آخرین خبرها

نقش کاتالوگ در بازاریابی و فروش کسب و کارها

کاتالوگ چیست و شامل چه محتواهایی است؟

یکی از شیوه های نوین در بازاریابی و فروش محصولات استفاده از کاتالوگ محصولات است. به عبارتی این ابزار تبلیغاتی یک منبع اطلاعاتی از محصول مورد نظر است که جزئیات ضروری و لازم را جهت تصمیم گیری بهتر به خریداران ارائه می نماید. جزئیات ارائه شده در این ابزار تبلیغاتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ویژگی ها و مزایای محصول
  • تصاویر محصولات
  • ابعاد، وزن و رنگ محصولات
  • نحوه استفاده و دستورالعمل نگهداری

شاخص ترین کاربرد کاتالوگ ها معرفی محصولات و ترغیب مشتریان جهت خرید محصولات است. تحقیقات صورت گرفته نشان دهنده آن است که بازاریابی با استفاده از این ابزار منجر به افزایش درآمد و شناخت بیشتر برند محصول مورد نظر خواهد شد. در واقع این ابزار تبلیغاتی با نمایش محصولات و خدمات در قالبی چشم نواز می توانند باعث ایجاد انگیزه و علاقه در خریداران شوند. لازم است همانقدر که به طرح لیبل و بسته بندی محصولات اهمیت می دهید به طرح کاتالوگ هم توجه داشته باشید.

کاتالوگ ها در چند نوع تهیه می شوند؟

به طور کلی با استفاده از طبقه بندی محصولات متنوع در کاتالوگ ها تصمیم گیری برای خریداران آسان تر خواهد شد. چرا که مشتریان با توجه به اطلاعات ارائه شده در آن می توانند سریع تر خرید خود را نهایی کنند. امروزه انواع کاتالوگ ها در امر بازاریابی و تبلیغات محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. از رایج ترین انواع کاتالوگ محصولات می توان به کاتالوگ دیجیتال و چاپی اشاره نمود. در ادامه به بررسی بیشتر هر یک از این موارد ذکر شده پرداخته ایم.

کاتالوگ دیجیتال

در کاتالوگ دیجیتال قابلیت معرفی محصولات و خدمات به صورت آنلاین وجود دارد. در این نوع کاتالوگ ها می توانید با استفاده از یک لینک مستقیم به اطلاعات محصول مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. از مزایای این نوع ابزار تبلیغاتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان دسترسی در هر زمان و هر مکان
  • کاهش هزینه ها (به عنوان مثال کاهش هزینه های چاپ)
  • بروز رسانی سریع و آسان
  • امکان به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی

کاتالوگ چاپی

علی رغم رشد سریع خرید و فروش آنلاین و گسترس تجارت الکترونیکی، کاتالوگ های چاپی همچنان یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی به شمار می آیند. بزرگترین کسب و کارهای جهان همانند آمازون نیز از این نوع ابزار تبلیغاتی استفاده می نمایند. در کاتالوگ های چاپی توضیحات و قیمت محصولات در حال فروش در قالب یک کتابچه چاپ می گردد. بارزترین مزیت این ابزارهای تبلیغاتی، در دسترس بودن آن در مکان های مختلف و در نتیجه قرار گرفتن برند و محصولات شما در معرض چشم همگان است.

طراحی و تولید کاتالوگ با چه اهدافی انجام می شود؟

همانطور که اشاره گردید، کاتالوگ ها در حقیقت ابزار تبلیغاتی هستند که هدف اصلی آنها جذب مشتریان است. هدف از تولید و طراحی کاتالوگ ها همانند سایر ابزارهای بازاریابی، انتقال اطلاعات مورد نیاز با استفاده از تصاویر مناسب، چیدمان جذاب و زبانی دلنشین است. همچنین از دیگر اهداف طراحی این ابزارهای تبلیغاتی می توان به معرفی کلیه محصولات تولیدی توسط یک برند و مقایسه اقلام مختلف با یک یکدیگر اشاره کرد.

در طراحی کاتالوگ چه اصولی باید رعایت شود؟

هر نوآوری کوچکی که بتواند ظاهر کاتالوگ محصولات شما را در مقایسه با محصولات مشابه بهتر به نمایش بگذارد، ارزش امتحان کردن را خواهد داشت. با پیروی از اصولی که در ادامه ارائه نموده ایم، کاتالوگ محصولات شما ظاهری حرفه ای و منحصر به فرد خواهد یافت. از مهم ترین اصول طراحی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پیروی از وضوح و سادگی در طراحی

بهترین شیوه در جلب نظر مشتریان و درک بهتر جزئیات محصولات رعایت اصل سادگی و وضوح است. هنگام سازماندهی و چیدمان محتوای مطالب کافی است که اصل وضوح و سادگی را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال در مورد هر محصول، ارائه یک الی دو تصویر همراه با توضیحات کوتاه و ایجاد فضای خالی در صفحه به جذابیت بیشتر در نمایش محصولات کمک بیشتری خواهد نمود.

  • اهمیت و اشاره به جزئیات

ارائه اطلاعات دقیق محصولات و اشاره به جزئیات، ویژگی ها و مزایای رقابتی محصول یکی از اصول مهم برای طراحی و تولید کاتالوگ های تاثیرگذار است.

  • استفاده از اشکال خلاقانه

کاتالوگ های خاص تاثیر زیادی بروی برندسازی محصولات دارند. کاتالوگ هایی که در سایز و قطع متفاوت تهیه می شوند جذابیت بیشتری برای بیننده دارند.

چیدمان جذاب عکس ها و مطالب

در کاتالوگ محصولات می توانید از نمایش ستونی توضیحات در زیر تصاویر هر یک از محصولات استفاده نمایید. همچنین استفاده از ترفندهایی به منظور ایجاد یک نقطه کانونی به منظور جلب نظر مخاطبین بسیار توصیه می شود. به عنوان مثال می توانید تصویر محصولات را در بخش یک سوم راست و یا چپ صفحات قرار داده و دو سوم دیگر را به ارائه توضیحات اختصاص دهید.

استفاده از عکس های با کیفیت

بسیاری از مواقع یک تصویر می تواند جایگزین هزاران کلمه و جمله باشد. با استفاده از تصاویر با کیفیت می توان جزئیات بیشتری را ارائه و مشتریان را به خرید محصولات ترغیب نمود. بنابراین با سرمایه گذاری برروی تصاویر مناسب و با کیفیت می توان این قسمت را به برجسته ترین بخش تبدیل نمود.

استفاده از رنگ های مناسب و استاندارد

رنگ یکی از عوامل کلیدی در طراحی است که تاثیر بسیاری بر جلب توجه مشتریان دارد. انتخاب رنگ استاندارد متناسب با نوع محصول تولیدی تاثیر بسزایی در جلب توجه خریداران دارد. به عنوان مثال تولید کنندگان چای و قهوه عموما از رنگ قهوه ای و کرم برای طراحی کاتالوگ محصولات خود استفاده می کنند. همچنین استفاده از رنگ های جذاب مانند قرمز و یا ایجاد تضاد در پس زمینه صفحات با کمک رنگ های سیاه و سفید می تواند در جلب نظر مخاطبین شما موثر واقع گردد.

استفاده از فونت مناسب

برای جذابیت صفحات کاتالوگ استفاده از حداکثر سه مدل فونت خوانا توصیه می شود. برای برجسته سازی جزئیات مهم و تیترها می توانید از بولد کردن استفاده نمایید. در ارائه توضیحات مرتبط با محصولات در بخش های مختلف استفاده از فونت یکسان در ایجاد ظاهری ساده و روان مناسب تر خواهد بود.

طراحی حرفه ای جلد کاتالوگ

در طراحی جلد استفاده از رنگ جذاب متناسب با نوع محصول مورد نظر در جلب توجه مشتریان تاثیر بسزایی دارد. همانطور که اشاره گردید استفاده از رنگ هایی همچون قرمز یا طلایی و یا ایجاد زمینه متضاد مانند سیاه و سفید به ویژه در جلد کاتالوگ می تواند در جلب نظر مخاطبین موفقیت آمیز عمل نماید. همچنین بهترین محل جهت درج برند محصولات شما، جلد کاتالوگ خواهد بود. برای این منظور می توانید لوگوی برند محصولات خود را در مرکز جلد کاتالوگ درج نمایید.

یک کاتالوگ حرفه ای در معرفی برند محصولات و در نتیجه جذب خریداران نقش مهمی را ایفا می نماید. طراحی و تولید یک کاتالوگ حرفه ای به تجربه، تخصص و دانش لازم در این حوزه نیاز دارد. استودیو مانی همراه با تیمی حرفه ای، دارای سابقه و تخصص کافی در حوزه های عکاسی صنعتی، تبلیغات و طراحی تبلیغات و برندینگ می باشد. این مجموعه در سال 1388 تاسیس گشته و در طول مدت فعالیت حرفه ای خود به ارائه خدمات با کیفیت در زمینه تبلیغات و طراحی کاتالوگ های متنوع پرداخته است. چنانچه به دنبال معرفی حرفه ای محصولات و برند خود می باشد ما استفاده از خدمات استودیو مانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

همچنین ببینید

بهترین تلویزیون 65 اینچ بازار (2024) | راهنمای جامع خرید + ویدیو

امروزه تلویزیون برندهای سامسونگ و سونی به‌دلیل داشتن کیفیت پردازش تصاویر بالا و ظاهری ظریف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *