آخرین خبرها

چگونه منبع تغذیه مناسب برای کامپیوتر خود تهیه کنیم؟

بسیاری از مشکلات سخت‌افزاری که در کامپیوترها ایجاد می‌شود، به علت استفاده از پاورهای غیراستاندارد و بی‌کیفیت خواهد بود. بنابراین لازم است برای خرید منبع تغذیه کامپیوتر یا پاور کامپیوتر دقت لازم را داشته باشید. متأسفانه خیلی از افراد در زمان خرید پاور به این مسائل بی‌توجه هستند. اغلب افراد آن‌قدر که خرید کارت گرافیک، مادربرد و پردازنده را در اولویت می‌گذارند، برای خرید پاور اهمیت لازم را در نظر نمی‌گیرند. آن‌ها معمولاً بعد از خرید کامپیوتر و قطعات دیگر، به خرید یک پاور معمولی از یک برند ناشناخته اکتفا کرده و فقط به توان خروجی توجه دارند و تصور می‌کنند که هرچقدر وات یک پاور بیشتر باشد، پاور قدرتمندتر است. در ادامه مطلب به چند نکته ساده اشاره می‌کنیم که به شما برای تهیه منبع تغذیه کامپیوتر کمک خواهد کرد و موجب می‌شود بتوان انتخاب مناسبی داشت.

نکته اول: آگاهی از مقدار وات موردنیاز

قدرت خروجی پاور را با واحد وات بیان می‌کنند. این قدرت حداکثر توانی است که در حالت پیک به‌وسیله پاور ارائه می‌شود. در حالت‌های پایدار قدرت منبع تغذیه کامپیوتر یا همان پاور به‌مراتب کمتر از مقدار اعلام‌شده خواهد بود. در حال حاضر در بازار پاورهای متنوعی یافت می‌شوند که دارای قدرت ۲۰۰ الی ۱۸۰۰ هستند.

لازم است افرادی که قصد خرید پاور دارند از توان تقریبی موردنیاز کامپیوترشان اطلاع داشته باشند. قانون نانوشته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که اگر مجموع توان موردنیاز کامپیوتر شما ۳۰۰ وات است، بهتر است، یک پاور ۶۰۰ واتی انتخاب کنید. یا به‌عنوان ‌مثال برای یک کامپیوتر حرفه‌ای که به ۷۰۰ وات نیاز دارد، بهتر است یک منبع تغذیه 1200 وات تهیه کنید.

نکته دوم: آگاهی از میزان کانکتورهای موردنیاز

همگی قطعه‌های درون کامپیوتر برای فعالیت به برق نیاز دارند؛ این برق یا به شکل مستقیم دریافت می‌شود و یا به‌صورت واسطه از برق دیگر قطعات تامین می شود. در اینجا منظور ما قطعاتی هستند که برق را بدون واسطه دریافت می‌نمایند و به‌وسیله کابل، برق را از پاور دریافت می‌کنند.

این اتصالات که توسط سوکت است، باوجود سادگی گاهی اوقات می‌توانند دردسرساز شوند؛ چون بعضی سوکت‌ها جدید هستند و در پاورهای قدیمی وجود ندارند. همچنین ممکن است که در پاور از سوکت‌های خاص استفاده ‌شده باشد و یا این‌که تعداد سوکت‌های بکار برده شده کمتر از تعداد موردنیاز ما باشد. بنابراین توصیه می‌شود که در زمان خرید به سوکت‌ها، کانکتورهای برق کارت گرافیک و مادربرد، توجه ویژه داشته باشید.

نکته سوم: توجه به راندمان بالا

میزان بهره‌وری یا راندمان پاور از دیگر نکاتی است که در زمان خرید باید به آن توجه داشت. درواقع راندمان پاور عددی است که مشخص می‌کند منبع تغذیه کامپیوتر شما چه درصدی از برق متناوب ورودی (AC) را به برق مستقیم (DC) تبدیل می‌نماید. اغلب این عدد تحت‌ فشار کاری، ۵۰ درصد محاسبه و اعلام می‌شود.

تمامی منابع تغذیه قسمتی از توان خود را به شکل گرما و حرارت از دست می‌دهند. این عامل میزان تلفات توان در پاور را مشخص می‌نماید. پاورهایی که دارای نشان استاندارد 80PLUS هستند، بیشترین بازده را دارند. این استاندارد به مصرف‌کننده این اطمینان را خواهد داد که بازده منبع تغذیه شما تحت هیچ شرایطی کمتر از ۸۰ درصد نخواهد شد.

نکته چهارم: بررسی تعداد ریل‌ها

تولیدکنندگان منبع تغذیه کامپیوتر یا همان پاور کامپیوتر، علاوه بر اعلام قدرت خروجی، تعداد ریل‌های مثبت ۱۲ ولت را نیز اعلام می‌نمایند. این منابع تغذیه می‌توانند یک ریل مثبت ۱۲ ولت قوی داشته باشند و یا دارای چند ریل مثبت ۱۲ ولت باشند. هرکدام از این پاورها دارای مزایا و معایبی هستند و همین مسئله تصمیم‌گیری برای خرید را سخت‌تر می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که امروزه اکثر پاورهایی که در بازار یافت می‌شوند دارای چند ریل مثبت 12 ولت هستند. پس اگر خواهان خرید کامپیوتر با قوی‌ترین سخت‌افزار به‌روز هستید، توصیه می‌کنیم جانب احتیاط را در نظر گرفته و پاور چند ریل را تهیه نمایید.

نکته پنجم: داشتن آگاهی و درک درست از ماژول دار بودن منبع تغذیه کامپیوتر

این مورد به کابل‌کشی منبع تغذیه کامپیوتر مربوط است. منبع تغذیه ازنظر کابل‌کشی به سه گروه غیر ماژولار، نیمه ماژولار و کاملاً ماژولار دسته‌بندی می‌شود.

  • پاور غیر ماژولار

پاور غیر ماژولار، پاوری است که همه کابل‌های خروجی آن در بدنه فیکس شده و عموماً در یک حفره دایره‌ای به شکل یکجا از بدنه پاور خارج می‌شود.

  • پاور کاملاً ماژولار

در پاور کاملاً ماژولار، کابل‌های خروجی برق در دو سمت خود سوکت داشته و اتصال آن‌ها به خود پاور به‌وسیله‌ی همین سوکت‌ها انجام می‌گیرد. بنابراین در یک پاور کامپیوتر کاملاً ماژولار می‌توانید کابل‌هایی را که نیاز دارید، استفاده کنید و باقی کابل‌ها را حتی از جعبه خارج نکنید. نکته مثبت این نمونه پاور این است که کیس کامپیوتر شما مرتب‌تر به نظر می‌رسد و اثری از سیم‌های بلااستفاده نیست.

  • پاور نیمه ماژولار

در مورد پاورهای نیمه ماژولار باید گفت که به پاورهای کاملاً ماژولار شباهت دارند و تنها تفاوت این پاورها در این است که کابل برق مادربرد را نمی‌توان از پاور جدا نمود. اما در مورد بقیه کابل‌ها، شبیه پاورهای کاملاً ماژولار هستند.

پاورهای کاملاً ماژولار با پاورهای غیر ماژولار دو تفاوت اصلی باهم دارند. تفاوت اول این‌که پاورهای کاملاً ماژلار به ‌علت اضافه شدن سوکت در سمت اتصال به پاور و سوکت برای اتصال به قطعات، برای کاربران غیرحرفه‌ای سردرگمی به وجود می‌آورند. اما در پاورهای غیر ماژولار چون فقط با کابل‌هایی سروکار داریم که به قطعات وصل می‌شوند، بنابراین کار کردن با آن برای مبتدیان راحت‌تر است. تفاوت دیگر اینکه پاورهای کاملاً ماژولار گران‌تر از پاورهای غیر ماژولار هستند.

نکته آخر: پاورهای سنگین‌تر بهتر هستند

یک راه‌حل ساده و سریع برای پیدا کردن یک پاور خوب، این است که هرچقدر یک پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر سنگین‌تر باشد، بهتر است. در پاورهای قوی‌تر اغلب از خازن‌ها و چوک‌های بزرگ‌تر و سنگین استفاده شده که درنهایت بر وزن آن‌ها تأثیرگذار است. همچنین فعالیت پاورها با تولید گرما همراه بوده و در پاورهای خوب از هیت سنگ یا صفحه‌های دفع حرارت استفاده می‌کنند که موجب افزایش وزن محصول می‌شود.

برندهای مختلفی برای تولید پاور کامپیوتر فعال هستند. خرید منبع تغذیه کامپیوتر با برند معتبر ممکن است کمی هزینه‌بر باشد، اما از بروز مشکلات بعدی برای شما جلوگیری می‌کند. شما عزیزان می‌توانید برای خرید بهترین برندهای منبع تغذیه کامپیوتر به سایت معتبر سورس کامپیوتر source-computer.com مراجعه نموده و از انواع مدل‌های مختلف پاور بازدید نمایید.

هم‌چنین این امکان فراهم است که از سایر محصولات موجود در سایت بازدید نموده و با بهره‌گیری از راهنمایی‌های لازم از کارشناسان فروش، بهترین انتخاب را داشته باشید. از محصولات این سایت فروشگاهی معتبر می‌توان به انواع مختلف کامپیوتر، لپ‌تاپ و انواع لوازم جانبی هم‌چون رم لپ‌تاپ، اسپیکر، کیبورد مخصوص بازی، حافظه فلش، کیف لپ‌تاپ و … اشاره نمود؛ تمام شرایط به منظور راهنمایی در انتخاب و تسهیل در خرید در سایت سورس کامپیوتر برای شما در نظر گرفته شده تا به تجربه‌ای متفاوت در خرید دست یابید.

همچنین ببینید

دیتابیس ابری، راهکاری نوین برای مدیریت داده‌ها

امروزه داده‌ها بخشی از دارایی‌های ارزشمند سازمان‌ها محسوب می‌شوند و انتخاب راهکاری هوشمندانه برای ذخیره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *