آخرین خبرها
آشنایی با انواع سوئیچ های شبکه

آشنایی با انواع سوئیچ‌های شبکه و مزایای استفاده از آن

در دنیای فناوری، قبل از اینکه چیزی را بخریم مجبور هستیم تصمیمات مهمی بگیریم، مثلا قبل از خرید یک سیستم پخش آنلاین، ابزارهای آشپزخانه یا دستگاه‌های بازی وقتی را برای تحقیق کردن یا پرسیدن نظرات دیگران می‌کنیم تا مطمئن شویم که گزینه مناسبی را انتخاب می‌کنیم.

حالا برای انتخاب سوئیچ شبکه نیز نیاز به مطالعه و بررسی اساسی درباره نحوه عملکرد و کاربردهای آن است. سوئیچ‌ها در شبکه‌های کامپیوتری به عنوان یک مرکز ارتباطی عمل کرده و داده‌ها را بین دستگاه‌ها، مدیریت و هدایت می‌کنند.

سوئیچ‌های شبکه به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام برای اهداف متفاوتی طراحی شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کاملی بر انواع سوئیچ شبکه و کاربردها و مزایای که هر کدام دارند داشته باشیم، با ما همراه باشید.

مقدمه‌ای بر سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه (network switch) یک جزء سخت‌افزاری است که وظیفه‌اش انتقال داده‌ها از شبکه‌ به نقطه پایانی مقصد از طریق سوئیچینگ پاکت، شناسایی آدرس MAC و سیستم پل چند پورتی است. سوئیچ شبکه دستگاه‌ها را به هم متصل کرده و بسته‌های داده را در یک شبکه محلی (LAN) به دستگاه‌ها منتقل می‌کند. سوئیچ برخلاف روتر تنها اطلاعات را به دستگاهی که برای آن طراحی شده، ارسال می‌کند که این دستگاه می‌تواند سوئیچ دیگری، روتر، یا کامپیوتر کاربر باشد، سوئیچ نمی‌تواند اطلاعات را به چندین دستگاه در یک شبکه منتقل کند.

امروزه، شبکه‌ها برای پشتیبانی از شرکت‌ها، ارائه خدمات متصل و تسهیل فرایندها دستگاه‌هایی را که منابع را به اشتراک می‌گذارند، به هم متصل می‌کنند و در نتیجه سوئیچ‌های شبکه یک جزء ضروری از تمام شبکه‌ها هستند.

انواع سوئیچ‌های شبکه

سوئیچ‌های شبکه به چند دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند.

انواع سوئیچ شبکه

۱. مدولار و ثابت

دو دسته اصلی از سوئیچ‌ها وجود دارد:

۱. مدولار

۲. با پیکربندی ثابت

تفاوت‌های مهمی بین این دو دسته‌ از سوئیچ‌های شبکه وجود دارد، اما تعریف اصلی آن‌ها یکی است:

سوئیچ‌های مدولار (Modular switches)

این نوع سوئیچ‌ها قابلیت افزودن یا تعویض ماژول‌ها را دارند. به این معنا که شما می‌توانید قطعات یا بخش‌های سوئیچ را بسته به نیازهای خود تغییر دهید و ماژول‌های جدید (expansion modules) به سوئیچ اضافه کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا شبکه خود را با توجه به رشد و تغییرات نیازها توسعه دهید. برای مثال، می‌توانید ماژول‌هایی با پورت‌های بیشتر و امکانات مختلف به سوئیچ اضافه کنید. گاهی سوئیچ‌های مدولار امکان افزودن رابط‌های بیشتر، منابع تغذیه یا فن‌های خنک‌کننده را فراهم می‌کنند.

سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت (Fixed-configuration switches)

این سوئیچ‌ها دارای پیکربندی غیرقابل تغییر هستند، یعنی نمی‌توان قطعات داخلی آن‌ها را تغییر یا ارتقا داد و برای موقعیت‌هایی که نیاز به سادگی و قابلیت اطمینان بالاست، مناسب هستند. سوئیچ‌های ثابت اغلب در مواردی که تغییرات شبکه مورد نظر نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سوئیچ‌ها اغلب ارزان‌تر بوده و نصب و راه‌اندازی آن‌ها آسان‌تر است.

در انتخاب بین سوئیچ‌های مدولار و سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت، مهم است در نظر بگیرید که آیا نیاز به تطبیق‌پذیری و ارتقا در آینده خواهید داشت یا به دنبال یک راه‌حل ساده و کم‌هزینه برای برآورده کرده نیازهای فعلی خود هستید؟

۲. سوئیچ‌های مدیریت نشده (Unmanaged switches)

سوئیچ‌های غیر مدیریتی یا مدیریت نشده برای استفاده آسان و بدون دردسر طراحی شده‌اند. آن‌ها نیازی به تنظیمات خاصی ندارند و کاربر تنها باید دستگاه‌های مورد نظر را به آن وصل کند تا شبکه شروع به کار کند.

این سوئیچ‌ها برای مواقعی ایده‌آل هستند که فقط به اتصال ساده دستگاه‌ها نیاز دارید، بدون نیاز به قابلیت‌های پیچیده یا تنظیمات خاص. به همین دلیل، در خانه‌ها، محیط‌های تحقیقاتی ساده یا اتاق‌های کنفرانس که تنها چند دستگاه باید متصل شوند، کاربردهای زیادی دارند.

با اینکه برخی از سوئیچ‌های غیرمدیریتی قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند کنترل ترافیک یا امنیت بالا را فراهم نمی‌کنند، هنوز هم بسیاری از کاربردها را پوشش می‌دهند.

۳. سوئیچ‌های هوشمند (نیمه مدیریت شده)

سوئیچ‌های هوشمند ویژگی‌های سوئیچ‌های مدیریتی را با هزینه کمتر ارائه می‌دهند، این سوئیچ‌ها امکان مدیریت و بخش‌بندی شبکه، ارتقاء کیفیت سرویس‌های شبکه و افزایش امنیت را فراهم می‌کنند.

سوئیچ‌های هوشمند قابلیت‌های مدیریتی دارند، اما به اندازه سوئیچ‌های کاملا مدیریت شده قابل توسعه و انعطاف‌پذیر نیستند. این محدودیت، توسعه آن‌ها را برای استفاده در بخش‌هایی از شبکه که نیاز به گسترش‌های پیچیده نیست، مناسب می‌کند.

این سوئیچ‌ها اغلب در نقاطی از شبکه استفاده می‌شوند که نزدیک به کاربران نهایی هستند، مانند لبه‌های شبکه، جایی که شبکه به دستگاه‌های کاربران متصل می‌شود. همچنین برای شبکه‌های کوچک‌تر یا شبکه‌هایی با ساختار ساده‌تر که نیازی به قابلیت‌های پیچیده‌تر ندارند، مناسب هستند.

سوئیچ‌های هوشمند می‌توانند به عنوان یک گزینه کم هزینه‌تر نسبت به سوئیچ‌های مدولار در نظر گرفته شوند، زیرا اگرچه امکانات کمتری دارند، اما برای مدیریت اثربخش بخش‌هایی از شبکه که نیازهای اساسی را رفع می‌کنند، کافی هستند.

۴. سوئیچ‌های مدیریت شده

سوئیچ‌های مدیریت شده امکانات پیشرفته و جامعی را ارائه می‌دهند، آن‌ها قادر به ارتقاء تجربه کاربردی، تامین امنیت بالا و مدیریت دقیق شبکه هستند و امکانات مدیریتی قوی مانند تنظیم پیکربندی دقیق، نظارت بر ترافیک، و اجرای سیاست‌های امنیتی را فراهم می‌آورند.

این سوئیچ‌ها اغلب در نقاط کلیدی شبکه استفاده می‌شوند. در شبکه‌های بزرگ، به عنوان سوئیچ‌هایی برای تجمیع داده‌ها و فراهم آوردن دسترسی به شبکه و در شبکه‌های کوچکتر به عنوان سوئیچ‌های اصلی عمل کنند که مرکزیت کنترل شبکه را بر عهده دارند، به کار می‌روند.

سوئیچ‌های مدیریت شده، به دلیل ویژگی‌های پیشرفته و هزینه بالاتری که دارد، بیشتر در سازمان‌هایی با شبکه‌های بزرگ یا جاهایی که نیاز به کنترل و مدیریت دقیق شبکه احساس می‌شود، در حال گسترش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سایر موارد مهم در مورد سوئیچ‌ها

هنگامی‌ که می‌خواهید یک سوئیچ شبکه انتخاب کنید باید نکات مهم دیگری را نیز در نظر بگیرید که در ادامه این نکات را با هم بررسی می‌کنیم:

نکات مهم خرید سوئیچ شبکه

۱. تعداد پورت‌ها

تعداد پورت‌های یک سوئیچ نشان‌دهنده تعداد دستگاه‌هایی است که می‌توان به طور همزمان به شبکه متصل شوند. برای انتخاب تعداد پورت‌های مناسب، باید تعداد کل کاربرانی که قرار است از شبکه استفاده کنند را در نظر بگیرید. سوئیچ‌ها اغلب می‌توانند از پیکربندی‌های ۵ پورت تا ۵۲ پورت باشند.

در سازمان‌های بزرگ‌تر، جایی که تعداد کاربران و دستگاه‌های متصل به شبکه زیاد است، نیاز به سوئیچ‌هایی با تعداد پورت‌های بیشتر وجود دارد.

۲. سرعت

سوئیچ‌های شبکه با سرعت‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هر کدام برای برآورده کردن نیازهای مختلف کاربری مناسب هستند. سرعت‌ها از اترنت سریع (که برای کاربردهای ابتدایی مناسب است) تا گیگابیت و ده گیگابیت اترنت (که برای انتقال حجم بالایی از داده‌ها مناسب است) متغیر است.

هنگام انتخاب سرعت سوئیچ، باید نوع استفاده کاربران را در نظر بگیرید. اگر کاربران قصد دارند حجم زیادی داده را به طور مکرر منتقل کنند، سوئیچ‌های با سرعت بالاتر مانند گیگابیتی یا بالاتر را انتخاب کنید.

سرعت بالاتر سوئیچ‌ها به بهبود کارایی کلی شبکه کمک می‌کند، به خصوص در محیط‌هایی که نیاز به پردازش و انتقال داده‌های سنگین وجود دارد. این امر می‌تواند به کاهش تاخیر ارسال اطلاعات و افزایش راندمان شبکه کمک کند.

۳. فناوری PoE

قدرت بر اترنت (PoE) فناوری است که به شما امکان می‌دهد تا دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های IP یا نقاط دسترسی بی‌سیم را بدون نیاز به یک منبع تغذیه جداگانه، فقط با استفاده از کابل اترنت که برای انتقال داده استفاده می‌شود، برق‌رسانی کنید. این فناوری به کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی‌های ناشی از نصب سیستم‌های برقی اضافی در محل‌های مختلف، کمک می‌کند.

استفاده از PoE می‌تواند به ویژه در مکان‌های کاری که دسترسی به پریزهای برق کم است، مفید باشد. با PoE، می‌توانید دستگاه‌ها را در هر جایی از دفتر که لازم است، قرار دهید.

همچنین در شبکه‌های وسیع که نیاز به پوشش دادن فضاهای گسترده‌ای هست، فناوری PoE می‌تواند کمک شایانی کند و از هزینه‌ها و دشواری‌های مربوط به نصب سیم‌کشی‌های برق اضافی جلوگیری کند.

۴. سوئیچ ​​STACKABLE و سوئیچ‌های STANDALONE

سوئیچ‌های ​​STACKABLE امکان گروه‌بندی و پیکربندی چندین سوئیچ به عنوان یک واحد را می‌دهند و مدیریت شبکه را ساده‌تر کرده و در صورت بروز مشکل در یکی از اجزاء، امکان ادامه کار بدون وقفه را فراهم می‌آورد.

در حالیکه سوئیچ‌های مستقل بدون نیاز به اتصال به سایر سوئیچ‌ها کار می‌کنند و هر سوئیچ به طور جداگانه پیکربندی و عیب‌یابی می‌شود. این نوع سوئیچ برای محیط‌های کوچک‌تر یا جایی که نیاز به ارتباطات خیلی گسترده‌ نیست، مناسب است.

انتخاب بین سوئیچ ​​STACKABLE و STANDALONE بستگی به نیازهای رشد و توسعه شبکه شما دارد. اگر شبکه‌ای دارید که رو به گسترش است و نیاز به انعطاف‌پذیری بالا دارد، سوئیچ‌های ​​STACKABLE گزینه بهتری هستند.

خرید سوئیچ شبکه

حالا اگر به دنبال یک سوئیچ شبکه با کیفیت و عملکرد بالا هستید، باید یک فروشنده معتبر و کاربلد را انتخاب کنید که علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت و درجه یک، مشاوره و راهنمایی دقیق و درستی را هنگام خرید، به شما ارائه دهد و همچنین خدمات کاملی را برای نصب، راه‌اندازی و نگهداری داشته باشد. با این حساب تتیس‌نت، تامین کننده تجهیزات و ارائه کننده‌ی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

چرا تتیس‌نت؟

تجربه و تخصص: تیم حرفه‌ای تتیس‌نت با دانش فنی به‌روز و تجربه‌ای طولانی در زمینه‌ی شبکه، بهترین مشاوره و راهنمایی را به شما ارائه می‌دهد.

محصولات با کیفیت: تتیس‌نت فقط محصولات برندهای معتبر و با کیفیت مانند سیسکو را عرضه کرده و کارایی و دوام شبکه شما را تضمین می‌کند.

خدمات جامع: از مرحله‌ی مشاوره و انتخاب محصول تا اجرای کامل و پشتیبانی پس از فروش، تتیس‌نت همراه شماست.

جمع‌بندی

سوئیچ شبکه، دستگاه برای ایجاد ارتباط بین دستگاه‌ها در یک شبکه طراحی شده است، که این امر از طریق مبادله بسته‌های داده انجام می‌گیرد. برای انتخاب بهترین سوئیچ که بتواند نیازهای شما را برآورده کند، نیاز است که عملکردهای مورد نیاز شبکه‌تان را در نظر بگیرید مثلا بدانید، چه تعداد دستگاه به شبکه متصل می‌شوند؟ نیازهای امنیتی چیست؟ سرعت انتقال داده‌ها چقدر است؟ و سپس شناخت خوبی از انواع سوئیچ های شبکه سیسکو و کاربردهای آن داشته باشید تا بتوانید مناسب‌‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

همچنین ببینید

بهترین تلویزیون 65 اینچ بازار (2024) | راهنمای جامع خرید + ویدیو

امروزه تلویزیون برندهای سامسونگ و سونی به‌دلیل داشتن کیفیت پردازش تصاویر بالا و ظاهری ظریف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *