آخرین خبرها

بهترین تجهیزات پسیو شبکه رو چطور بخریم؟

امروزه استفاد از شبکه‌ها در محیط‌های مختلف بسیار رایج است. با استفاده از شبکه ارتباطی اصولی میان بخش‌های مختلف برقرار می‌شود و انتقال داده و اطلاعات به صورت ایمن و با سرعت بالا امکان‌پذیر می‌شود. راه‌اندازی شبکه بدون استفاده از تجهیزات باکیفیت و ضروری امکان پذیر نیست. در ادامه به معرفی تجهیزات شبکه ضروری و بهترین تجهیزات پسیو شبکه می‌پردازیم.

تجهیزات شبکه چیست؟

شبکه‌های کامپیوتری از اجزا و تجهیزات مختلفی تشکیل می‌شوند که وجود هر کدام برای برقراری ارتباط و انتقال داده در شبکه ضروری است. تمام وسایل و ابزارهایی که در شبکه به کار می‌روند تجهیزات شبکه نامیده می‌شوند. این تجهیزات برای راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری شبکه استفاده می‌شوند.

تجهیزات بسیار زیادی در راه‌اندازی یک شبکه دخیل هستند. تمام تجهیزات گفته شده در دو دسته تجهیزات اکتیو و پسیو دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به طور مفصل در مورد تجهیزات پسیو صحبت می‌کنیم.

تجهیزات پسیو شبکه چیست؟

تجهیزات موجود رد زیرساخت شبکه از بخش‌های بسیار مهم یک شبکه هستند. کلمه پسیو به معنای غیرفعال است و تجهیزاتی در شبکه که تأثیر زیادی بر روی انتقال داده ندارند، در این دسته قرار می‌گیرند. این تجهیزات بدون استفاده از جریان برق کار می‌کنند و نیازی به برنامه ریزی ندارند.

نکته دیگری که در مورد این نوع از تجهیزات وجود دارد؛ اندازه ثابت آن‌هاست که قابلیت تغییر ندارد. به عنوان مثال زمانی که شما یک رک را خریداری می‌کنید اندازه ثابت و مشخصی دارد که در حین استفاده نمی‌توانید آن را تغییر دهید. اولین قدم در راه‌اندازی شبکه طراحی شبکه و برنامه ریزی است و پس از آن باید به دنبال استفاده از تجهیزات اکتیو و راه‌اندازی شبکه باشید.

بهترین تجهیزات پسیو شبکه کدام‌ها هستند؟

تقریبا تمام تجهیزات موجود برای استفاده در شبکه لازم و ضروری‌ هستند. در ادامه با بهترین تجهیزات پسیو شبکه آشنا می‌شویم.

کابل شبکه و پچ کورد، راه ارتباطی تجهیزات شبکه

کابل شبکه یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزات مورد استفاده در شبکه‌ها است. کابل‌ها نقش مهمی همانند رگ‌های بدن ایفا می‌کنند و بدون آن‌ها امکان برقراری ارتباط و انتقال داده و اطلاعات در شبکه وجود ندارد. کابل‌ها در انواع و برندهای مختلفی موجود هستند. برخی از آن‌ها قطور‌تر و برای استفاده در محیط‌های خارجی و برخی دیگر نازک‌تر و برای استفاده در محیط شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پچ کورد شبکه نیز دقیقا مشابه کابل شبکه است با این تفاوت که طول کمتر و معمولا کمتر از 5 متر دارند و برای اتصال تجهیزاتی که نزدیک به هم هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع کابل شبکه رو کوتاه کرده و دو سر آن را سوکت می‌زنند، به این صورت پچ کورد ایجاد می‌شود. پچ کوردها را می‌توان بر اساس نوع کابل، کتگوری کابل شبکه و نوع سوکت دسته‌بندی کرد.

برندهای مختلفی مانند لگراند، نگزنس و بلدن بهترین و باکیفیت‌ترین کابل‌های شبکه را تولید می‌کنند. همچنین این برندها به همراه برند امپ نمونه‌های بسیار باکیفیتی از پچ کوردها روانه بازار می‌کنند.

رک شبکه، مدیریت تجهیزات شبکه

رک شبکه یکی از تجهیرات مهم و جزو بهترین تجهیزات پسیو شبکه است که برای نگهداری و مرتب سازی تمام تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزاتی مانند سوئیچ، سرور، روتر، پچ پنل، Upsها و هرگونه تجهیزات سخت افزاری موجود در شبکه را درون رک قرار می‌دهند. رک‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به سایز موردنیاز می‌توان از نوع ایستاده یا دیواری استفاده نمود. رک مدیریت شبکه را بسیار راحت و آسان می‌کند.

رک‌های دیواری قابلیت نصب بر روی دیوار دارند و برای شبکه‌هایی با ابعاد کوچک و یا برخی از توپولوژی‌ها در شبکه‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. رک‌های ایستاده نیز دارای ابعاد بسیار بزرگ‌تری بوده و برای شبکه‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پایا سیستم، اماد سیستم، اچ پی آی و اپ چی إی از جمله بهترین برندهایی هستند که در زمینه تولید رک فعالیت می‌کنند. اندازه رک بر مبنای یونیت محاسبه می‌شود که می‌توانید با توجه به اندازه شبکه از برندهای گفته شده خریداری کنید.

 داکت و ترانکینگ، هدایت کننده کابل‌ها

داکت و ترانکینگ دو نمونه از بهترین تجهیزات پسیو شبکه هستند که برای برقراری نظم و ایجاد شبکه‌ای با ظاهر آراسته بسیار مهم هستند. کابل‌های شبکه در اندازه‌ها و به تعداد مختلف در مسیرها عبور می‌کنند. زمانی که حجم کابل‌های عبوری کمتر باشد از داکت و زمانی که حجم بیشتری از کابل‌ها در مسیر عبور کرده باشند، از ترانکینگ استفاده می‌شود.

ترانکینگ به دلیل نوع ساخت قابلیت پارتیشن بندی دارد و می‌توانید کابل‌ها را از یکدیگر جدا کرده و از ایجاد نویز جلوگیری کنید. علاوه بر آن ماژولار بودن ترانکینگ باعث می‌شود امکان نصب کلید و پریز نیز بر روی آن وجود داشته باشد. داکت و ترانکینگ از نظر اندازه، قابلیت استفاده، اندازه، میزان مقاومت، نحوه نصب و … با یکدیگر متفاوت هستند.

در زمینه تولید داکت برندهای مختلفی ازجمله سوپیتا، دانوب، لگراند و البرز و در زمینه تولید ترانکینگ برندهایی مانند لگراند، دانوب و سوپیتا بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را تولید می‌کنند.

سوکت شبکه و کیستون، کوچک اما مهم

سوکت‌ها که به آن‌ها پریز یا کانال شبکه نیز گفته می‌شود، به عنوان یکی از نقاط پایانی برای برقراری ارتباط میان دو برنامه در یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. سوکت به شماره درگاه متصل می‌شود و لایه TCP به کمک آن مقصد ارسال بسته را شناسایی می‌کند.

کیستون نیز قطعه‌ای کوچک است که ارتباط میان کابل‌های مسی را با بخش‌های دیگر شبکه برقرار می‌کند. از این قطعه برای برقراری ارتباط میان کابل شبکه به تجهیزات مختلفی در شبکه مانند سوئیچ، روتر و … استفاده می‌شود. استفاده از کیستون تنها محدود به تجهیزات شبکه نیست، بلکه به عنوان رابط میان کابل و هر دستگاهی که دارای پورت باشد قرار می‌گیرد.

لگراند و نگزنس بهترین برندهای تولید کننده سوکت شبکه و کیستون هستند. محصولات این دو برند با کیفیتی بسیار بالا طراحی و تولید و در سراسر دینا عرضه می‌شوند.

حرف آخر

راه‌اندازی شبکه در هر ابعادی نیازمند استفاده از تجهیزات و ابزارهای مهمی است. این تجهیزات برای تعمیر و نگهداری و استفاده درست از شبکه موردنیاز هستند. در این مقاله در مورد بهترین تجهیزات پسیو شبکه صحبت شد. برندهای مختلفی در زمینه تولید هرکدام از این ابزار و تجهیزات فعالیت می‌کنند. حتما قبل از راه‌اندازی شبکه تجهیزات باکیفیت را شناسایی و خریداری کنید تا شبکه‌ای مطمئن راه‌اندازی کنید.

همچنین ببینید

دیتابیس ابری، راهکاری نوین برای مدیریت داده‌ها

امروزه داده‌ها بخشی از دارایی‌های ارزشمند سازمان‌ها محسوب می‌شوند و انتخاب راهکاری هوشمندانه برای ذخیره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *