آخرین خبرها

7 چالش مهم در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی + توضیح و راه حل اجرایی

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی یکی از اصلی ترین دغدغه های صاحبان کسب و کار در عصر دیجیتالی این روزها است. با پیشرفت تکنولوزی و حضور بیشتر افراد در بستر اینترنت، این موضوع با همه گیری کرونا و روی آوردن افراد به خریدهای اینترنتی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

در این محتوا اما قصد داریم شما را با چالش هایی آشنا کنیم که ممکن است در مسیر راه اندازی فروشگاه اینترنتی با آنها مواجه شوید. اما بیشتر به چالش هایی خواهیم پرداخت که در طراحی اپلکیشن یا سایت فروشگاهی شما ممکن است با آن مواجه شوید. نه چالش هایی بیزینسی!

در ادامه نیز راهکارهای مقابله با این چالش ها و نکات قابل توجه برای پیشگیری از آنها را مفصلا بررسی خواهیم کرد. اما پیش از شروع می‌خواهیم مهم ترین  سوالاتی را مطرح کنیم که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد؛ سوالاتی از قبیل

  • اصلی ترین چالش هایی که در راه اندازی اپلیکیشن فروشگاهی با آن مواجه خواهیم شد، کدام‌ها هستند؟
  • چه راهکارهایی برای مقابله با این چالش ها وجود دارد و آیا اهمیت آن برای همه کسب و کارها یکسان است؟
  • با وجود همه چالش ها چگونه طراحی اپلیکیشن حرفه ای برای کسب و کار خود را تجربه کنیم؟

مطالعه این مقاله نه تنها به شما کمک می‌کند از جوانب بیشتری فروشگاه اینترنتی خود را تحت بررسی قرار دهید، بلکه به شما کمک می‌کند تا در زمان و بودجه  مصرفی تا حد قابل قبولی صرفه جویی کنید. اما پیش از به سراغ راهکارهای رویارویی با چالش ها برویم، باید آنها را به خوبی بشناسیم.

مهم ترین چالش های  راه اندازی اپلیکیشن فروشگاهی قبل از شروع باید بشناسید!

هنگامی که برای طراحی پلتفرم آنلاین و فروشگاهی خود انتخاب می‌کنید، احتمالا چالش های گوناگون از دسته بندی های متفاوت بر سر راه شما ایجاد می‌شود. از جهتی دسته بندی این چالش ها شاید در نگاه اول کمی دشوار به نظر برسد. مثلا برخی در حوزه فنی و زیرساخت های اپ شما قرار می‌گیرد، برخی دردسته بازاریابی و تحلیل نیازهای کاربر، یا برخی مربوط به مسائل زنجیره تامین، مدیریت موجودی، بسته بندی و ارسال محصولات.

بررسی هر کدام از این چالش ها توجه خاص بر روی همان دسته بندی را می‌طلبد و از موضوع مورد بحث ما کمی فراتر می‌رود. به همین دلیل در این مقاله تنها قصد داریم به سراغ مسائل فنی تر و چالش های مرتبط با طراحی اپلیکیشن یا سایت فروشگاهی شما برویم و راهکارهای رویارویی با این دست چالش ها را بیان کنیم. پس ادامه مطالعه این مقاله را از دست ندهید!

چالش اول : شناخت کاربر، نیازها و تحقیقات بازار؛ اصلی ترین چالش طراحی اپ فروشگاه اینترنتی!

در ابتدای شروع تجارت الکترونیک هنگامی که قصد ارائه محصول و خدماتی را به یک کاربر داشته باشید، باید سهم قابل توجهی از نیازها و انتظارات او را ابتدا شناسایی و سپس پاسخ دهید. متاسفانه علی رغم اهمیت بسیار بالا این موضوع، بسیاری از کسب و کارها توجه اندکی به این بخش دارند و در ادامه با چالش های بیشتر و مشکلاتی چون نارضایتی مخاطبان، از دست دادن سرمایه و … می‌شوند.

راهکار این چالش؛ شناسایی نیازهای کاربر و آنالیز رقبا

به عنوان یک راهکار برای پیشگیری از این چالش، منطقی به نظر می‌رسد که پیش از آغاز کار، ایده کسب و کار فروشگاهی خود، نیازهای کاربران، ارتباط ایده اپلیکیشن فروشگاهی خود و این نیازها، عملکرد رقبا، نکات قوت و ضعف آنها و مواردی از این دست را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید. هرچه این تحقیقات با دقت بالاتری انجام شود، ادامه فرآیند راه اندازی فروشگاه اینترنتی با کیفیت بیشتری دنبال خواهد شد.

چالش دوم : حفظ امنیت دیتا و اطلاعات، نگرانی جدی برای اپلیکیشن فروشگاهی شما

دومین چالشی که در طراحی فروشگاه اینترنتی شما ممکن است کمی خطرناک به نظر برسد، امنیت دیتای فروشگاه آنلاین شما، مشتریان و موارد مربوط به آن است. حملات سایبری و آلوده سازی فروشگاه اینترنتی نه تنها ممکن است اطلاعات شما و داده های ثبت شده کاربران را مورد آسیب قرار دهد، بلکه تهدیدی بزرگ برای برندینگ، رضایت مخاطبان و مشتریان شما شناخته می‌شود.

راهکار این چالش : تهیه نسخه پشتیبان و نصب افزونه‌های امنیتی

برای مقابله با این چالش، پیشنهاد می‌کنیم به طور مداوم از فروشگاه اینترنتی و دیتای آن نسخه پشتیبان و بک آپ تهیه کنید. علاوه بر اقداماتی پیشرفته تر نظیر تاییدهای چند مرحله ای، نصب پلاگین ها و افزونه های امنیتی به شما در راستای حفظ و برقراری امنیت پلتفرم آنلاینتان کمک خواهد کرد.

چالش سوم : احراز هویت آنلاین و مشکلات حقیقی نبودن اطلاعات کاربران.

چرا این موضوع یک چالش محسوب می‌شود؟ عدم صحت اطلات مشتریان در فرآیند هایی از قبیل تحویل سفارشات، ارائه خدمات تلفنی و ارتباط با آنها، می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند و همین طور باعث ضرر و زیان به کسب و کار شما شود. در ابعاد بزرگتر نیز مشکلات حقوقی و نظارتی برای شما به وجود آورد.

راهکار : تایید دو مرحله ای، کد یکبار مصرف، اثر انگشت و …

به منظور این تائید بهتر است از راهکارهایی همچون هوش مصنوعی، ارسال رمز عبور یکبار مصرف، احراز هویت به کمک اثر انگشت، تشخیص چهره و …. با این اقدامات شما به اطلاعات واقعی تر از کاربران خود دسترسی پیدا خواهید کرد و امنیت فروشگاه شما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

چالش چهارم : سیستم مدیریت محتوا و موجودی و دغدغه به روزرسانی اپ!

یکی دیگر از چالش هایی که ممکن است هنگام طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی با آن مواجه شوید، چالش تازگی و آپدیت محصولات و همچنین مدیریت موجودی موارد مربوط به آن است. عدم به روز رسانی محتوا فروشگاه اینترنتی و همین طور موجودی محصولات، ممکن است نارضایتی بسیار برای مشتریان شما فراهم آورد. علاوه بر آن دسته بندی محصولات، آنالیز دیتا مورد علاقه کاربران، تحقیقات مارکتینگی و … چالش های بسیار بیشتری را در ادامه برای کسب و کار شما فراهم می‌آورد.

راهکار این چالش : استفاده از سیستم تولید محتوا مناسب، نیروی حرفه ای و ارتباط با بخش زنجیره تامین

در خصوص این چالش، بهتر است در همان ابتدای کار به فکر یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) اختصاصی باشید و علاوه بر آن از نیروی متخصص در زمینه تولید محتوا مورد پسند کاربر، مرتبط با پلتفرم فروش و پرسونا خود انجام دهید.

چالش پنجم : شباهت با پلتفرم های موجود و معضلات عدم جذابیت اپ فروش شما!

طراحی اپلیکیشن با کمک اپلیکیشن سازها و یا استفاده از قالب های آماده، در نظر کاربران خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد. در مقابل اما طراحی اپلیکیشن فروش حرفه ای و اختصاصی این فرصت را برایتان فراهم می‌کند که بتوانید فروشگاه اینترنتی منحصربه‌فرد خود را در اختیار مشتریان قرار دهید.

راهکار رویارویی با این چالش : UI و UX اختصاصی، طراحی اختصاصی اپلیکشین یا وبسایت و عدم استفاده از قالب های آماده

پیشنهاد ما برای مقابله با این چالش این است که به دنبال اقداماتی برای طراحی اپلیکیشن حرفه ای و اختصاصی خود باشید. به عنوان مثال به مواردی از قبیل UI و رابط کاربری جذاب، تجربه کاربری و UX بهینه، کدنویسی و متدلوژی به روز و عدم استفاده از پلتفرم های آماده نظیر فروشگاه سازها، اپ سازها و قالب های فروشگاهی است. چرا که این موارد همان طور که در دسترس شما است، در دسترس دیگران هم قرار می‌گیرد.

چالش ششم : انتخاب نوع سیستم عامل پلتفرم (اندروید و IOS) و دغدغه جلب رضایت کاربران!

یکی دیگر از چالش ها هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی، تصمیم گیری در خصوص طراحی اپلیکیشن اندروید و یا IOS است. مسلما در عصر امروی گروهی از کاربران شما کاربران اندرویدی هستند و گروهی دیگر کاربران IOS. نادیده گرفتن هر یک از گروه ها می‌تواند جامعه آماری و مخاطبان شما را به شدت کاهش دهد. اما اگر فروشگاه و پلتفرم شما تنها مخصوص گروه خاصی از کاربران است، می‌توانید درهنگام به طراحی اپلیکیشن و پلتفرم مخصوص آن دسته از کاربران بپردازید و در ادامه، گروه های بیشتر را هدف بگیرید.

راهکار این چالش : استفاده از فریم ورک های کراس پلتفرم یا وب اپلیکیشن ها

برای پیشگیری از چالش نادیده گرفتن دسته ای از کاربران، بهتر است به جای طراحی اپلیکیشن نیتیو مختص یک سیستم عامل سراغ فریم ورک های کراس_پلتفرم جهت توسعه و طراحی اپلیکیشن فروشگاه و کسب و کار خود بروید و یا از بسترهایی نظیر وب اپلیکیشن یا همان PWAها بروید.

چالش هفتم : هزینه نامتعارف طراحی اپ فروشگاهی و مشکل تخصیص بودجه ناکافی

قیمت طراحی اپ و فروشگاه اینترنتی شما، هم بر هزینه های کسب و کار و هم بر میزان درآمد شما موثر است. اگر چنانچه طراحی اپلیکیشن ارزان را برای راه اندازی فروشگاه خود در نظر بگیرید، طبیعتا ممکن است با چالش هایی هایی مواجه شوید. مثلا امنیت و سرعت پایین، رابط کاربری نه چندان جذاب و …. . طراحی اپلکیشن اختصاصی هم ممکن است نیاز به تخصیص بودجه بسیار بیشتر داشته باشید.

راهکار این چالش : انتخاب شرکت طراحی پلتفرم برای طراحی اپلیکیشن یا سایت فروشگاهی حرفه ای.

برنامه نویسی اختصاصی و از صفرتاصد اپلیکیشن و سایت فروشگاهی، قطعا هم به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد و هم هزینه زیادی را از شما طلب می‌کند. از طرفی طراحی پلتفرم به کمک اپ سازها و فروشگاه سازها قیمت بسیار پایین تری دارد در عوض اما امکان شخصی سازی و طراحی اپلیکیشن دارد. واگذاری پرووژه به بهترین شرکت طراحی اپلیکیشن و فروشگاه، به ما کمک می‌کند تا با هزینه معقول تر از دانش تیم های تخصصی برای کار بر پروژه خود بهره مند شویم.

جمع بندی و نتیجه گیری

بسیار خب؛ خسته نباشید! شما به انتهای مطالعه این مقاله رسیدید. در این مقاله سعی کردیم. 7 چالش متداول که هنگام طراحی اپلیکیشن فروشگاهی و یا سایت فروشگاهی اختصاصی ممکن است با آنها مواجه شوید را برای شما عنوان کردیم. در ادامه نیز راهکارهایی مختص به هر چالش را بیان کردیم تا با در نظر داشتن آنها، فروشگاه اینترنتی حرفه ای تری را طراحی کنیم. اما پیش از خداحافظی می‌خواهیم مروری کوتاه بر مطالب ارائه شده داشته باشیم. این موارد عبارتند از :

  • عدم شناخت دقیق کاربر

راهکار : مطالعه دقیق پرسونا، تحقیقات بازار و شناسایی گپ ها

  • امنیت دیتا فروشگاه و مشتریان

راهکار : تهیه نسخه پشتیبان و نصب افزونه های امنیتی

  • احراز هویت و عدم شناخت حقیقی نسبت به کاربران

راهکار : تائید دو مرحله ای، رمز عبور پیامکی و یکبار مصرف، اثر انگشت، تشخیص چهره و ..

  • عدم آپدیت محتوایی و دغدغه به روزرسانی محتوا

راهکار : استفاده از CMS اختصاصی و تولید محتوا مورد نیاز کاربر به کمک نیروی تخصص

  • شباهت با پلتفرم های موجود

راهکار : UI و UX اختصاصی، طراحی اختصاصی اپلیکشین یا وبسایت و عدم استفاده از قالب های آماده

  • انتخاب نوع سیستم عامل پلتفرم (اندروید و IOS)

راهکار : استفاده از فریم ورک های کراس پلتفرم یا وب اپلیکیشن ها

  • هزینه غیرمنطقی برای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی

راهکار : انتخاب شرکت طراحی پلتفرم برای طراحی اپلیکیشن یا سایت فروشگاهی حرفه ای.

همچنین ببینید

آشنایی با انواع سوئیچ های شبکه

آشنایی با انواع سوئیچ‌های شبکه و مزایای استفاده از آن

در دنیای فناوری، قبل از اینکه چیزی را بخریم مجبور هستیم تصمیمات مهمی بگیریم، مثلا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *