی به مراکز خرید 17 شهریور و بازار رضا رسید. هتل رز درویشی مشهد در 22 طبقه و 107 اتاق و سوئیت خدمات خود را به مهمانان عرضه می کند.

رزرو متنوع ترین هتل های مشهد در فلای تودی

اگر به دنبال هتلی با امکانات عالی و نزدیک به مراکز خرید و حرم امام رضا هستید، اقامت در هتل رز درویشی مشهد را از دست ندهید. جهت رزرو هتل ارزان مشهد می­توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید. فلای تودی ارزانترین مرجع خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل با پشتیبانی 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما در زمینه سفر و گردشگری است.

همچنین ببینید

7 رستوران برتر اهواز که قبل از سفر به این شهر باید بشناسید

آشنایی با بهترین جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌های شهر، ازجمله مهم‌ترین اقدامات بعد از خرید بلیط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *