آخرین خبرها

بیماری فیستول مقعدی، مقایسه عمل جراحی و لیزر

فیستول یکی از بیماری های مقعدی دردناک است که با عفونت همراه است و تنها راه درمان آن عمل جراحی فیستول مقعدی است. این بیماری آزاردهنده به دلیل اتصال غیر طبیعی میان دو ارگان از بدن رخ می‌دهد و در اثر عفونت درمان نشده یا آبسه مقعدی ایجاد می شود. فیستول می‌تواند علائمی مانند درد، سوزش، خارش، خونریزی و… را به همراه داشته باشد.

در ادامه به بررسی علائم دقیق و علت ایجاد این بیماری، روش های تشخیص و درمان خواهیم پرداخت. البته لیزر و عمل جراحی فیستول تنها راه های درمان این عارضه هستند.

آشنایی با فیستول مقعدی

فیستول به معنی ایجاد یک مجرا و مسیر باریک میان دو عضو از بدن است که با عفونت پر شده است. زمانی که این مجرا میان مقعد و بخشی از روده ایجاد می شود، شما به فیستول مقعدی مبتلا شده اید.

علائم

با توجه به اینکه فیستول در چه ناحیه ای از مقعد رخ داده و چه مدت زمانی از به وجود آمدن آن می گذرد می تواند علائم مختلفی داشته باشد شایع ترین علائم فیستول مقعدی وجود سوراخی در اطراف ناحیه مقعد است که شما قادر به دیدن آن نیستید، اما مهم ترین و بارزترین علائم فیستول در بدن عبارتند از :

  • خروج ترشحات همراه با بوی بد:
  • ملتهب شدن ناحیه مقعدی و پوست اطراف آن
  • آبسه های مقعدی مکرر و دائمی
  • عدم کنترل مدفوع و بی اختیاری
  • قرمزی و تورم
  • ایجاد شدن سوراخی که به آن سوراخ فیستول نیز می گویند در اطراف ناحیه مقعدی

 

دلایل فیستول

فیستول مقعد ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید که در قدم اول باید بدانیم که چرک و عفونت منجر به آن می شوند. در واقع در حالت عادی غدد مقعدی ترشحات خود را به درون کانال مقعدی میریزند، اما اگر مسیر خروجی یکی از این غدد مسدود شود سبب ایجاد چرک و عفونت می شود و با تجمع آن از طریق یک کانال باریک به سطح پوست می آید، اما دلایل پزشکی و بارز بروز این بیماری عبارتند از:

  • آبسه مقعدی
  • کرون روده
  • دیورتیکولیت روده
  • عوارض بعد از برخی عمل های جراحی در اطراف مقعد
  • بیماری هیدرادنیت (عارضه پوستی)
  •  بیماری های آمیزشی مانند سیفلیس و کلامیدیا
  • بیماری سل
  • زایمان طبیعی سخت
  • بیماری ایدز
  • سرطان راست روده (رکتوم) یا تومورهای متعدد
  • ضعیف شدن سیستم دفاعی و ایمنی بدن
  • عفونت روده بزرگ
  • ضربه به ناحیه مقعد و پارگی مقعدی

زمان مراجعه به پزشک

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک هنگام مشاهده اولین علائم است. برخی بر این باورند فیستول را می شود با درمان های خانگی و گیاهی درمان کرد و بعد از گذشت زمان به پزشک متخصص مراجعه میکنند. اما باید بدانید هر چه مدت زمان بیشتری از بیماری فیستول مقعدی بگذرد طول فیستول بلندتر می شود و خوب نیاز به انجام جراحی وسیع تری خواهد داشت تنها را درمان فیستول عمل جراحی و بهترین راه درمان آن جراحی لیزر می باشد چرا که سرپایی، بدون بیهوشی و عوارض انجام میگیرد بنابراین هنگام دیدن اولین علائم به پزشک مراجعه کنید تا دچار آزار و هزینه های زیادی برای عمل و جراحی نباشید

نحوه تشخیص

فیستول مقعدی به دلیل تفاوت هایی که با بیماری های عفونی دیگر، نظیر بواسیر و شقاق دارد به راحتی توسط پزشک قابل تشخیص است و تنها با یک معاینه ساده می تواند با مشاهده ی سوراخ فیستول بر روی پوست ناحیه مقعدی و التهاب و تورم حاصله از آن تشخیص دهد که درگیر بیماری فیستول هستید و سوالاتی در رابطه با علائم شما می پرسد که این خود کمک می کند تشخیص دقیق تری داشته باشد اما در برخی موارد ممکن است تشخیص فیستول به دلیل بروز ندادن علائم شایع کار سختی باشد که پزشک با کمک انگشت داخل مقعد شما را معاینه می کند  علاوه بر این برا تشخیص دقیق تر و تایید از روش های زیر که آزمایش های دقیق تری هستند کمک میگیرند

روش  ام آر آی MRI، پروکتوسکوپ، فیستولوگرافی، سی تی اسکن ، سیگوموئیدوسکوپی، آنوسکوپ، سونوگرافی

راه های درمان فیستول

فیستول با مصرف پماد، شیاف و داروهای آنتی بیوتیک به تنهایی درمان نمی شوند، درمان فیستول مقعدی نیازمند جراحی است که جراحی فیستول خود به دو صورت، عمل جراحی که شامل (فیستولوتومی، ستن، فلپ، پلاگین بیولوژیکی) و جراحی با لیزر فیستول صورت میگیرد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد

فیستولوتومی

این روش جراحی رایج ترین روش در درمان های همراه با عمل جراحی است در این روش یک برش باز در تمام طول فیستول رده می شود تا بیماری از داخل به بیرون شروع به درمان کند اما از آنجایی که عضله ی تونل و پوست آسیب می بینید یک الی دو ماه زمان میبرد تا ناحیه آسیب دیده ترمیم شود و ممکن است جای زخم باقی بماند.

 

فلپ ادونس منت

در این روش با کمک گرفتن از روده فیستول را ترمیم میکنند این روش معمولا برای بیمارانی که دچار فیستول پیچیده یا افراد در معرض خطر بی اختیاری و عدم کنترل ادرار شده اند صورت میگیرد اما میزان موفقیت این عمل پنجاه درصد است که ابتلا به کرون یا استعمال بیش از حد سیگار احتمال بروز مجدد بیماری در فرد می شود.

پلاگین بیولوژیکی

پلاگین بیولوژیکی در واقع یک بافت انسانی است که از روده گرفته می شود، پلاگین مخروطی شکل است که به داخل سوراخ فیستول بخیه می شود تا بافت جدید در اطراف محل آسیب دیده رشد کند میزان موفقیت این عمل هشتاد درصد است اما متاسفانه برای انجام این عمل بیمار باید 24 ساعت در بیمارستان بستری شود این عمل شامل عوارضی چون آبسه، درد، و جابه جایی فیستول است.

ستن

در مواقعی که قسمت های بیشتر از عضله درگیر شده باشند از این روش استفاده می شود در این روش یک لوله باریک به محل و مجرای فیستول وارد می شود تا چرک و عفونت را به طور کامل تخلیه کند باید بدانید که این روش شش الی دوازده هفته طول می کشد و پس از آن ممکن است همچنان نیاز به عمل فیستول داشته باشید.

لیزر فیستول

عمل جراحی فیستول با روش هایی که تا کنون گفتیم عوارض و معایب زیادی دارد و بهترین راه حل برای شما درمان و جراحی با لیزر است چرا که در این روش بیمار بیهوش نمی شود احتمال درمان هنگام استفاده از این  روش قطعی است، جای زخم و دوره نقاهت طولانی مدت و درد پس از جراحی ندارد از همه مهم تر سرپایی و در کمترین زمان صورت میگیرد، از نظر نسبت هزینه لیزر فیستول با هزینه عمل جراحی تفاوت چندانی ندارد اما به دلایل مزایایی که گفتیم  تا کنون بهترین و قطعی ترین روش درمان فیستول با لیزر بوده است.

مراقبت های بعد از عمل

برای اینکه مطمئن باشید دیگر بیماری بازگشت نداشته باشد باید پس از درمان مراقبت های لازمه را انجام دهید که در ذیل به چند مورد آنها اشاره خواهیم کرد:

استفاده از دارو های مسکن در صورتی که درد حاصله از درمان فیستول شروع شد حتما زیر نظر پزشک باشد

تعویض پانسمان در صورت نیاز برای پیشگیری از عفونت

استفاده از آنتی بیوتیک زیر نظر پزشک

استفاده از توالت فرنگی که به محل جراحی فشار نیاید

مصرف فیبر های غذایی برای پیشگیری از یبوست

استفاده از بالش نشیمنگاه (بالش دوناتی) هنگام نشستن برای کاهش فشار و آسیب به ناحیه مقعد

 

منابع:

 

https://darman.clinic/

https://colorectalsurgery.ucsf.edu/conditions–procedures/anal-fistula.aspx

همچنین ببینید

همه چیز درباره مینی لیفت شکم

همه چیز درباره مینی لیفت شکم

هنگامی که به جراحی پلاستیک برای سفت کردن شکم خود فکر می کنید، احتمالاً انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *