آخرین خبرها

علت بروز سوزش معده و روش درمان آن

سوزش معده عارضه ­ای است که ممکن است به­ دلیل تغذیه نامناسب یا مشکلات مربوط به اعصاب در هر فردی رخ دهد. از این رو با توجه به همه ­گیر بودن این بیماری در این مقاله با ما همراه باشید.

علت این است که قصد داریم تا شما را با دلایل به ­وجود آمدن این عارضه، راه­های پیشگیری از آن و در نهایت چند درمان خانگی ساده و تاثیرگذار آشنا کنیم.

همچنین به این سوال مهم پاسخ دهیم که چه زمانی راهکارهای خانگی پاسخگو نیستند و فرد مجبور است تا به پزشک مراجعه کند؟

سوزش معده چه علائمی دارد؟

این سوزش معمولا علاوه بر معده، ناحیه پشت قفسه سینه را نیز درگیر می­کند. باید بگوییم زمانی که فرد دچار این عارضه می­شود، در صورت خم­ شدن یا دراز کشیدن، درد بیشتری را در نواحی گفته­ شده حس خواهد کرد.

علت به ­وجود آمدن سوزش در معده چیست؟

دلیل این موضوع مربوط به زمانی می­شود که اسید معده به ­سمت بالا حرکت کرده و عارضه­ ای به­ نام رفلاکس معده را به وجود می­آورد. باید گفت که به ­واسطه بالا آمدن محتویات اسید است که فرد در سر دل و معده خود، احساس سوزش می­کند.

به همین دلیل سوال اینجاست که چه عواملی موجب ایجاد این حس در فرد می­شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم افرادی که سیگار می­کشند یا الکل می­خورند در معرض دچارشدن به این عارضه هستند.

همچنین کسانی که رژیم غذایی چربی دارند و هیچ تمایلی به ورزش ­کردن و تناسب اندام ندارند هم در خطر ابتلا به این بیماری قرار هستند.

روش­های درمان سوزش معده

درمان این عارضه هم از طریق دارو امکان­پذیر بوده و هم با استفاده از روش­های سنتی و در خانه میسر است. از این رو در ادامه به هر 2 روش گفته­ شده خواهیم پرداخت.

درمان سوزش در معده به ­کمک دارو

داروهای درمان این بیماری معمولا در 3 نوع تولید می­شوند. نوع اول مربوط به داروهایی است که خاصیت اسید معده را خنثی کرده و با ایجاد یک لایه محافظ روی مری، موجب کاهش سریع سوزش در سر دل می­شوند.

نوع دوم از داروها تمرکز خود را روی کاهش اسید معده می­گذارند. اما باید بدانید که سرعت تاثیرگذاری آن­ها مشابه آنچه در رابطه با نوع اول گفتیم، پایین­تر است. زیرا آن­ها با کم­ کردن اسید معده و به­ مرور زمان قادر به درمان این سوزش ناخوشایند هستند.

داروهایی که در دسته سوم قرار می­گیرند، معمولا با عنوان مهارکننده پروتون پمپ شناخته می­شوند. از انواع این داروها می­توان به امپرازول، رابپرازول، پنتوپرازول و لانزوپرازول اشاره کرد.

درمان سوزش معده در خانه

برای درمان این عارضه در خانه راهکارهای زیادی از جمله مصرف عسل، سرکه سیب، جوش شیرین، زنجبیل، دمنوش بابونه، جویدن آدامس، خوردن موز و افزایش مصرف پروبیوتیک­ها وجود دارد که در ادامه در مورد تک ­تک این موارد صحبت خواهیم کرد.

درمان سوزش معده با عسل

با توجه به اینکه در ساختار عسل مقدار قابل توجهی آنتی آکسیدان وجود دارد، می­توان نتیجه گرفت که خاصیت ضد التهابی و محافظت ­کنندگی آن موجب درمان­ کردن سوزش سر دل می­شود.

همچنین لازم به ذکر است که برای بهره ­بردن از خواص درمانی آن باید مقداری عسل خام را با آب ولرم ترکیب کرده و به صورت ناشتا مصرف کنید. استفاده از این ترکیب به ­صورت روزانه موجب کنترل اسید معده­ تان خواهد شد.

تاثیر سرکه سیب در درمان­ کردن سوزش در ناحیه معده

اگر مقدار خیلی کمی از سرکه سیب را با آب ولرم ترکیب کرده و در طول روز 2 الی 3 بار از آن میل کنید، شاهد کاهش سوزش معده خود خواهید بود.

نقش جوش شیرین در درمان سوزش در معده

اگر به ترکیب آب ولرم و عسل خامی که در پاراگراف­های قبل به آن­ها پرداختیم، مقداری جوش شیرین اضافه کرده و روزانه آن را مصرف کنید، اثربخشی این معجون در درمان سوزش معده افزایش پیدا خواهد کرد.

زنجبیل و نقش آن در بهبود این عارضه

با در نظرگرفتن اینکه زنجبیل طبع گرمی دارد، می­توان گفت که ترکیب آن با آب جوش و در نهایت دم­ کردنش به مدت 10 دقیقه، می­تواند معجونی  به شما تحویل دهد که سرعت رفع سوزش در ناحیه معده­ تان را افزایش خواهد داد.

میزان تاثیر دمنوش بابونه در درمان سوزش سر دل

مشابه آنچه در رابطه با زنجبیل گفتیم، دمنوش بابونه نیز دارای طبعی گرم و خواص التیام­ بخشی است. از این رو دم­ کردن آن به­ مدت 10 دقیقه و ترکیب ­کردنش با عسل خام باعث می­شود که علاوه بر درمان این عارضه، قادر به استفاده از خواص لاغر­ی­ اش نیز شوید.

جویدن آدامس چه ارتباطی به درمان رفلاکس معده دارد؟

جویدن آدامس باعث می­شود تا سرعت هضم غذا در بدن شما افزایش پیدا کند. به همین دلیل معمولا افرادی که بعد از خوردن وعده غذایی خود، اقدام به جویدن آدامس به­ مدت 30 دقیقه می­کنند، کمتر از افراد دیگر دچار احساس سوزش در سر دل خود خواهند شد.

پروبیوتیک­ها چه هستند و چگونه به درمان رفلاکس معده کمک می­کنند؟

پروبیوتیک­ها در واقع داخل شیر، ماست، شکلات تلخ و سویا به مقدار زیادی یافت می­شوند. این مواد نقش مهمی در هضم سریع­تر غذا و در نتیجه کاهش اسید معده ایفا می­کنند. به ­طوری که اگر همراه با وعده غذایی خود ماست مصرف کنید، احتمال ابتلا به سوزش در ناحیه سر معده ­تان کاهش پیدا خواهد کرد.

تاثیر موز در کاهش سوزش در سر دل

اگر بعد از احساس سوزش در ناحیه بالای معده خود اقدام به خوردن یک موز رسیده کنید، شاهد کاهش سریع سوزش خواهید بود. البته پیشنهاد می­کنیم که به ­جای خوردن موز خالی، آن را با شیر یا ماست ترکیب کرده و یک اسموتی خوش طعم تهیه کنید. به این ترتیب تاثیرگذاری موز 2 چندان خواهد شد.

آیا برای درمان این عارضه باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به­ صورت مکرر دچار این عارضه می­شوید و روش­های خانگی و مصرف داروهای گفته­ شده در درمان قطعی شما تاثیرگذار نیستند، برای درمان سوزش معده نیاز به نوبت آنلاین دکتر خواهید داشت.

علت این است که در صورت به تعویق ­انداختن درمان خود و پیدا نکردن دلیل اصلی این عارضه، ممکن است با بیماری­های شدیدتری مواجه شوید.

روش­های پیشگیری از ابتلا به سوزش در ناحیه معده

برای پیشگیری از بروز این عارضه باید نسبت به انجام راهکارهایی که در ادامه آورده­ایم، اقدام کنید:

  • یک رژیم غذایی با حداقل میزان چربی داشته باشید.
  • بلافاصله بعد از صرف غذا دراز نکشید.
  • از خوردن قهوه، غذاهای کارخانه­ ای و الکل پرهیز کنید.
  • کشیدن سیگار تحت هیچ شرایطی توصیه نمی­شود.
  • ورزش­کردن را به سبک زندگی­تان اضافه کنید.
  • در صورت لزوم، وزن خود را کاهش دهید.

سوزش معده عارضه ­ای است که ممکن است در همه افراد به ­وجود آید. زیرا دلیل آن مربوط به رژیم غذایی و اسید معده میشود. به همین دلیل روش­های درمانی و دارویی زیادی برای بهبود آن وجود دارد.

داروها معمولا با هدف کاهش اسید و مهارکردن آن تولید می­شوند. به­ طوری که با خوردن آن­ها به ­سرعت احساس سوزش در سر دل خود را از دست خواهید داد.

درمان­های خانگی نیز شامل خوردن عسل خام، جوش شیرین، موز، شیر و ماست، دمنوش بابونه، زنجبیل و جویدن آدامس می­شوند که هر کدام به نوبت خود تاثیر مطلوبی در کاهش این سوزش دارند.

توجه داشته باشید که اگر سوزش­هایی که در معده خود احساس می­کنید به ­طور مکرر رخ داد و با روش­های خانگی گفته­ شده و خوردن دارو بهبود پیدا نکرد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

همچنین ببینید

علت یبوست چیست؟ عوارض شایع و راه های درمان یبوست

عارضه یبوست و خشکی مدفوع یکی از شایع ترین عارضه های گوارشی است که افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *