آخرین خبرها

بالابر ساختمانی چیست؟

بالابر چیست؟

در تعریف کلی برای بالابرها می توان بیان کرد که بالابر به ماشینی گفته می شود که از آن برای انتقال بار و یا انتقال انسان ها و … استفاده می شود. بالابرها برای حمل بار یا موارد دیگر، عملکرد های بسیار مختلفی دارند و نیروهای متفاوتی را برای بالا بردن اجسام و … استفاده می کنند.

در ادامه این مقاله از سایت نیکاکورپ همراه ما باشید.

بالابر ساختمانی

یکی از تجهیزات بسیار مهم اساسی در کارگاه های ساخت و ساز ساختمان ها، بالابر ساختمانی یا بالابر مصالح (مصالح بر) می باشد، که جهت حمل مصالح و تجهیزات در ساختمان های در حال ساخت یا بازسازی شده به کار گرفته می شوند. و استفاده از آنها کار در کارگاه های ساخت را آسان تر و از زمان ساخت نیز کاسته است.

اجزای تشکیل دهنده بالابرهای ساختمانی:

بالابر های ساختمانی از اجزای بسیار مختلفی تشکیل می شوند، که شامل ؛ الکتروموتور ، گیربکس ، وینچ(قرقره) ، سیم بکسل ، جعبه نگهدارنده ، پایه ها ، ریل ، باکت ، سیم ترمز ، کراپی ، قلاب می باشد. که در زیر به توضیح آنها می پردازیم :

الکتروموتور بالابر ساختمانی

الکتروموتور یا به اصطلاح دینام در بالابر ساختمانی  نیروی الکتریکی را به نیروی دورانی تبدیل می کند و وظیفه دارد که نیروی

محرک را تأمین نماید. دو مشخصه مهم که الکتروموتور بر آن اساس انتخاب می گردد شامل: ۱- وزنی که بالابر قرار است حمل کند. ۲- ارتفاعی که قرار است بالابر در آن نصب گردد.

گیربکس بالابر ساختمانی

گیربکس ها اجزایی هستند که باعث کاهش یا افزایش دور می شوند. نکته بسیار مهم این است که در بالابرهای ساختمانی به دلیل انتقال بار با وزن زیاد جنس و کیفیت گیربکس از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. گیربکس های به کار رفته در بالابرها از نوع حلزونی می باشند و هنگام از کار افتادن الکتروموتور یا قطع برق گیربکس قفل شده و بار بر نمی گردد تا امکان به وجود آمدن حوادث از بین برود.

وینچ (قرقره) بالابر ساختمانی

وینچ (قرقره) در بالابر ساختمانی جهت جمع کردن و هم چنین هدایت کردن سیم بکسل استفاده می شود. قرقره ها معمولا از فولاد ساخته می شوند.

سیم بکسل بالابر ساختمانی

سیم بکسل طنابی است که از فولاد ساخته شده است و از پیچیده شدن چند کابل فولادی بسیار قوی و محکم، در کنار یکدیگر هم به وجود می آید. در واقع سیم بکسل که برای بالابرها و سایر تجهیزات حمل استفاده می شود، باید بسیار محکم باشد تا در هنگام جابه جایی بار پاره نشود و باعث بروز خطر نگردد.

جعبه نگه دارنده بالابر ساختمانی

جعبه نگه دارنده بخشی از بالابر ساختمانی است که تمامی قطعات بالابر از جمله الکتروموتور ، گیربکس ، وینچ و سیم بکسل بر روی آن قرار گرفته است.

پایه های بالابر ساختمانی

برای نصب بالابر بر روی زمین به پایه هایی بسیار محکم و با مقاومت بسیار بالا نیاز می باشد. به صورت کلی هر بالابر از دو پایه تشکیل شده است. برای اطمینان از محکم قرار گرفتن بالابر و جلوگیری از اتفاق های ناگوار، می توان از وزنه های سنگین بر روی پایه ها استفاده کرد.

ریل بالابر ساختمانی

در واقع از ریل برای وصل کردن جعبه نگه دارنده بر روی پایه ها استفاده می گردد. نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کرد این است که انتهای ریل باید بسته باشد تا امکان خارج شدن جعبه از درون ریل از بین برود.

باکت بالابر ساختمانی

بخشی از بالابر است که مصالح ساختمانی جهت حمل در درون آن قرار می گیرد.

سیستم ترمز

این سیستم برای برخی از بالابرها طراحی شده تا در هنگام وقوع اتفاق های غیرمترقبه، باعث پرت شدن مصالح به پایین ساختمان نشود.

کرپی ها

قلاب

 بیشتر بخوانید: میکسر بتن یا بتونیر چیست؟

انواع بالابر ساختمانی:

بالابرهای ساختمانی بر اساس وزن و ظرفیتشان در انواع و اقسام مختلف به بازار عرضه می شوند که می‌توان آن‌ها را به  دوسته‌ی بالابرهای تک فاز و بالابرهای سه فاز تقسیم کرد.

درون بالابرهای ساختمانی تک فاز از الکتروموتورهای با قدرت 2 یا 3 اسب بخار استفاده شده، که دارای قدرت کشش بار تا حجم‌های 250 کیلوگرمی می‌باشند. بالابرهای ساختمانی سه فاز نیز دارای الکتروموتورهایی با قدرت 2 الی 10 اسب بخار هستند و توان کشش آن‌ها به بارهایی با حجم 1000 کیلوگرم نیز می‌رسد. از این بالابرهای سه فاز برای حمل و جابه‌جایی بارهایی با وزن بیش از 300 کیلوگرم استفاده می‌شود که

شامل :

  • بالابرهای ساختمانی 350 کیلو گرمی
  • بالابرهای ساختمانی 500 کیلو گرمی
  • بالابرهای ساختمانی 750 کیلوگرمی
  • بالابر ساختمانی 1 تن یا هزار کیلو گرمی

در بالابرهای بالای ۵۰۰ کیلو وجود ترمز الزامی است و باید تکیه گاه محکم به زمین متصل شود.

نکات مهم در نگهداری بالابر ساختمانی

۱. الکتروموتور بکار رفته در بالابرها در برابر رطوبت و آب مقاوم نیست و باید از ورود آب به داخل بخش برقی آن جلوگیری کرد. الکتروموتور بالابر باید هر 3 ماه یکبار چک شود.

۲. گیربکس دستگاه و واسکازین آن بصورت دوره ای چک شود.

۳. سیم بکسل مورد استفاده بازدید گردد تا فاقد هر گونه آسیب دیدگی و پیچیدگی و شکستگی باشد.

۴. وزنه های تعادل مناسب انتخاب کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

همچنین ببینید

خرید دوربین لامپی

دوربین لامپی به دوربین مداربسته‌ای گفته می‌شود که از نظر ظاهری شبیه به لامپ‌های قدیمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *