آخرین خبرها

سیم بکسل فولادی اسلینگ و لیفت بار

سیم بکسل ها در صنایع تنها با هدف لیفتینگ بار مورد استفاده قرار نمی گیرند. در واقع گستردگی کاربری سیم بکسل تا اندازه ای است که آن را تبدیل به یکی از مصرفی ترین محصولات صنعتی نموده است. استفاده از سیم بکسل در صنایع آسانسور برای اتصال کابین آسانسور که با بکارگیری سیم بکسل 8 رشته با ساختار 8X19 هم با مغزی فولادی و هم با مغزی کنفی صورت می پذیرد، سیم بکسل های مورد استفاده در اتصالات دکل های حفاری که با ساختار 6X19 مورد استفاده قرار گرفته و بصورت مشترک بر روی جرثقیل های سیم بکسلی نیز اتصال پیدا می کنند، سیم  بکسل های اتصال تاور کرین ها که از نوع نتاب با ساختار 19X7 مورد استفاده قرار می گیرند و سیم بکسل هایی با کاربری های خاص تر مانند سیم بکسل برش سنگ از نوع سیم برش الماسه و سیم بکسل های کلایمری از این دسته می باشند.

سیم بکسل فولادی اسلینگ که از آن برای لیفتینگ بار استفاده می شود بصورت تمام فولادی یعنی با استرند های بیرونی از جنس فولادی و مغزی فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. میزان مقاومت کششی در کاربری سیم بکسل اسلینگ دارای اهمیت بسیار بالایی بوده و از این رو اغلب از آلیاژ های سخت فولادی با تنسایل مقاومت کششی بسیار بالا مانند تنسایل های 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع و حتی بالاتر در تولید این سری از سیم بکسل ها استفاده می شود. اغلب از ساختار های 6 رشته ای مانند ساختار 6X36 که با بافتی از نوع وارینگتون مورد استفاده قرار می گیرد و ساختار 6X37 با بافت استاندارد در تولید اسلینگ های سیم بکسل استفاده می شود.

مقایسه اسیلنگ های زنجیری و سیم بکسلی

در صنایع برای لیفتینگ بار از انواع مختلفی اسلینگ های سیم بکسلی و زنجیری بصورت تک شاخه و یا چند شاخه بر حسب میزان بار و شکل هندسی بار و ابعادی که دارد استفاده می شود. البته در صورتیکه سطح بار در برابر سایش و یا تنش های وارده در تماس با سطوح سخت سیم بکسل و زنجیر دارای حساسیت هایی باشد از تسمه حمل بار نیز بعنوان اسلینگ که دارای بافتی از جنس نرم پارچه ای است استفاده می شود.

اتصالات مختلفی در لیفتینگ بار با اسلینگ زنجیری و سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از این اتصالات بصورت مشترک برای هر دو نوع اسلینگ مانند انواع قلاب ها، انواع شگل ها، حلقه های فولادی و مهارکش ها و برخی دیگر از این اتصالات بصورت اختصاصی برای نوع خاصی از اسلینگ مورد استفاده قرار می گیرد. بعنوان مثال بست سیم بکسل که در تولید اسلینگ های سبک و دوبل کردن سر برش خورده سیم بکسل ها مورد استفاده قرار می گیرد از جمله اتصالات مخصوص اسلینگ های سیم بکسلی و رابط زنجیر که از آن برای اتصال دو یا چند رشته زنجیر استفاده می شود از اتصالات مخصوص زنجیر محسوب می شود.

تعداد شاخه ها و طول شاخه های اسلینگ بسته به میزان و شکل هندسی بار داشته و از اسلینگ های زنجیری و سیم بکسلی از یک الی 5 رشته نیز در طول های مختلف استفاده می شود. اغلب در اتصال اسلینگ های زنجیری از نوعی اتصال به نام قلاب دانه گیر زنجیر استفاده می شود که شکل هندسی آن بگونه ای است که دارای دهانه ثابتی بوده که برابر با قطر مفتول زنجیر مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های تولید اسلینگ های سیم بکسل

اسلینگ های سیم بکسل در واقع برای اتصال به بار در پایین و حتی برای قرار گرفتن بر روی حلقه فولادی در بالا می بایست بصورت حلقه شده در دو سمت که به ان رشته اسلینگ سیم بکسل گفته می شود مورد استفاده قرار گیرند. روش های متعددی برای تولید اسلینگ های سیم بکسلی وجود دارد که برخی از آنها سریعتر، ساده تر کم هزینه تر و مطمئن تر می باشند. در زیر به بررسی روش های تولید اسلینگ های سیم بکسلی می پردازیم.

  1. گیس بافت سیم بکسل: یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش ها برای تولید اسلینگ های سیم بکسلی می باشد که با عبور دادن رشته های باز شدن در دو سر سیم بکسل و ایجاد حلقه شکل می گیرد. امروزه استفاده از اسلینگ های سیم بکسل تنها بصورت بافت منسوخ شده و اغلب پس از بافت فرایند پرس نیز برای آنها انجام می گیرد.
  2. پرس سیم بکسل: یکی از سریعترین و کم هزینه ترین روش های تولید اسلینگ های سیم بکسلی پرس سیم بکسل می باشد. در این روش از اتصالاتی چون بوش و گوشواره که به منظور بالا بردن مقاومت سایشی مفتول های اسلینگ مورد استفاده قرار می گیرد در اتصالات شرکت می کنند. روش پرس سیم بکسل در حال حاضر محبوب ترین و گسترده ترین روش در تولید اسلینگ های سیم بکسلی می باشد.

سوکت زنی سر سیم بکسل: یکی از روش های مدرن در تولید اسلینگ سیم بکسل می باشد که با بکارگیری سوکت های فولادی انجام می شود. این سوکت ها به روش فورج گرم با تنسایل بالا تولید شده و در اتصال برای فیکس کردن موقعیت سیم بکسل اغلب از وایر لاک نیز استفاده می شود.

همچنین ببینید

معرفی بهترین شرکت های تبلیغاتی ایران در 1403 (قیمت + ویژگی ها)

ساخت تیزر تبلیغاتی همواره یکی از بهترین و موثرترین روش های تبلیغاتی بوده و هست. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *