آخرین خبرها
هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

هر آنچه که باید در مورد هزینه تحصیل پزشکی در کانادا بدانید

تحصیل پزشکی در کانادا، با توجه به امکانات خوب زندگی و تحصیل در این کشور، قطعا یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های موجود برای دانشجویان بین‌المللی است. از طرفی هم می‌توان گفت هزینه تحصیل پزشکی در کانادا در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی‌زبان همچون آمریکا، استرالیا و انگلیس مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

اگر شما نیز رویای تحصیل پزشکی در این کشور پرطرفدار را دارید، این مطلب را دنبال کنید. در این مطلب، درباره هزینه تحصیل پزشکی در کانادا برای دانشجویان و میانگین بودجه لازم برای زندگی دانشجویان پزشکی در این کشور صحبت خواهیم کرد. برای اطلاع دقیق‌تر در مورد تحصیل رشته پزشکی در کانادا به این صفحه مراجعه کنید.

میانگین هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های کانادا

کشور کانادا با دارا‌ بودن کالج‌ها و دانشکده‌های برتر پزشکی، یکی از مقاصد مهم برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و درمانی است. مدت‌ زمان تحصیل رشته پزشکی در کانادا با توجه به دانشگاه انتخابی، بین 3 تا 5 سال متغیر است اما برای اینکه دقیق‌تر در این باره بدانید به این قسمت مراجعه کنید.  برای تحصیل در دانشکده‌های پزشکی این کشور، علاوه بر کسب نمره بالای آزمون مهارت زبانی، قبولی در آزمون پذیرش پزشکی MCAT نیز الزامی است.

کشور کانادا 17 دانشگاه و کالج پزشکی دارد که به دلیل سیستم آموزشی باکیفیت و امکانات به‌روز، جزو دانشگاه‌های معتبر جهانی هستند. می‌توان گفت هزینه تحصیل پزشکی در کانادا در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی‌زبان، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. دانشجویان رشته پزشکی در این کشور به‌صورت میانگین سالانه 30000 تا 125000 دلار کانادا هزینه می‌کنند. این هزینه شامل شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی است که در ادامه به جزئیات هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

شهریه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کانادا

دانشگاه‌های دولتی به دلیل یارانه‌ای که از دولت دریافت می‌کنند، در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها شهریه کمتری دارند. هزینه شهریه این دانشگاه‌ها سالانه از 5000 دلار شروع می‌شود و با توجه به رشته و دوره انتخابی دانشجو افزایش می‌یابد.

هزینه تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های خصوصی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی بالاتر است. شهریه این دانشگاه‌ها از 20000 تا 30000 دلار کانادا بر اساس رشته و دوره تحصیلی متغیر است. دانشجویان می‌توانند با کار‌ کردن در زمان تحصیل، مقداری از این هزینه را تامین کنند.

هزینه تحصیل دانشجویان بین‌الملل در کانادا

دانشجویان بین‌الملل، گاهی در پرداخت هزینه‌های دانشگاه دچار مشکلاتی می‌شوند. البته برخی از دانشگاه‌ها شهریه کمتری دارند؛ این دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌الملل گزینه مناسب‌تری هستند. هزینه این دانشگاه‌ها از 5000 تا 11000 دلار متغیر است. در جدول زیر برخی از این دانشگاه‌ها را معرفی کرده‌ایم.

هزینه‌های دانشگاه کانادادانشگاه‌های مقرون‌به‌صرفه
سالانه 5000 دلار کاناداکالج دانشگاه دومینیکن
سالانه 6219 دلار کانادادانشگاه براندون
سالانه 7560 دلار کانادادانشگاه منونیت کانادا
سالانه 8800 دلار کانادادانشگاه یادبود نیوفاندلند
سالانه 5000-7000 دلار کاناداموسسه فناوری آلبرتای جنوبی
سالانه 9920 دلار کاناداکالج دانشگاه کینگ
سالانه 9836 دلار کانادادانشگاه سنت پل
سالانه 11121 دلار کانادادانشگاه مونت رویال

هزینه تحصیل در کشور کانادا

هزینه اسکان و اقامت دانشجویی در کانادا

بعد از شهریه و هزینه‌های دانشگاه، مهم‌ترین هزینه برای دانشجویان پزشکی، هزینه اسکان و اقامت آن‌هاست. هزینه اقامت، یکی از گران‌ترین هزینه‌های دانشجویی در کشور کاناداست. به‌صورت کلی، توصیه می‌شود حدود 25% از بودجه خود را برای اقامت در نظر بگیرید.

هزینه اقامت به شهر و شرایط زندگی شما بستگی دارد. دانشجویان معمولا 500 تا 2000 دلار را برای اقامت و اسکان خود هزینه می‌کنند، اما مسلما هزینه اقامت و  زندگی در شهرهایی مانند تورنتو در مقایسه با شهرهای کوچک‌تر بالاتر است. برای مقایسه بهتر، هزینه اقامت در برخی از شهرهای کانادا به‌صورت ماهانه در جدول زیر عنوان شده است.

هزینه اقامت به‌صورت ماهانهنام شهرهای کانادا
1080 تا 2900 دلار کاناداتورنتو
حدود 710 دلار کاناداشهرهای کوچک‌تر مثل سنت جانز و نیوفاندلند
حدود 550 دلار کانادامونترال و بخش‌هایی از کبک

هزینه غذا و حمل‌ونقل برای دانشجویان در کانادا

هزینه غذا و حمل‌ونقل نیز بستگی به روش زندگی دانشجو دارد. مسلما بهترین و به‌صرفه‌ترین روش برای تهیه غذا، تهیه آن در خانه است. هزینه خرید مواد غذایی به‌صورت ماهانه حدود 200 تا 400 دلار است. برای روزهایی که قصد دارید بیرون از منزل غذا میل کنید، یک وعده غذایی مانند شام یا ناهار، حدود 18 تا 25 دلار هزینه دارد.

هزینه حمل‌ونقل ماهانه با توجه به شهری که در آن اقامت دارید، متغیر است. این مبلغ به‌صورت میانگین ماهانه در حدود 80 تا 156 دلار برای کارت حمل‌و‌نقل است. البته برای دانشجویان، حمل‌ونقل عمومی شامل مترو و اتوبوس تخفیف دارد. برای مقایسه هزینه‌های غذا و حمل‌ونقل در شهرهای مختلف کانادا از جدول زیر استفاده کنید:

ناهار و شام اولیههزینه حمل‌ونقلهزینه مواد غذایی ماهانهنام شهرهای کانادا
17$122$200-400 $تورنتو
16$80$350 $مونترال
 77$240$سنت جانز

هزینه‌های عنوان‌شده در جدول، برحسب واحد دلار کانادا هستند.

هزینه بیمه سلامت دانشجویان در کانادا

داشتن بیمه سلامت پایه برای دانشجویان بین‌المللی اجباری است. بیمه پایه کانادا با بیمه مسافرتی متفاوت است. در برخی از استان‌های کانادا مانند آلبرتا و بریتیش کلمبیا، دانشجویان بین‌الملل می‌توانند از بیمه دولتی استفاده کنند. برای سایر استا‌ن‌ها، دانشجویان باید از بیمه سلامت خصوصی استفاده کنند.

با توجه به آنچه بیان شد، بهتر است قبل از اقدام برای بیمه سلامت، حتما شرایط استان محل اقامت خود را بررسی کنید. هزینه بیمه سلامت برای دانشجویان بین‌الملل در حدود 600 تا 900 دلار کاناداست. بیمه سلامت برای اغلب دانشجویان بین‌الملل تمام‌وقت، شامل هزینه‌های دندانپزشکی، بینایی، داروهای تجویزی و سایر مراقبت‌های پزشکی است.

هزینه بیمه سلامت در کانادا

سایر هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا

علاوه بر هزینه‌های اصلی عنوان‌شده، برخی از هزینه‌های ثابت شامل هزینه برق، آب، زباله و اینترنت هستند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. این هزینه‌های متفرقه در ادامه عنوان شده‌اند.

میانگین ماهانههزینه‌های زندگی دانشجویی
حدود 150 دلار کانادابرق، آب و گرمایش
50 تا 100 دلار کاناداموبایل و اینترنت
60 دلار کاناداتلفن
100 دلار کاناداخدمات شهری

 

مالیات بر درآمد در کانادا

دانشجویان در کشور کانادا، باید میزان درآمد خود را به اداره دارایی و مالیات این کشور اطلاع دهند. میزان درآمد دانشجویان پزشکی در هنگام تحصیل، شامل مالیات می‌شود و باید مالیات بپردازند. اگر شما در داخل دانشگاه یا خارج از آن کار می‌کنید، باید میزان درآمد خود را اطلاع دهید.

هزینه‌های دریافت‌شده دانشجویان از بورسیه و وام‌های دانشجویی، معاف از مالیات است. اکثر دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط مالیات هستند و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی پر کنند.

تخفیف‌های دانشجویی در کانادا

بسیاری از خطوط هوایی، سیستم حمل‌ونقل عمومی، سینماها، موزه‌ها و سایر مراکز گردشگری و تفریحی، برای دانشجویان، تخفیف ویژه در نظر دارند. دانشجویان بین‌الملل می‌توانند برای دریافت تخفیف از کارت شناسایی دانشجویی خود بهره‌ ببرند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، مهم‌ترین هزینه تحصیل پزشکی در کانادا، شهریه دانشگاه و هزینه اقامت است. هرچند با توجه به شرایط زندگی و شهر محل اقامت دانشجو، هزینه‌های افراد متغیر است. در این متن به بررسی برخی هزینه‌های زندگی دانشجویی پرداختیم.

برای دانشجویان رشته پزشکی در سال اول اقامت در کانادا، به جز هزینه شهریه دانشگاه، حدود 10000 دلار کانادا مورد نیاز است. برای این مقدار بودجه، بهتر است هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف را بررسی و سپس برای دانشگاه مورد نظر اقدام کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت تحصیلی به کانادا، می‌توانید از طریق ارتباط با مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی مای آرمان سوالات خود را مطرح کنید.

همچنین ببینید

یادگیری خلاقانه در دبستان پسرانه ویستا(ایران اروپا)

آموزش یکی از مهم ترین و محوری ترین مسائل مورد توجه در جامعه مدرن امروزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *