تماشای فیلم و سریال از جمله بهترین انتخاب ها برای گذراندن اوقات فراغت بین مردم به حساب می آیند. خیلی از علاقه مندان به هنر سینما و تلویزیون برای شیرین و جذاب کردن اوقات فراقت خود در کنار خانواده و یا دوستان به سراغ تماشای فیلم ها می روند . اما عده قابل توجهی از مخاطبین دنیای فیلم و سریال ، به سراغ سریال ها می روند تا یک مدت نسبتا طولانی درگیر یک موضوع خاص باشند و برای طولانی مدت حس همزاد پنداری با شخصیت های اثر را داشته باشند. یکی از راه ها دسترسی به فیلم ها و سریالها و تماشای آن ها در کنار سینما ، تلویزیون، جمع آوری و دانلود ، استفاده از سرویس های وی او دی می باشد.
یکی از دلایل استفاده از این گونه رسانه ها مساله زمان پخش فیلم است که برخلاف سایر در این سرویس ها زمان تماشای فیلم انتخابی است. فیلم باکس یکی از شاخص ترین وی او دی های رسانه های ایرانی است که آرشیو کاملی از فیلم های روز سینماو همچنین سریال های جذاب جمع آوری کرده است. سیستمهای VOD تلویزیونی میتوانند محتویات را از طریق یک دستگاه گیرنده دیجیتال تلویزیون ، یک کامپیوتر یا دستگاههای دیگر، استریم (stream) کرده و به کاربر این اجازه را میدهد تا به صورت آنی محتویات را تماشا کند یا آنها را روی کامپیوتر، دستگاههای ضبط دیجیتال ویدئو یا پخش کنندههای قابل حمل دانلود کند تا هر زمان که تمایل داشت، آن را تماشا کند. اغلب ارائهدهندگان تلویزیون کابلی یا مخابراتی ، استریم VOD را به کاربران عرضه می کنند که هم شامل محتویات رایگان و هم محتویات pay-per-view (پرداخت به ازای تماشا) میباشد. در این سرویس کاربربرای تماشای سریال یا فیلم یا برنامه تلویزیونی آن را انتخاب و خریداری می کند و برنامهٔ مورد نظر همان لحظه روی تلویزیون کاربر پخش میشود . حتی کاربر می تواند آن را روی یک دستگاه ضبط ویدئو ذخیره ، یا روی کامپیوتر شخصی اش دانلود کرده و در زمان دلخواه تماشا کند، اما به شرط رعایت حق نشر و کپی رایت و عدم انتشار آن. تلویزیون اینترنتی که از اینترنت استفاده میکند یکی از انواع VOD است که علاقه مندان زیادی پیدا کرده است. همچنین میتوان از طریق اپلیکیشنهای دسکتاپ مانند آی تونز به VOD دسترسی پیدا کرد. برخی از شرکتهای هواپیمایی نیز VOD را به عنوان سرگرمی حین پرواز به مسافران خود ارائه می دهند . این سرویس از طریق صفحه نمایشهای شخصی تعبیه شده در پشت یا دسته صندلی ها یا دستگاههای پخش قابلحمل ارائه میشوند . برخی از سرویسهای VOD مانند نت فلیکس از یک مدل آبونمان استفاده میکنند که بر اساس آن کاربران با پرداخت ماهانه حق اشتراک می توانند به یک بسته از محتویات این سرویس دسترسی داشته باشند.
دیگر سرویسها هم از یک مدل مبتنی بر تبلیغات استفاده میکنند که در آن دسترسی به محتوا و تماشای فیلم برای کاربران رایگان است و درآمد اصلی این پلتفرمها به فروش تبلیغات متکی است. توسعهٔ VOD نیازمند مذاکرات جامعی به منظور به دست آوردن مدلی تجاری است که هم در خدمت تولیدکنندگان محتوا و ارائه دهندگان خدمات تلویزیونی باشد و هم محتوای جذابی را برای تماشاگران و مخاطبان ارائه دهد . فاکتورهای اصلی در شناسایی اعتبار اقتصادی مدل VOD شامل نرخ خرید فیلمهای VOD، هالیوود و همچنین درآمدهای اپراتور تلویزیونی میباشد. ارائه دهندگان خدمات کابلی تلویزیونی ، VOD را به عنوان بخشی از بستههای آبونمان دیجیتال ارائه کردند که تا سال 2005 به مشترکان خدمات کابلی اجازه میدادند تا تنها به نسخههای هنگام درخواست (on-demand) دسترسی داشته باشند، نسخههایی از محتوا که پیشتر در آبونمانهای خطی (linear distribution) ارائه میشدند. در این بستهها برنامههای «فیلم جایزه» و «مازاد» به جای تمام اپیزودهای برنامههای تلویزیونی، قرار می گرفتند.