آخرین خبرها

چه مواردی روی قیمت گوشی تلفن همراه موثر هستند؟

امروزه، گوشی‌های هوشمند نقش و جایگاه بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها پیدا کرده‌اند به طوری که برای بسیاری از مردم زندگی بدون آن واقعاً زجرآور می‌شود. این وسیله‌ی ارتباطی و به ظاهر کوچک، کارهای بسیار بزرگی انجام می‌دهد و هر قشری از مردم به نحوی از آن بهره می‌برد که از تماس‌های صوتی و تصویری گرفته تا وب‌گردی، پرداخت قبوض، انتقال وجه، گیم و سرگرمی، پخش و ثبت عکس و فیلم و…را به بهترین وجه و کمترین هزینه انجام می‌دهد.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند نیز با توجه به سلیقه‌ و توانایی مالی افراد مختلف، گوشی‌های گوناگونی تولید و روانه‌ی بازار می‌کنند و به همین دلیل است که هم‌اکنون شاید بیش از هزاران مدل گوشی هوشمند و با قیمت‌های متفاوت در بازار موجود هستند .اما به راستی چه مواردی روی قیمت گوشی تلفن همراه موثر هستند؟ قابلیت‌ها، امکانات، اجزا و قطعات بکار رفته در آن‌ها و همچنین کیفیت ساخت، نام و اعتبار برند می‌تواند برخی از عوامل موثر روی قیمت گوشی‌های همراه باشند. مهم‌ترین مواردی که بر قیمت گوشی همراه تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

اـ نمایشگر ۲- پردازنده ۳- حافظه‌ی رم ۴-حافظه‌ی داخلی ۵- ماژول دوربین ۶- باتری ۷ –کیس گوشی ۸- امکانات و قابلیت‌ها ۹ـ برند ۱۰ـ عرضه‌ی اول ۱۱ـ سود فروشنده

۱ـ نمایشگر

شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند از نمایشگرهای مختلفی برای محصولات خود استفاده می‌کنند. نمایشگرهای TFT LCD معمولی‌ترین صفحه نمایش  است، IPS LCD دارای زاویه‌ی دید بهتر، مصرف انرژی کمتری است و هزینه‌ی تولید آن نیز از نمایشگرهای TFT بیشتر است، AMOLED و Super AMOLED بهترین نوع صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند هستند که بخش لمس خازنی نمایشگر در صفحه نمایش آن ادغام شده است و درنتیجه هم نسبت به نمایشگرهای دیگر نازکتر هستند. این نوع تمایشگر از دیودهای ارگانیک تابنده‌ی نور بسیار ریزی برای نوردهی استفاده می‌کند که می‌توان آن دیود‌ها را به طور مجزا روشن یا خاموش کرد که در نتیجه علاوه بر این که تصاویر بسیار روشن‌تر، خوش‌رنگ‌تر و با کیفیت‌تری تولید می‌کنند از مصرف انرژی بسیار پایین‌تری نیز برخوردار هستند و حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز می‌توان از این نوع نمایشگر استفاده کرد. تولید این نوع صفحه‌نمایش‌ها به دلیل استفاده از تکنولوژی بسیار پیشرفته، هزینه‌ی بسیار بیشتری دارد و شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه از این نمایشگرها معمولاً برای محصولات بالارده، گران‌قیمت و پرچمدار خود استفاده می‌کنند. همچنین، اندازه و رزولوشن نمایشگر نیز بسیار مهم است.

۲ـ پردازنده

پردازنده نیز که مغز متفکر گوشی است دارای انواع مختلفی است. هرچه پردازنده پرقدرت‌تر و جدیدتر باشد و بتواند توان و قابلیت‌های بیشتری ارائه دهد، مسلماً گران‌قیمت‌تر بوده و بر روی قیمت نهایی تأثیر می‌گذارد. پردازنده‌ها نیز سری‌های پرچمدار، میان‌رده و معمولی دارند. که به عنوان مثال از تراشه‌های کوالکام اسنپدراگون سری ۸۰۰ در گوشی‌های هوشمند پرچمدار و از سری ۶۰۰ یا ۴۰۰ در دستگاه‌های میان‌رده و پایین رده استفاده می‌شود.

۳ـ حافظه‌ی رم

یکی از عوامل تأثیرگذار در سرعت انجام کارهای گوشی مقدار حافظه‌ی رم آن است به طوری که مقدار آن در گوشی‌های پایین رده و معمولی ممکن است بین ۱ تا ۲ گیگابایت باشد اما در گوشی‌های پرچمدار و مخصوص گیم حتی تا ۱۸ گیگابایت هم می‌رسد. پس مقدار حافظه‌ی رم نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت نهایی گوشی است.

۴ـ حافظه‌ی داخلی

اگر می‌خواهید حجم عظیمی از داده‌های خود از قبیل تصاویر، ویدیوها، برنامه‌ها و … را در گوشی خود ذخیره کرده و همیشه همراه داشته باشید چاره‌ای ندارید که در هنگام خرید گوشی حتما به این مورد توجه کنید و مقدار حافظه‌ی رم را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. گوشی‌های قدیمی معمولا بین ۴ تا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی داشتند اما گوشی‌های پرچمدار امروزی گاه تا ۵۰۰ گیگابایت و حتی یک ترابایت هم حافظه‌ی داخلی دارند. مقدار حافظه‌ی داخلی به شدت بر قیمت تلفن‌همراه تأثیر می‌گذارد.

۵ـ ماژول دوربین

از عکس‌های دوربین گوشی خود راضی هستید؟ برخی از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند چنان عکس‌های باکیفیت و حیرت‌انگیزی می‌گیرند که انگار با دوربین‌های حرفه‌ای گرفته شده‌اند. ماژول دوربین یکی از دیگر قطعات مهمی است که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی قیمت لحظه ای گوشی هوشمند داشته باشد. امروزه گوشی‌ها برای ارائه‌ی کیفیت بالاتر از ماژول‌های چندگانه با لنزهای حتی تا ۱۰۸ مگاپیکسلی و فیلم‌برداری تا کیفیت 8k نیز پشتیبانی می‌کنند تا بتوانند عکس‌هایی بسیار باکیفیت بالا و حتی حیرت‌انگیز و خوش‌رنگ را در اختیار شما قرار دهند، پس اگر می‌خواهید از کیفیت عکس‌های دوربین گوشی خود لذت ببرید چاره‌ای ندارید جز این که به گوشی گران‌قیمت‌تری فکر کنید.

۶ـ باتری

صبح می‌روید سر کارتان و تا شب که می‌خواهید منزل برگردید همه‌اش دعا می‌کنید شارژ باتری گوشی‌تان تمام نشود؟ همیشه یک شارژر با خود حمل می‌کنید یا نه ظرفیت باتری گوشی شما چنان زیاد است که گاه تا دو روز هم نیاز به شارژ نیست؟

باتری‌های گوشی‌های تلفن‌های همراه می‌توانند بین ۲۵۰۰ تا ۷۰۰۰ میلی آمپر انرژی را در خود ذخیره کنند. باتری هم قطعه‌ای ارزان قیمت نیست و می‌تواند یکی دیگر از قطعات تاثیرگذار بر روی قیمت گوشی باشد.

۷ـ کیس یا بدنه

کیس و فِرِم (قاب) گوشی شما از مواد پلاستیک، شیشه، فلز یا… است؟ نوع جنس کیس که تمام قطعات دیگر در بطن آن جای می‌گیرد نیز از اجزای مهم دیگری است که روی قیمت گوشی تاثیر می‌گذارد.

۸ـ امکانات و قابلیت‌ها

سایر امکانات و قابلیت‌هایی همچون پشتیبانی از طیف وسیع شبکه‌های مخابراتی همچون پشتیبانی از 4g، 5g و… ، تعداد حسگرها، تعداد سیم‌کارت و اسلات حافظه‌ی جانبی، نسخه‌ی نرم‌افزار سیستم عامل، و بسیاری دیگر از امکانات نیز می‌توانند بر قیمت گوشی هوشمند تأثیر بگذارند.

۹ـ برند

برند می‌تواند تأثیر عمده‌ای در قیمت گوشی‌های هوشمند داشته باشد. برخی از شرکت‌ها که شهرتی در بین مصرف کنندگان ایجاد کرده‌اند، محصولات خود را با قیمت‌هایی گاه بسیار بیشتر از گوشی‌هایی با همان مشخصات که یک شرکت نه چندان معروف تولید کرده، روانه‌ی بازار می‌کنند. در عوض، آن دسته از مارک‌هایی که قصد ورود به بازار گوشی های هوشمند را دارند معمولاً محصولات خود را با هزینه کمتری ارائه می‌دهند تا بتوانند نظر مشتری را جلب کنند.

۱۰ـ عرضه‌ی اول

یکی دیگر از عواملی که در میزان پرداخت مشتری تأثیرگذار است، جدید بودن تلفن هوشمند است. وقتی دستگاهی برای اولین بار عرضه می شود ، اغلب ویژگی‌ها و قابلیت‌های بهتری نسبت به دستگاه‌های موجود در بازار دارد. بنابراین می‌توان گوشی هوشمند جدیدتر را با قیمت های بالاتر به فروش رساند. ضمن این که، برای ترغیب مشتری به خرید مدل‌های قدیمی، قیمت آنها اغلب کاهش می‌یابد.

همچنین، هزینه‌های حمل و نقل، گمرک، سود شرکت‌های وارد کننده، وضعیت استقبال بازار، تعداد موجودی و مواری از این قبیل نیز بر قیمت گوشی هوشمند تأثیر زیادی می‌گذارند.

۱۱ـ سود فروشنده

فروشندگان نیز سودهای متفاوتی برای خرده‌فروشی خود در نظر می‌گیرند که این مورد نیز می‌تواند روی قیمت گوشی هوشمند تأثیر بگذارد.

 

همچنین ببینید

قاب گوشی a14 - قاب سنتر

پرطرفداترین قاب های گوشی سامسونگ A14 کدامند؟

معرفی انواع قاب گوشی گلکسی A14 سامسونگ با توجه به تنوع بالای گوشی های سامسونگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *