آخرین خبرها

معرفی انواع دوربین مداربسته بر شکل ظاهری

دوربین مدار بسته یکی از روش های ساده و ایمن برای بسیاری از افرادی است که قصد دارند، یک مکان را زیر نظر بگیرند و از آن به خوبی محافظت کنند. از دوربین های مدار بسته در فروشگاه ها، مناطق مسکونی، ادارات، منازل و.. استفاده می‌شود. دوربین های مدار بسته انواع مختلفی دارند، که شما می‌توانید هر کدام از آنهایی که به محیط و شرایط محل قرارگیری دوربین مناسب باشد، انتخاب کنید.

در این مقاله قصد داریم انواع دوربین مدار بسته را براساس شکل ظاهری به شما معرفی کنیم؛ برای کسب اطلاعات کامل تا انتها همراه ما باشید.

انواع دوربین مداربسته بر اساس ظاهر

دوربین مدار بسته دام

dome به معنای گنبد است، دوربین های مدار بسته دام ظاهری گرد و جمع و جور دارند. این مدل دوربین ها معمولا برای فضاهای داخلی و بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دوربین های سقفی معروف هستند، به همین دلیل یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین دوربین هایی است که به خاطر کوچک بودن جلب توجه نکرده و برای بسیاری افراد قابل نمایش نخواهد بود. این دوربین ها در 2 نوع فلزی و پلاستیکی ساخته شده‌اند که نوع فلزی آن مقاوم و بادوام‌تر بوده و بیشتر برای فضاهای بیرونی کاربرد دارد.

لنز دوربین های مدار بسته دام به 2 مدل وریفوکال و ثابت تقسیم می‌شود که اولی قابلیت تنظیم فوکوس و بزرگنمایی محدود دارد، اما در دومی این امکان وجود ندارد. دوربین های دام قابلیت چرخش داشته که توسط اپراتور کنترل می‌شوند، همچنین بعضی از آنها با توجه به قابلیت دید در شب نوع لنز و امواج متفاوتی دارند. این نوع دوربین معمولا برای فروشگاه، پارکینگ، ادارات، بیمارستان و مکان های عمومی استفاده می‌شوند.

هایک ویژن، محبوب‌ترین و بهترین برند سیستم دوربین مدار بسته در جهان است. این کمپانی در سال 2001 تاسیس شد و در حال حاضر یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان تجهیزات نظارتی و امنیتی در سراسر جهان است. دوربین مدار بسته دام هایک ویژن بر اساس تکنولوژی Deep Learning طراحی شده‌اند که امکان تشخیص چهره و همچنین تشخیص وسیله نقلیه را فراهم می‌کند.

 

دوربین مدار بسته بولت

BULLET به معنای گلوله است، دوربین مدار بسته بولت ظاهری شبیه استوانه داشته و برای فضاهای باز و بدون سقف مناسب است، در نتیجه مقاومت بیشتری نسبت به دوربین های مدار بسته دام خواهد داشت. این دوربین ها جزو دوربین های مدار بسته ضد آب است، که بر روی دیوار نصب می‌شود، به همین دلیل به دوربین های دیواری معروف است.

این دوربین ها می‌توانند فضای بیشتری را تحت کنترل خود قرار دهند و همچنین این قابلیت را دارد که فاصله زمانی طولانی‌تری را در خود جای دهد؛ به همین دلیل برای استفاده در خیابان ها، دید در شب و روز، مغازه های طلا فروشی، کارخانجات نظامی، انبار کالاها، ساختمان های بزرگ و… کاربرد دارد.

نصب دوربین بولت بسیار ساده بوده و در مقایسه با سایر دوربین ها از پیچیدگی کمتری برخوردار است. لنز دوربین های مداربسته بولت به 3 دسته تقسیم می‌شوند. در دوربین مدار بسته بولت با لنز ثابت امکان بزرگنمایی و زوم وجود نداشته و با یک زاویه دید بسته و ثابت، تصاویر را ارائه می‌دهد. دوربین های بولت با لنز وریفوکال، امکان زوم و بزرگنمایی در آن ها وجود داشته و تغییر زاویه دید و زوم باید به صورت دستی انجام شود.

دوربین های بولت با لنز موتورایز امکان زوم و بزرگنمایی در آنها وجود داشته اما تغییر زاویه دید با استفاده از یک موتور کوچک و به صورت از راه دور انجام می‌شود.

همچنین محصولات برندهای معتبری مانند هایک ویژن دارای برد دید در شب هستند. دوربین‌هایی که IR دارند، در طیف مادون قرمز نور ساطع می‌کنند. نور مادون قرمز توسط اجسام منعکس می‌شود و توسط لنز دوربین جمع‌آوری می‌شود. دوربین بولت، معمولا دارای قابلیت بهبود تصویر 3D DNR و WDR هستند و در مواقعی که نور پس زمینه زیاد باشد، اشیا و افراد، وضوح خود را از دست نمی‌دهند.

دوربین مدار بسته Ptz (اسپید دام)

به دوربین های مدار بسته‌ای که در آنها امکان چرخش دوربین به طور اتومات و یا به وسیله کنترل کننده وجود داشته باشد، به آنها دوربین های چرخشی یا اسپید دام یا Ptz گفته می‌شود. این دوربین ها حتی در شرایط سخت هم قابل استفاده هستند و از لحاظ قیمت گران‌تر از سایر دوربین ها هستند.

چرخش افقی 360 درجه و چرخش عمودی 180 درجه یک قابلیت فوق العاده‌ای است که می‌تواند تعداد دوربین هایی را که در یک مکان نصب می‌شود را کاهش دهد؛ شما می‌توانید چرخش، زوم و حرکت این دوربین ها را خودتان کنترل کنید و یا با استفاده از امکان برنامه ریزی نرم افزاری دوربین به صورت خودکار بچرخد و اطلاعات بیشتری از آن منطقه را در اختیار شما قرار دهد.

دوربین چرخشی معمولا در فضاهای بیرونی بزرگ و وسیع مانند: چهار راه، میادین، پارکینگ، سالن ورزشی، معادن، کارخانجات بزرگ، استادیوم و… نصب می‌شود و امکان ردیابی و تشخیص حرکات سوژه را در اختیار شما قرار می‌دهد. دوربین اسپید دام علاوه بر چرخش دارای قابلیت زوم اپتیکال هستند.

هایک ویژن، عنوان بهترین تولیدکننده سیستم‌های نظارتی را از سال 2016 به‌دست آورد و با سری Turbo HD یا همان دوربین PTZ هایک ویژن، توانسته طیف گسترده‌ای از محصولات باکیفیت را به بازار ارائه کند. دوربین‌های مداربسته هایک ویژن امکان تشخیص چهره و همچنین تشخیص وسیله نقلیه را فراهم می‌کند.

به دلیل داشتن لنز تیره تشخیص دوربین برای افراد سخت خواهد بود، این دوربین ها دارای قابلیت تنظیم نور سفید هستند و این باعث می‌شود تصاویر بسیار تیره و یا روشن به راحتی قابل نمایش باشند. یکی از ویژگی های خوب دوربین های چرخشی کنترل از راه دور آنها است که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری یا اپلیکیشن، میزان زوم و سایر تنظیمات به راحتی انجام می‌شود. در اینجا می‌توانید انواع دوربین های مدار بسته Ptz هایک ویژن را مشاهده کنید.

انواع دوربین مدار بسته قدیمی

دوربین های مدار بسته آنالوگ از قدیمی‌ترین نوع دوربین های مداربسته است که با پیشرفت تکنولوژی جای خود را به دوربین های باکیفیت و حرفه‌ای دادند. این مدل دوربین ها با استفاده از کابل کواکسیال انتقال اطلاعات و تصاویر را انجام می‌دهد. دوربین های مدار بسته قدیمی، مناسب برای افرادی است که می‌خواهند از آن در دفاتر کوچک، منازل و… استفاده کنند و تمایل دارند هزینه کمتری بابت خرید دوربین بپردازند.

مزایای دوربین مدار بسته آنالوگ:

  • دارای قابلیت کنترل از راه دور از طریق انتقال تصاویر
  • راه اندازی و نصب آسان
  • قیمت مناسب
  • ارائه تصاویر در کم‌ترین پهنای باند
  • دارای تنوع بالا در ابعاد و مدل

 

معایب دوربین مدار بسته آنالوگ:

  • کیفیت پایین تصاویر
  • عدم دسترسی به منو OSD
  • بعضی از دستگاه های ذخیره ساز آنالوگ، قابلیت P2P ندارند.
  • دوربین مدار بسته آنالوگ امکانات هوشمندی مانند تشخیص چهره، ردیابی و… را ندارد.
  • تصاویر  در این سیستم برای شما در مدت زمان محدودی ذخیره شدند.

 

  1. تفاوت دوربین دیجیتال و آنالوگ

    1. قیمت: قیمت دوربین های مدار بسته دیجیتال بسیار بالاتر از آنالوگ است.
    2. کیفیت: دوربین مدار بسته دیجیتال دارای کیفیت بسیار بالاتری است، دوربین های آنالوگ حتی از بهترین نوعی هم که باشند باز هم وضوح چشمگیری نداشته و از نظر کیفیت فوق العاده ضعیف هستند.
    3. حجم: دوربین های دیجیتال، سخت افزار قوی‌تری داشته و حجمی از اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره می‌کند.
    4. هزینه نگهداری: هزینه نگهداری از سخت افزارهای دوربین های آنالوگ بالا است، چون این دوربین ها به دلیل قدیمی بودن با سیستم های جدید سازگاری ندارد.

همچنین ببینید

راهنمای خرید کیس استوک

راهنمای خرید کیس استوک: سفری هوشمندانه در دنیای کامپیوتر در دنیای امروز، کامپیوترها  به یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *